تبیان، دستیار زندگی
زه بررسی موضوعی تمامی آثار منتشره توسط حوزویان در شاخه های مختلف علوم انسانی در دستور کار دبیرخانه کتاب سال حوزه قرار گرفته است. به گزارش مهر حجت الاسلام "ظهیری"  گفت: هدف از معرفی کتاب سال حوزه، گسترش فرهنگ کتاب نویسی ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقد موضوعی آثار حوزوی در شاخه های علوم انسانی / تغییر ملاک های داوری کتاب سال حوزه

بررسی موضوعی تمامی آثار منتشره توسط حوزویان در شاخه های مختلف علوم انسانی در دستور کار دبیرخانه کتاب سال حوزه قرار گرفته است.

به گزارش مهر حجت الاسلام "ظهیری"  گفت: هدف از معرفی کتاب سال حوزه، گسترش فرهنگ کتاب نویسی و شناسایی و تقدیر از پژوهشگران برتر و بسترسازی جهت خلق آثار ممتاز دینی و قدردانی از نوقلمان و پدید آورندگان آثار برتر حوزوی در حوزه های علمیه است.

وی افزود: در کنار این اهداف، مهمترین هدف، گسترش فرهنگ نقد در حوزه بوده است، به طوری که هم اکنون تشکیل جلسات نقد کتاب حوزه، نشانگر موفقیت در کسب این هدف بوده است. بعد از انجام موفق این فعالیت، معاونت پژوهشی حوزه علمیه، در نظر دارد که به بررسی موضوعی و محتوایی آثار بپردازد.

"ظهیری" گفت: پروسه تحقیقاتی این تحقیق نیز در حال تدوین است که در آن تلاش خواهد شد آثار تالیف شده توسط حوزویان در موضوعات مختلف مانند سیاست، فقه، فلسفه و سایر علوم با همکاری انجمن های علمی حوزه علمیه قم بررسی و تحلیل شود. این بررسی شامل تمامی آثار منتشره در یک موضوع خاص خواهد بود و میزان موفق یا عدم موفق در تالیف آثار برتر در آن زمینه و دلایل و عوامل درونی و برونی بررسی می شود.

مسئول دبیرخانه کتاب سال حوزه افزود: دبیرخانه کتاب سال حوزه، با همکاری انجمن های علمی حوزه علمیه، در سال گذشته 12 نشست نقد آثار برگزار کرده است که عمده آثار مورد نقد از میان کتاب های سال حوزه بوده است. نقد این آثار، به صورت غیر مستقیم، نقد داوری کتاب سال حوزه را در پی داشت و عاملی برای تکمیل یا تغییر ملاک های داوری شد. اگرچه هم اکنون این ملاک ها به گواهی داوران بسیار دقیق تدوین شده ولی روشن است که این ملاک ها، نیازمند سیر تکاملی است.

وی گفت : در بهمن ماه سال جاری هشتمین دوره کتاب سال حوزه برگزار می شود و از ابتدای سال نیز دبیرخانه این جشنواره فعال شده و در فراخوان از مولفان حوزوی دعوت کرده است که دو جلد از آثار تالیف شده خود را حداکثر تا پایان اردیبهشت به این دبیرخانه ارسال کنند. کمیته داوران نیز از خرداد ماه فعالیت خود را شروع می کند و با توجه به حجم آثار رسیده، حداکثر تا آذر ماه نتایج را به دبیرخانه اعلام خواهند کرد.

"ظهیری" در ادامه اظهار امیدواری کرد در همایش های آینده، مقالات برتر حوزویان نیز مورد ارزیابی و داروی قرار گیرد و مقاله برتر حوزوی نیز معرفی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، در طول هفت دوره برگزاری این همایش، بیش از 3900 عنوان کتاب به دبیرخانه کتاب سال ارسال شده است که 23 اثر رتبه اول ، 64 تالیف رتبه دوم و 173 کتاب رتبه سوم را بدست آورده اند.