تبیان، دستیار زندگی
خواندن کتاب مانند خوردن شکلاتِ تلخ است که در عین تلخی، فواید زیادی برای سلامتی دارد. در این جا به شما می گوییم که خواندن کتاب و مطالعه (هر چند کوتاه) در هر روز چه اثرات مثبتی برروی سلامتی تان دارد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند دقیقه مطالعه کنید تا سالم بمانید

خواندن کتاب مانند خوردن شکلاتِ تلخ است که در عین تلخی، فواید زیادی برای سلامتی دارد. در این جا به شما می گوییم که خواندن کتاب و مطالعه (هر چند کوتاه) در هر روز چه اثرات مثبتی برروی سلامتی تان دارد.

زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان

خواندن کتاب

خواندن، چراغ مغزتان را روشن می کند

خواندن باعث تحریک بخش های مختلف مغزی و اعصاب مغز می شود، به طوری که تجربه ای را تجربه می کنید. به عنوان مثال، محققان در اسپانیا دریافتند که خواندن کلمه "دارچین" باعث فعال شدن مناطق مغزی دارای اعصاب مسئول بوییدن می شود.

به همین ترتیب، محققان فرانسوی دریافتند که مطالعه درباره یک موضوع ورزشی (مانند لگد زدن به توپ)، قشر حرکتی، بخش جنبش مغز را تحریک می کند.

داستان ها، در درک دیگران به ما کمک می کند

اگر درباره ژنتیک خواندید، درباره ژن ها یاد می گیرید. اگر بخواهید داستان بخوانید، درباره افراد، دیگران و خودتان یاد می گیرید.

این به این دلیل است که خواندن کتاب فرصتی منحصر به فرد را فراهم می کند تا کاملا خود را در افکار و احساسات دیگران فرو ببرد، که تحقیقات نشان می دهد می تواند همدلی و توانایی اجتماعی را افزایش دهد.

کتاب ها، شما را خوشحال تر می کنند

شما می دانید پول راز خوشبختی نیست، پس چه است؟ تحقیقات گذشته نشان داده است که تجارب زندگی شما را از چیزهای مادی شادتر می کند، اما این پایان داستان نیست.

تنها شش دقیقه مطالعه کافی است که ضربان قلب تان کاهش یابد و تنش عضلانی تان کم گردد

یک تحقیق اخیر نشان می دهد که محصولات تجربی طراحی شده برای ایجاد یا ارتقاء تجارب زندگی، مانند کتاب ها، تقویت کننده های شادکامی هستند (کالاهای ورزشی، بازی های ویدئویی و ابزار موسیقی نیز شامل این لیست می شوند.)

همچنین ثابت شده است بزرگسالان مسن تر که به خواندن و یادگیری ادامه می دهند از زندگی خود بیشتر راضی هستند.

خواندن می تواند باعث کاهش استرس شود

غرق شدن در یک کتاب، می تواند شما را به اوج آرامش برساند. کتاب، بزرگترین دلیل کاهش استرس شناخته شده است و در مقایسه با گوش دادن به موسیقی، پیاده روی و نوشیدن یک فتجان چای، تا 68 درصد بیشتر، استرس را کم می کند.

این خبر خوبی برای سلامتی و شادی شماست، زیرا استرس می تواند انرژی تان را تا حد زیادی کاهش دهد، در زیست تان اختلال ایجاد کند و سبب بروز انواع بیماری ها در بدن تان شود. تنها شش دقیقه مطالعه کافی است که ضربان قلب تان کاهش یابد و تنش عضلانی تان کم گردد.

کتاب، ماده خاکستری مغز را می سازد

غرق شدن در یک کتاب خوب می تواند به جلوگیری از دست دادن حافظه شما کمک کند. حفظ فعالیت های تحریک کننده ذهنی در طول زندگی شما، مانند خواندن، می تواند به کاهش سی و دو درصدی  مشکلات شناختی کمک کند.

افرادی که در معرض دید عمیق قرار گرفته اند (خواندن، شطرنج، پازل) دو و نیم برابر کمتر از دیگران دچار بیماری آلزایمر می شوند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.