تبیان، دستیار زندگی
قم مرکز تخصصی مذاهب اسلامی به عنوان تنها مرکز آموزشی مذاهب اسلامی در ایران، آموزش طلاب در 3 سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در دستور کار خود قرار داده است. به گزارش مهر حجت الاسلام "ضمیری" با اعلام این خبر گفت: ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایجاد دوره دکتری مذاهب اسلامی در حوزه علمیه قم

مرکز تخصصی مذاهب اسلامی به عنوان تنها مرکز آموزشی مذاهب اسلامی در ایران، آموزش طلاب در 3 سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را در دستور کار خود قرار داده است.

به گزارش مهر حجت الاسلام "ضمیری" با اعلام این خبر گفت: این رشته تخصصی با هدف پاسخگویی به نیازهای موچود در زمینه ارتباط حوزه و علمای شیعه با پیروان سایر مذاهب براساس مصوبه شماره 380 شورای عالی حوزه علمیه قم در اردیبهشت 1381 تاسیس شده است.

وی افزود: در این مرکز ، سطح دو (کارشناسی) و سطح سه (کارشناسی ارشد) به طلاب ارائه می شود و در نظر داریم که پس از طی کردن مراحل رسمی، دوره دکتری مذاهب اسلامی نیز در این مرکز ایجاد نماییم.

مدیر مرکز آموزشهای تخصصی مذاهب اسلامی افزود: دانش پژوهان این مرکز، در مقطع کارشناسی ارشد ، به عنوان دروس عمومی زبان خارجی تخصصی (زبان عربی تخصصی در حد متون عربی)، روش تحقیق و تدریس پیشرفته، دروس پیش نیاز در دو محور احکام فقهی مقارن و روان شناسی را در کنار 6 واحد دروس اختیاری و 58 واحد دروس اختصاصی را فرا می گیرند.

وی افزود: در دروس اختصاصی موضوعاتی مانند کلام مقارن، فقه مقارن ، رجال مقارن ، حدیت و تفسیر تطبیقی ، متون مذاهب اسلامی در سه شاخه کلامی، حدیثی و فقهی به عنوان واحدهای درسی در نظر گرفته شده است.

حجت الاسلام "ضمیری" گفت : ایجاد سایت با آدرس www.mazaheb.com ، ایجاد کتابخانه تخصصی مذاهب اسلامی با بیش از 3 هزار عنوان کتاب ، برگزاری نشست های پرسش و پاسخ ، تولید نرم افزار پرسش و پاسخ با بیش از 3 هزار سئوال و طرح دانش نامه مذاهب اسلامی از فعالیتهای دیگر این مرکز تخصصی است.

وی افزود: اگر چه مراکز مختلفی مانند مجمع تقریت مذاهب اسلامی فعالیتهای در زمینه مذاهب اسلامی فعالیت دارند ولی این مرکز تنها مرکز رسمی آموزش در کشور با موضوع مذاهب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار حوزوی مهر این مؤسسه در قالب دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان، آغاز به کار کرد و سپس به مؤسسه آموزشی ـ پژوهشی مذاهب اسلامی تغییر نام یافت و تا سال 1380، 9 دوره عمومی آشنایی با مذاهب اسلامی را برگزار کرد. از آن پس، به عنوان رشته تخصصی مذاهب با تصویب شورای عالی حوزه علمیه با اهدافی مانند پاسخگویی به شبهات علیه مکتب اهل‌بیت، نقد دیدگاه ‌های سایر مذاهب، آشنایی طلاب و فضلای حوزه با مبانی مذاهب اسلامی به فعالیت خود ادامه داده است.

در گفتگو با مهر عنوان شد :

اردوی نظامی بسیجیان حوزه معصومیه برگزار می شود

اردوی نظامی بسیجیان حوزه علمیه معصومیه اواخر تیرماه در زیبا کنار برگزار می شود.

مسئول بسیج مدرسه معصومیه در گفتگو با خبرنگار حوزوی مهر با اعلام این خبر گفت: این اردوی نظامی با عنوان دوره آموزش تکمیلی بسیجیان این حوزه، اواخر تیرماه به مدت 14 روز برگزار می شود..

حجت الاسلام علی رضا خدایی افزود: این آموزش ها در مرکز آموزش های تخصصی نیروی دریایی سپاه در زیبا کنار برگزار می شود و در آن نزدیک به 50 نفر از طلاب شرکت خواهند داشت.