تبیان، دستیار زندگی
آژانس بین المللی انرژی اتمی 29 جولای شصتمین سالروز تاسیس خود را در سال 1957 پس از آنکه 26 کشور اساسنامه آن را پذیرفتند جشن گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شصتمین سالروز تاسیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 29 جولای شصتمین سالروز تاسیس خود را در سال 1957 پس از آنکه 26 کشور اساسنامه آن را پذیرفتند جشن گرفت.

بخش سیاست تبیان

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  (IAEA) که در 23 اکتبر 1956 در مقر سازمان ملل به تصویب رسید، سه بار در سالهای 1963، 1973 و 1989 مورد بازبینی قرار گرفته است. بنابر اساسنامه آژانس؛ IAEAباید به دنبال تسهیل و توسعه سهم انرژی اتمی در صلح، سلامت و شکوفایی در جهان باشد. همچنین آژانس باید اطمینان یابد که کمک‌ها و حمایت‌هایی که توسط آژانس یا کنترل و نظارت آن در حوزه انرژی اتمی انجام می‌شود در راستای دستیابی به اهداف نظامی نباشد.

در این مراسم، یوکیو آمانو؛ پنجمین مدیرکل آژانس گفت: IAEA یک سازمان منحصر به فرد و کارآمد است که دستاوردهای قابل توجهی داشته و در زندگی مردم سراسر جهان تغییر ایجاد کرده است.

وی با اشاره به شعار آژانس (اتم برای صلح) افزود: آژانس از توسعه اشاعه تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کرده استو به کشورها کمک می‌کند تا از طریق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد دست یابند. آژانس همچنین از طریق ایجاد امکان استفاده از انرژی اتمی در بخش پزشکی، کشاورزی، صنعت و بسیاری از بخشهای دیگر، سلامت و شکوفایی میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان بهبود بخشیده است.

به گفته آمانو تایید پایبندی ایران به تعهدات خود در برنامه هسته‌ای این کشور امری ضروری بود، در تسهیل دستیابی به توافق هسته‌ای برجام که در سال 2015 حاصل شد آژانس هم اکنون بنابر برجام در حال نظارت و تایید پایبندی ایران به تعهدات هسته‌ای خود است.


منبع: ایسنا