تبیان، دستیار زندگی
تغییر ساز و کار فروش اینترنت از حجمی به سرعتی به تصویب سازمان تنظیم مقررات رادیویی رسیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

محدودیت برای اینترنت نا‌محدود

تغییر ساز و کار فروش اینترنت از حجمی به سرعتی به تصویب سازمان تنظیم مقررات رادیویی رسیده است.

بخش ارتباطات تبیان
اینترنت

به گزارش تبیان به نقل از همشهری، بر این اساس فروش نامحدود اینترنت بر سر زبان‌ها افتاد اما جزئیات جدید نشان می‌دهد كه همچنان فروش اینترنت با سقف حجمی همراه خواهد بود. معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی جزئیات جدیدی از قیمت بسته‌های جدید اینترنت را اعلام كرده است. به گفته او به‌زودی اینترنت اتصال‌محور در 3سرعت متفاوت ارائه می‌شود.

یك بسته نیز ویژه كم‌مصرف‌ها طراحی شده است. صادق عباسی‌شاهكوه به فارس گفت:‌ روش قبلی فروش اینترنت در كشور تعرفه‌محور بود كه اكنون اتصال‌محور می‌شود و اسم روش جدید اینترنت نامحدود نیست. وی گفت: ردپای تغییر روش فروش اینترنت و چرخش به سمت فروش غیرحجمی از مردادماه 95 اعمال شد كه به‌صورت انتخابی بود و گرایش زیادی به سمت آن ایجاد نشد. در نتیجه به این تصمیم رسیدیم كه برای اجرایی شدن كامل فروش غیرحجمی در كشور روش فروش غیرحجمی باید تنها گزینه كاربران باشد.

معاون رگولاتوری ادامه داد: در دنیا در روش اتصال‌محور حد مصرف به‌عنوان مصرف منصفانه پیش‌بینی می‌شود كه 2 حالت دارد؛ در حالت اول وقتی مصرف از مقدار مشخصی عبور كرد، سرعت را كم می‌كنند و در حالت دوم كاربران حجم اضافی خریداری می‌كنند كه با توجه به اینكه در ایران پیش از این خرید حجم اضافی مرسوم بود، حالت دوم را برای اجرا انتخاب كردیم. شاهكوه ادامه داد: در روش جدید چند محدوده‌ سرعت تعریف و برای هر محدوده قیمتی پیش‌بینی شده است كه علاوه بر محدوده سرعت‌های اصلی یك رنج ویژه با سرعت كمتر و قیمت پایین‌تر برای مشتركان كم مصرف نیز وجود دارد.

وی توضیح داد: محدوده‌های سرعتی شامل سرعت تا 2مگابیت بر ثانیه، سرعت 2مگ تا 6مگ، سرعت 6تا 16مگ (تا 20مگ) است. این سه محدوده به‌ترتیب 20هزار تومان، 35هزار تومان و 50هزار تومان قیمت دارند و هر 3محدوده سرعتی دارای 10گیگ ترافیك بین‌الملل و 20گیگ ترافیك داخلی است. شاهكوه اظهار داشت: همچنین بسته ویژه مشتركان كم مصرف با سرعت زیر یك مگابیت بر ثانیه با قیمت 10هزار تومان دارای 3گیگ ترافیك خارجی و 6گیگ ترافیك داخلی دیده شده است. عباسی تأكید كرد:

در روش جدید فروش اینترنت براساس اتصال محور قیمت‌ها به‌گونه‌ای تعیین شده كه از قیمت‌های قبلی برای مشترك پایین‌تر تمام می‌شود. وی گفت: در تمام محدوده‌های سرعتی كف میزان ترافیك داخلی دو برابر ترافیك خارجی تعیین شده است و حتی اجازه ارائه ترافیك داخلی تا 10برابر ترافیك خارجی نیز پیش‌بینی می‌شود. وی تأكید كرد: اختیار ارائه حجم داخلی از حداقل دو برابر تا 10برابر حجم خارجی بسته به امكانات انتقال داخلی شركت‌های اینترنتی دارد. عباسی توضیح داد: برای مصرف بیشتر از سقف تعیین شده، قیمت هر گیگ ترافیك مشخص شده كه تقریباً مشابه قبل است و هر گیگ ترافیك بین‌الملل 3هزار تومان و هر گیگ ترافیك داخلی با نصف قیمت آن فروخته می‌شود. امكان تبدیل هر گیگ ترافیك خارجی به 2گیگ داخلی نیز فراهم است.


منبع: همشهری