تبیان، دستیار زندگی
رئیس موسسه بین المللی مطالعات راهبردی آمریکا نوشت: گزارش ها حاکی از آن است که دولت ترامپ می خواهد با مطرح کردن موضوع بازرسی از سایت های نظامی ایران، این کشور را وادار به خروج از برجام کند اما آژانس چنین درخواست بی جایی را نخواهد پذیرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیتز پاتریک: رویکرد واشنگتن توافق هسته‌ای را به نابودی می‌کشاند

رئیس موسسه بین المللی مطالعات راهبردی آمریکا نوشت: گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت ترامپ می‌خواهد با مطرح کردن موضوع بازرسی از سایت‌های نظامی ایران،‌ این کشور را وادار به خروج از برجام کند اما آژانس چنین درخواست بی‌جایی را نخواهد پذیرفت.

بخش سیاست تبیان

مارک فیتز پاتریک

به گزارش تبیان به نقل از ایسنا، مارک فیتز پاتریک، رئیس موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی این اندیشکده آمریکایی منتشر شده است، خواستار همکاری برای جایگزین کردن فرضیه‌های بی اساس، ادعاهای ساختگی و قضاوت‌های ایدئولوژیک محور شد.

فیتز پاتریک در یادداشت خود آورده است: زمانی که آمریکا 15 سال پیش به عراق حمله کرد شما کجا بودید؟ من در آن زمان معاون موقت وزیر امور خارجه بودم و عمق فرآیندهای تصمیم گیری را شاهد بودم. همکاران من در اداره تحقیقات و اطلاعات این وزارتخانه شواهد مفروض درباره یک برنامه تسلیحات کشتار جمعی عراق را مورد بحث قرار می دادند که بعدها توجیه حمله به این کشور شد، اما خیلی زود مشخص شد که این موضوع به شکل تاسف انگیزی نادرست بوده است.

این حمله یک تصمیم سیاسی بود که براساس اطلاعات دست چین شده برخی مقامات جدا شده از دولت عراق اتخاذ شده بود. هزینه‌های این جنگ، کشته شدن بیش از نیم میلیون عراقی، کشته شدن 5 هزار نیروی رزمی آمریکایی، از دست رفتن بیش از 2 تریلیون پول آمریکا و ایجاد یک منطقه غرق شده در آشوب بود که ایران تنها برنده آن به شمار می‌رود. این یک درس روشن و مهم بود که سیاست باید براساس ارزیابی بیطرفانه از حقایق تعیین شود اما به طرز شگفت‌ آوری به نظر می‌آید که بسیاری از سیاستگذاران و اندیشمندان آن را به یاد نمی‌آورند.

این حمله یک تصمیم سیاسی بود که براساس اطلاعات دست چین شده برخی مقامات جدا شده از دولت عراق اتخاذ شده بود. هزینه‌های این جنگ، کشته شدن بیش از نیم میلیون عراقی، کشته شدن 5 هزار نیروی رزمی آمریکایی، از دست رفتن بیش از 2 تریلیون پول آمریکا و ایجاد یک منطقه غرق شده در آشوب بود که ایران تنها برنده آن به شمار می‌رود.

این مقام پیشین آمریکا در ادامه نوشت که به نظر می‎آید آمریکا اکنون در حال دنبال کردن سیاست‌ها در قبال ایران است که می‌تواند به بروز یک وضعیت مشابه بینجامد. فرضیه‌های بی اساس، ‌ادعاهای ساختگی و قضاوت‌های ایدئولوژیک یک محور رویکردی تقابلی را منجر می‌شوند که می‌تواند به خوبی جنگی دیگر را در خاورمیانه و این بار علیه یک رقیب منسجم‌تر در پی داشته باشد. من بارها شاهد ادعاهایی بودم که به عنوان حقیقت مطلق مطرح می‌شوند، مبنی بر اینکه ایران در حال نقض برنامه‌ جامع اقدام مشترک (برجام) است و باید پیش از آنکه به یک کشور مسلح به بمب هسته‌ای تبدیل شود، جلوی آن را گرفت. ادعاهای نقض توافق غلط هستند و من پیش از این نیز گفته‌ام .

وی با پرداختن به سناریوی غرب و آمریکا برای بازرسی از تاسیسات نظامی عراق و در نهایت حمله آمریکا به این کشور بدون داشتن هیچ سندی دال بر ادعاهایشان نوشت: درباره ایران نیز یک تصمیم دیگر از پیش تعیین شده در حال ظهور است که باز هم شامل موضوع بازرسی است.

گفته می‌شود که دولت ترامپ قصد دارد از آژانس بین المللی انرژی اتمی بخواهد که خواستار دسترسی به سایت‌های نظامی ایران شود و از مخالفت ایران به عنوان بهانه‌ای برای اعلام عدم پایبندی ایران به برجام استفاده کند هر چند که حقایق به روشنی ثابت می‌کنند ایران به تعهداتش عمل‌ می‌کند. تلاش برای نابود کردن توافق هسته‌ای علاوه بر این، به تهران دلیل کافی برای بازگرداندن غنی سازی اورانیومش را می‌دهد و می‌تواند بحرانی را دوباره ایجاد کند که به جنگ منجر شود. متحدان آمریکا با دیدن این حقایق باید دلیل کمی برای پیوستن به دولت ترامپ داشته باشند.

فیتز پاتریک در ادامه یادداشت خود تصریح کرد: در صورتی که آمریکا یا هر کشور دیگری اطلاعاتی مبنی بر تخلفات ایران در یک سایت نظامی داشته باشند، باید برای اقدامات راستی آزمایی مستقیم آن را به آژانس ارائه دهند. اگر این اتهامات از طریق روش‌های دیگر قابل رسیدگی نباشد، آژانس دلایل مناسب برای درخواست بازرسی در اختیار خواهد داشت.

از طرف دیگر، درخواست بازرسی که صرفا برای وادار کردن ایران به مخالفت طراحی شده باشد، چنین فرآیندی را زیر سوال می‌برد. آژانس بین المللی انرژی اتمی هرگز با این درخواست بیجا موافقت نخواهد کرد.

منبع: ایسنا