تبیان، دستیار زندگی
وقتی مادر بعد از نه ماه بارداری وضع حمل می کند. بهترین غذا برای او رطب است. زیرا رطب، خاصیت تقویت نیروی از دست رفته مادر را دارد. مهم تر آن که فرزند او بردبار خواهد شد، که این نکته در روایتی زیبا از رسول اکرم (صلی الله علیه و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین تغذیه بعد از زایمان

وقتی مادر بعد از نه ماه بارداری وضع حمل می کند. بهترین غذا برای او رطب است. زیرا رطب، خاصیت تقویت نیروی از دست رفته مادر را دارد. مهم‌تر آن‌که فرزند او بردبار خواهد شد، که این نکته در روایتی زیبا از رسول اکرم (صلی‌الله‌ علیه‌ واله ‌وسلم) بدین‌گونه بیان شده است.

بخش تغذیه تبیان
تغذیه، زایمان، غسل دادن، عطیه الهی

اولین چیزی که زن وضع حمل کرده، باید بخورد رطب است- چنان که حق تعالی به حضرت مریم فرمود: که بعد از زاییدن حضرت عیسی (علیه السلام) رطب بخورد... به درستی که حق تعالی فرموده به عزّت و جلال خودم سوگند که هر زن تازه زاییده ای اگر رطب بخورد، فرزند او را بردبار می گردانم.

علاوه بر این روایت، سفارش‌های دیگری در خصوص آداب روز ولادت تا روز هفتم، به ما رسیده که عمل کردن به آن‌ها در تربیت دینی بسیار موثر خواهد بود. این اعمال عبارتند از:

اذان و اقامه گفتن

پیچیدن طفل در پارچه‌ای سفید و اذان و اقامه گفتن [در گوش او] از مستحبات موکّد برای نوزاد است؛ علت دستور دادن به اذان و اقامه، به عنوان اولین کار بعد از تولد، آن است که:

1- اولین عضوی که از انسان به کار می افتد. گوش اوست؛ لذا با این عمل، نوای توحیدی در وجودش طنین‌انداز شده، که نتیجه آن رسیدن به نور، برکت و آرامش است.

2- فرزند از وسوسه‌های شیاطین انس و جن حفظ می گردد. در روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) آمده است:

کسی که برای او فرزندی به دنیا می آید، باید که اذان در گوش راست او و اقامه در گوش کودک در واقع این خطاب است به او: ای انسان ! به هوش باش که: از اول ورود تو در این عالم تو را بیدار باش دادند که این دنیا و آنچه در اوست، مدهوش و غافلت نکند و از یاد خداوند باز ندارد.

4- تبعیت از سنّت رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم)؛ امام رضا (علیه السلام) می فرمایند:

همانا رسول خدا در گوش امام حسین به (مثل) اذان نماز، اذان گفت در روزی که به دنیا آمد.

5- این عمل، رنگ هشدار باش برای پدر و مادر است که بدانند، وظایف آن‌ها در برابر این امانت الهی سنگین است تا در راه تربیت دینی او، از هیچ تلاشی فروگذار نکند.

کام برداشتن

کام کودک باید با تربت حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام)، آب فرات، آب باران یا خرما برداشته شود. البته اولویت با تربت حسینی و آب فرات می باشد و اگر امکان نداشت با آب باران بردارید؛ زیرا برداشتن کام کودک با تربت امام حسین (علیه‌السلام) موجب امنیت او می گردد. از طرفی، انجام دادن این عمل، با خرما سیره حضرت رسول (صلی الله علیه واله وسلم) بوده، ایشان کام امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) را با خرما برداشتند.

غسل دادن

روش غسل دادن این‌گونه است که نیت کنید: (غسل می دهم این طفل را برای رضای خدا) و سرش را اول، بعد سمت راست و سپس سمت چپ او را بشویید.


منبع : کتاب عطیه الهی / فاطمه سادات آقا میری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.