تبیان، دستیار زندگی
تربیت دینی فرزند که از دوران جنینی آغاز می شود. باید در دوران شیرخوارگی نیز جدّی گرفته شود. پایه گذاری نور قرآن و اهل بیت در این دوران کمک موثری برای آسان شدن روند تربیت دینی، در سال های بعدی است که بر اثر آن، فرزند شما مایه روشنی چشم،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نحوه تربیت شیرخوار

تربیت دینی فرزند که از دوران جنینی آغاز می شود. باید در دوران شیرخوارگی نیز جدّی گرفته شود. پایه‌گذاری نور قرآن و اهل‌بیت در این دوران کمک موثری برای آسان شدن روند تربیت دینی، در سال‌های بعدی است که بر اثر آن، فرزند شما مایه روشنی چشم، شادابی قلب و برکت زندگی می شود.

بخش خانواده ایرانی تبیان
تربیت شیر خوار، کودک، شیر خوارگی، والدین

انسان مانند گیاهی است که اگر از کودکی تربیت نشود، با هر بادی، به سویی مایل می گردد و سرانجام آن، هلاکت است. لذا باید این گیاه را مراقبت و آبیاری کرد و به دور روح او حصاری کشید تا عامل دیگری برایش حدودی تعیین نکند.

در این میان، مادران، استعداد بیشتری برای پرورش اطفال دارند و رفتار و کردار آن‌ها، در تربیت موثرتر است. به خصوص آن که در دوران شیرخوارگی از لحاظ عاطفی و نیاز تغذیه ای وابستگی اطفال به ایشان بیشتر خواهد بود.

بزرگان دینی توصیه کرده اند، پدر پیش از زایمان همسر، برای او دعا کند و صدقه دهد تا با لطف و عنایت خداوند، به آسانی و بدون مشکل وضع حمل نموده و فرزند و همسرش، سالم باشند

والدین اگر می خواهند تربیت دینی کودک شیرخوار خود را رکن برنامه تربیتی خود قرار دهند، توجه به آیات و روایات مربوط، راهنمای خوبی در این زمینه است که در آن‌ها اشاره شده به: آداب و مستحبات مربوط به ولادت فرزند، نام نیک گذاردن، عقیقه کردن، گام برداشتن با تربیت حسینی، دستور به تقوای والدین به خصوص مادر، دور بودن آن ها از گناه و... .

در ادامه، به هر یک از موارد مذکور پرداخته خواهد شد که عمل به آن‌ها به ریشه های ایمان و محبت را در وجود فرزند تقویت می کند.

آداب و مستحبات ولادت فرزند

یکی از لحظه‌های خاطره انگیز و شیرین زندگی، روزهای آخر زایمان مادر و روزهای اول ولادت طفل می باشد. برای این روزهای مهم و شورانگیز، کوچک‌ترین و بزرگ‌ترین مسائل اجتماعی و فردی از نگاه اسلام پوشیده نمانده و به آن توجه خاصی شده است.

در مورد درد زایمان- روایت شده که در یک صفحه کاغذ آیات (انبیاء/ 30) ، (یس/37- 44 و 51) و در پشت کاغذ (احفاف/ 35) و(نازعات/46) را بنویسند و وقتی که زن باردار وارد ماه نهم شد آن را در [پارچه و ...] قرار داده، اما گره نزنند و بر کمر او بیندند. با این عمل، درد و آزار زایمان به مادر نمی‌رسد؛ بعد از به دنیا آمدن نوزاد، آن [کاغذ] را باز کرده یک ساعت هم همراه او نباشد.

اولین وظیفه والدین، تن دادن به رضای خداوند و راضی بودن از جنسیت طفل است؛ زیرا چه دختر باشد و چه پسر، امانت الهی است

دیگر آن‌که بزرگان دینی توصیه کرده اند، پدر پیش از زایمان همسر، برای او دعا کند و صدقه دهد تا با لطف و عنایت خداوند، به آسانی و بدون مشکل وضع حمل نموده و فرزند و همسرش، سالم باشند.

فراوانی روایات درباره اعمال لحظه تولد تا روز هفتم کودک، نشان دهنده اهمیت ویژه این روزهاست که در این بخش به بررسی آداب و مستحبات مربوط به آن می پردازیم.

راضی بودن از جنسیت طفل

اولین وظیفه والدین، تن دادن به رضای خداوند و راضی بودن از جنسیت طفل است؛ زیرا چه دختر باشد و چه پسر، امانت الهی است، با این تفاوت که طبق فرمایش امام صادق (علیه السلام):

دختران حسناتند و پسران نعمت و خداوند بر حسنه ثواب می دهد و از نعمت سوال می کند. سلامتی طفل، امری است که باید برای والدین مهم باشد.

در تاریخ آمده است: وقتی به امام زین العابدین (علیه السلام) بشارت فرزند می دادند. نمی پرسیدند که پسر است یا دختر، بلکه اول می پرسیدند که آیا سالم است؟ اگر می گفتند که سالم است می فرمودند: «سپاس خداوندی را که از من فرزندی قبیح و معیوب نیافرید.» (الکافی، ج6، ص 21).


منبع : کتاب عطیه الهی/ فاطمه سادات آقا میری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.