تبیان، دستیار زندگی
معاون توسعه امورآموزشی وفرهنگی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی كشور از حمایت از راه اندازی كتاب خانه های سیار برای حاشیه شهرها خبرداد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمایت از راه ‌اندازی كتاب‌خانه ‌های سیار برای حاشیه شهرها

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی كشور از حمایت از راه‌اندازی كتاب‌خانه‌ های سیار برای حاشیه شهرها خبرداد.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

حمایت از راه ‌اندازی كتاب‌خانه ‌های سیار برای حاشیه شهرها

به گزارش  مركزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان، محمدرضا واعظ مهدوی در آیین آغاز به كار 31 كتابخانه‌ی سیار روستایی به لزوم توسعه‌ فعالیت ‌های كتابخانه‌ای كانون پرورش فكری در مناطق محروم اشاره كرد، گفت: اراده‌ توسعه و فرهنگ توسعه دو عامل مهم در پیشرفت هر كشوری است. این دو عامل به شرایط جغرافیایی و امكانات مادی كشورها بسنده نمی ‌كند بلكه تفاوت كشورهای توسعه یافته و نیافته در ذهن، اندیشه و فرهنگ آن‌ ها و تعریفی است كه از توسعه دارند.

معاون توسعه امورآموزشی وفرهنگی سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور ادامه داد: آنچه مورد توجه است، نگاه صاحب‌نظران و تعریف آن‌ها از فرهنگ كمالگراست. آن‌ها معتقدند امیدی به نسل فعلی نیست. بنابراین باید شرایط را برای نسل آینده فراهم كنیم. كه خوشبختانه كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان این وظیفه را بر عهده گرفته است.

وی درباره‌ وظایف كانون در حوزه‌ اشاعه‌ فرهنگ توسعه عنوان كرد: ایران نیازمند نسلی خلاق، تاب ‌آور و با پشتكار فراوان است. این نسل باید در برای آسیب ‌ها، وسوسه ‌ها، فسادها، رشوه ‌ها، نان حرام و... تاب ‌آور باشد. اگر چنین نسلی تربیت شود پیشرفت و توسعه‌ كشور تضمین شده است.

واعظ مهدوی تحقق این رسالت را تنها وظیفه‌ كانون ندانست، افزود: در تحقق این رسالت باید بدانیم كه تمام كودكان مخاطبان ما هستند. نه كودكانی كه در خانه ‌های لوكس زندگی می‌كنند. مخاطبان ما در روستاها هستند و هر مقامی باید بداند كه واحدهای سیار روستایی سبب پیش‌گیری از آسیب‌ های اجتماعی می‌شود و اگر امكانات برای این واحدها فراهم نشود، نمی ‌تواند خدمات درستی ارایه دهد.

معاون توسعه امورآموزشی وفرهنگی سازمان مدیریت وبرنامه ریزی كشور به لزوم گسترش این خدمت فرهنگی تاكیدكرد و آغاز به كار واحدهای سیار برای حاشیه‌ شهرها را نیز ضروری خواند، گفت: بسیاری از جرایم در حاشیه‌ شهرها رخ می ‌دهد و كودكان شاهد آن هستند. لذا نباید از این دست مخاطبان غافل شد و ضروری است كه كانون در كنار واحدهای سیار روستایی؛ مراكز شهری خود را برای خدمات‌رسانی به حاشیه شهرها توسعه دهد و تجهیز كند.

معاون توسعه امور آموزشی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی كشور از حمایت این سازمان از تشكیل این واحد خبر داد. در عین حال بر ضرورت حضور انجمن‌ها و موسسات غیردولتی در حمایت از این گونه رویدادهای فرهنگی اشاره كرد.

واعظ‌ مهدوی به عنوان یك مقام مسئول پیشنهاد تدوین برنامه‌ای 5 ساله را به كانون داد، تا طی آن نیازمندی‌ های واحدهای روستایی سنجیده و به طبع آن طراحی‌ های ماشین‌ های ویژه با همكاری خودروسازان در این بخش آغاز شود.

وی گفت: امیدواریم در قدم‌های بعدی شاهد شكل‌ گیری ایده‌ هایی از سوی كانون جهت راه ‌اندازی خانه‌ های اسباب ‌بازی در روستاهای كشور باشیم.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش