تبیان، دستیار زندگی
INDIRA GANDHI درتاریخ معاصرجهان، ایندیرا گاندی به عنوان یك سیاستمدارخوشفكروتاثیرگذار شناخته شده است. این بانوی هندی برای بیش از3 دهه در مشاغل سیاسی گوناگون به كشور خود خدمت كرد و نام نیكی از خود به یادگار گذاشت. ایندیرا تن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایندیراگاندی

INDIRA GANDHI

درتاریخ معاصرجهان، ایندیرا گاندی به عنوان یك سیاستمدارخوشفكروتاثیرگذار شناخته شده است. این بانوی هندی برای بیش از3 دهه در مشاغل سیاسی گوناگون به كشور خود خدمت كرد و نام نیكی از خود به یادگار گذاشت.

ایندیرا تنها فرزند جواهر لعل نهرو، نخست وزیراسبق هندوستان، در19 نوامبر سال 1917 در" الله آباد" هند متولد شد. درآن سالها پدر و مادر ایندیرا به جرم فعالیت های سیاسی علیه استعمارگران بریتانیا بارها به زندان افكنده شدند.

ایندیرا در كالجهای " پونا" و " سانتی نی كتان" هند تحصیل كرد و سپس برای تكمیل تحصیلات عالی خود به دانشگاه آكسفورد انگلستان رفت.

ایندیرا گاندی سال 1942 با مردی به نام فیروز گاندی، كه هیچ نسبتی هم با مهاتما گاندی ( رهبراسطوره ای استقلال هند) نداشت، ازدواج كرد. این دو كمی پس از ازدواج به جرم فعالیت های سیاسی دستگیر و زندانی شدند.

فیروز گاندی در سال 1946 درگذشت و این در حالی بود كه 2 فرزند پسر به نامهای راجیو وسانجیو از این زوج به جای ماند. هندوستان درسال 1947 استقلال خود را از انگلستان بازیافت. ایندیرا گاندی نیز به لطف حمایت های پدرش و جواهرلعل نهرو، درحزب كنگره مشغول شد. او9 سال بعد به ریاست حزب كنگره كه مهمترین حزب در كشورهندوستان به شمار می رود، برگزیده شد. نهرو درسال 1964 درگذشت و در پی این اتفاق، ایندیرا گاندی به عنوان وزیر اطلاعات و تبلیغات هند وارد كابینه شد. 2 سال بعد، ایندیرا گاندی از سوی مردم به عنوان نخست وزیرهندوستان انتخاب شد. او علاوه بر این موفق شد رهبری گروهی از جوانهای چپ روی حزب كنگره را بر عهده بگیرد كه ثمره آن نزدیكی هند به اتحاد شوروی بود. ایندیرا گاندی بعدها به مقام ریاست جمهوری هند انتخاب شد، اما در سال 1984 در پی حمله تروریستی یك سیك متعصب درگذشت. متاسفانه فرزندان گاندی نیز سرنوشت های تراژیكی داشتند.

درحال حاضر، رهبری سنتی حزب كنگره هند تحت تاثیر سونیا گاندی،عروس ایندیرا گاندی و همسرراجیو گاندی است. هندی ها همچنین علاقه خاصی به پری یانكا، نوه ایندیرا ( دختر راجیو و سونیا) دارند و از او به عنوان رهبر آینده هند نام می برند.