تبیان، دستیار زندگی
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: امیدواریم بتوانیم بیست وهفتمین دوره این جشنواره را به جشنواره تئاتر کشورهای اسلامی تبدیل و آن را به صورت بین المللی برگزار کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جشنواره تئاتر سوره بین المللى خواهد شد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: امیدواریم بتوانیم بیست‌وهفتمین دوره این جشنواره را به جشنواره تئاتر کشورهای اسلامی تبدیل و آن را به‌صورت بین‌المللی برگزار کنیم.

هومن بهلولی

نشست خبری بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره

به گزارش تبیان، ‌نشست خبری بیست‌وپنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره ۱۰ مردادماه در حوزه هنری با حضور کوروش زارعی ـ  مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری ـ و حامد رهنما - مدیرعامل موسسه سپهر سوره حوزه هنری - در حوزه هنری برگزار شد.

کوروش زارعی در این مراسم با اشاره به این‌که شعار جشنواره امسال تغییر کرده است، گفت: در راستای اهداف تئاتر و به‌خاطر کلی بودن شعار این جشنواره، امسال تصمیم بر آن شد که شعار آن به «اخلاق برای همه» تغییر پیدا کند، چراکه در تئاتر، تولیدکننده انسان است، مخاطب و موضوعی که مطرح می‌شود نیز انسان است. بنابراین اخلاق جزو لاینفک زندگی انسان است و در جامعه امروز ما چیزی که باید به آن بیشتر توجه کرد، مسائل اخلاقی است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان این‌که بعد از چند دوره برگزاری جشنواره که نام آن از «سوره» به «ماه و سوره ماه» تغییر کرد، از این به بعد این جشنواره «سوره» نامیده می‌شود، درباره داوران این جشنواره توضیح داد: رحمت امینی به‌خاطر زحمات زیادی که در این سال‌ها برای تئاتر حوزه کشیده‌ به‌عنوان رئیس کمیته هیأت داوران این جشنواره برگزیده شد. داوران بخش صحنه‌ای محمود عزیزی، ایوب آقاخانی، سیدحسین فدایی حسین، مرتضی سرهنگی و رحمت امینی هستند. همچنین داوران بخش خیابانی امیر دژاکام، محمود فرهنگ و اردلان شجاع‌کاوه انتخاب شدند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با تأکید بر اصرار برای برگزاری تئاتر منطقه‌ای، ‌اظهار کرد: برگزاری تئاتر منطقه‌ای این فرصت را به گروه‌ها می‌دهد تا با شرکت در آن، به تبادل نظر برسند و در یک منطقه دور هم جمع شوند و گروه‌هایی که به جشنواره سراسری راه پیدا نمی‌کنند، حداقل در یک جشنواره حضور یابند و تجربه کسب کنند. این از مزیت‌های برگزاری جشنواره منطقه‌ای است.

وی گفت: در فراخوان این دوره از جشنواره، تأکید شد که گروه‌های استانی اگر با موضوعی از خرده‌فرهنگ‌ها، آیین و سنت‌های خود در جشنواره شرکت کنند، از اولویت بیشتری برخوردار خواهند بود. جشنواره باید رنگ و لعاب و تنوع داشته باشد که می‌توان این دوره از جشنواره را جشنواره فرهنگ‌ها و آیین‌ها نامید.

او اضافه کرد: اگر قرار است اتفاقی در تئاتر بیفتد، باید در استان‌ها آن را جویا شویم و اگر قرار است استعدادی در جریان تئاتر شکل گرفته شود، به‌واسطه همین بچه‌های شهرستان است و امسال تئاترهای شهرستان، گوی سبقت را از تئاترهای تهران گرفته‌اند.

در بخش دیگر این نشست، حامد رهنما - مدیرعامل موسسه سپهر سوره حوزه هنری - با اشاره به برگزار نشدن جشنواره در سال گذشته، گفت:‌ از آذرماه امسال فراخوان جشنواره به‌صورت سراسری اعلام شد. این جشنواره در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی با موضوع آزاد و با شعار «اخلاق برای همه» از ۱۵ تا ۲۰ مردادماه در تهران برگزار می‌شود. بر این اساس، در مجموع ۷۲۷ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که ۱۷۷ اثر از تهران و ۵۵۰ اثر از سایر استان‌ها بودند. همچنین در مجموع، تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره از جشنواره ۵۲۳ نفر است که ۱۲۶ نفر از تهران و ۳۹۷ نفر از سایر استان‌ها هستند.

به گفته او، تئاترهای خیابانی و صحنه‌ای در مجموعه سالن‌های حوزه هنری،‌ تئاترشهر و با هماهنگی با مترو تهران، در ایوان انتظار واقع در مترو میدان ولیعصر (عج)‌ برگزار خواهد شد. تئاترهای منطقه‌ای در سه منطقه کرمانشاه، اصفهان و بجنورد بود که در کرمانشاه از ۱۶ تا ۱۸ تیرماه در اصفهان از ۲۴ تا ۲۶ تیرماه و در بجنورد از ۳۰ تیر تا ۱ مردادماه اجرا شدند.

مدیرعامل موسسه سپهر سوره حوزه هنری با اشاره به این‌که در مجموع، ۳۵ اثر به این جشنواره راه پیدا کردند که ۲۲ اثر صحنه‌ای و ۱۳ اثر خیابانی هستند.رهنما با اشاره به شروع جشنواره از ۱۵ مردادماه، گفت: اختتامیه این جشنواره در تالار اندیشه ۲۰ مردادماه برگزار خواهد شد. در بخش صحنه‌ای تا سقف هفت میلیون تومان برای شرکت‌کنندگان تهرانی و چهار میلیون تومان برای شهرستان‌ها و در بخش منطقه‌ای تا سه میلیون تومان به گروه‌ها کمک شده است.