تبیان، دستیار زندگی
وی صاحبنظران حوزوی : وزارت علوم به پژوهش های علوم انسانی و اسلامی توجه ویژه داشته باشد کبگانیان: حضور بخش دینی در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری پررنگ خواهد بود نخستین جلسه هم اندیشی حوزه معاونت پِژوهشی و ف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هم اندیشی معاونت پژوهشی وزارت علوم و روسای پژوهشگاه های حوزوی

صاحبنظران حوزوی : وزارت علوم به پژوهش های علوم انسانی و اسلامی توجه ویژه داشته باشدکبگانیان: حضور بخش دینی در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری پررنگ خواهد بودنخستین جلسه هم اندیشی حوزه معاونت پِژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با روسای پژوهشگاه ها و موسسات معارف اسلامی و علوم انسانی جمعه 16 تیر ماه برگزار شد.

حجت الاسلام سبحانی -  معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

حجت الاسلام دکتر محمد تقی سبحانی - معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در این نشست که 16 تیر ماه برگزار شد، گفت: عدم توجه به حوزه پژوهش دینی به عنوان یک حوزه مرجع در حوزه علمیه اسلامی یکی از مشکلاتی است که برای بازشناسی و آوردن آن به منظومه علمی کشور نیازمند مدیریت وزارتخانه ای هستیم.

وی با اشاره به شکاف بین علوم اسلامی و انسانی تصریح کرد: امروز در زمینه ربط و نسبت این دو علم دارای چارچوب های نظری، تئوری های روشن و راهکارهای اجرایی نیستیم.

معاون پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اهمیت پژوهش های علوم انسانی و اسلامی و لزوم توجه وزارت علوم به این مقوله ادامه داد: باید این نشست ها به سمت طراحی و تدوین سندهای توسعه یکایک رشته های علوم انسانی و اسلامی پیش رود.

وی با اشاره به نیاز سرمایه گذاری در حوزه نخبگان خاطر نشان کرد: نخبگان در حوزه علوم اسلامی و علوم انسانی می توانند پل ارتباطی مناسبی بین علوم انسانی و حوزی باشند.

به گزارش مهر، در ادامه این نشست، حجت الاسلام شاطری - مشاور معاون پژوهشی در علوم انسانی و معارف دینی طی سخنانی پیرامون ضرورت و جایگاه این نشست گفت: نهضت تولید علم با ایجاد یک تحول در علوم پایه و انسانی تحقق خواهد یافت.

وی با اشاره به ماموریت وزارت علوم در زمینه تدوین سند توسعه ملی کشور در بخش پژوهشی افزود: در این راستا معاونت پژوهشی وزارت باید توجه ویژه ای به علوم انسانی و اسلامی داشته باشد.

حجت الاسلام شاطری اظهار داشت: در وزارت علوم باید با تغییر ساختار از پژوهشگران و اندیشوران حوزه علوم انسانی و دینی جهت تعریف حوزه ای در ساختار وزارتخانه بهره گرفت.

وی در پایان با اشاره به نیاز تنظیم سند توسعه و تحول علوم انسانی و اسلامی خاطر نشان کرد: می توانیم با تنظیم و تدوین سند توسعه و تحول علوم انسانی و اسلامی درعرصه سیاست گذاری کلان کشوری تاثیر گذار باشیم.

دکتر منصور کبگانیان - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم

دکتر منصور کبگانیان - معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز گفت: حوزه دین اصلی ترین حوزه حرکت انقلاب است و در این عرصه باید پژوهش های ما به سمت ماموریت گرایی و موثر بودن حرکت کند.

وی شورای عالی علوم، تحتقیقات و فناوری را بستر مهمی برای فعالیت های پژوهشی دانست و گفت: حضور بخش دینی باید در این شورا پر رنگ تر باشد.

دکتر کبگانیان افزود: طبق نظر شورای انقلاب فرهنگ وزارت علوم موظف است نقش جدی خود در سند شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری اجرا کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری پیرامون تشکیل بنیاد ملی نخبگان گفت: این بنیاد در حال تدوین آئین نامه های پایانی است و به زودی اجرایی می شود و نخبگان را مورد حمایت قرار خواهد داد.

در این جلسه که به میزبانی معاونت پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، مشاور ریاست جمهوری در امور روحانیت، روسا و معاونان پژوهشگاه های علوم حوزوی در امور روحانیت و روسا و معاونان پژوهشگاه های علوم حوزوی حضور داشتند.