تبیان، دستیار زندگی
افتتاح 10 کیلومتر و آغاز عملیات اجرایی 75 کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشوربا سفر وزیر راه و شهرسازی به سنندج و پرواز هواپیمای «ای تی آر» به کردستان آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سفرهای «ای تی‌ آر» به سنندج از دیروز آغاز شد

پرواز هواپیمای برجامی بر فراز کردست
ان

افتتاح 10 کیلومتر و آغاز عملیات اجرایی 75 کیلومتر از کریدور بزرگراهی غرب کشوربا سفر وزیر راه و شهرسازی به سنندج و پرواز هواپیمای «ای تی آر» به کردستان آغاز شد.

بخش اقتصاد تبیان

با ورود هواپیماهای سبک ای‌تی‌آر به کشور بسیاری از استان‌ها متقاضی استفاده از آن هستند. برخی فرودگاه‌ها با ای تی آر رونق دوباره گرفتند که فرودگاهایی مانند نوشهر و رامسر از آن جمله است همچنین پرواز در مسیرهای کوتاه بین استانی نیز با هواپیمای ای‌تی‌آر از سر گرفته شده است. استان کردستان نیز یکی از استان‌هایی است که  اکنون از پرواز هواپیمای ای تی آر برخوردار می‌شود. دیروز همچنین عملیات اجرای 75 کیلومتر از طرح بزرگ کریدور شمال به جنوب زاگرس یا کریدور شماره 10 از مرز بازرگان تا بندر امام در استان کردستان آغاز شد. طول کریدور زاگرس 1470 کیلومتر است که حدود 350 کیلومتر آن که بیشترین سهم استانی از این کریدور در کردستان واقع شده است. در این سفر همچنین 10 کیلومتر از قطعه پنج سنندج - دیواندره به بهره‌ برداری رسید که بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور است که برای اجرای آن 200 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. کریدور زاگرس از 5 استان آدربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، لرستان و خوزستان می‌گذرد که هدف از ساخت آن ایجاد راهی توسعه‌ای برای تکمیل طرح‌های ترانزیتی کشور برای حمل و نقل باری و مسافری است. تا کنون 260 میلیارد تومان برای تکمیل این کریدور هزینه شده که برای تکمیل کل آن حدود 960 میلیارد تومان نیاز است. از 316 کیلومتر مسیر کریدور زاگرس که در استان کردستان قرار دارد 117 کیلومتر آن به بهره‌ برداری رسیده و 74 کیلومتر در حال ساخت است و 75 کیلومتر آن روز گذشته کلنگ زنی شد. خطوط ریلی کردستان نیز در چندین قطعه در استان در حال ساخت است تا حمل و نقل کردستان در حوزه‌های ریلی هوایی و جاده‌ای توسعه‌ای جدید را تجربه کند.

حمل و نقل کردستان بین‌المللی می‌شود

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه خطه زاگرس خطه تمدنی ایران زمین است گفت: با توسعه فرودگاه سنندج و ساخت فرودگاه سقز، متصل شدن کردستان به شبکه ریلی و عبور بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب از این استان، برنامه حمل و نقل دولت برای بین‌المللی شدن کردستان محقق می‌شود. عباس آخوندی که در مراسم آغاز به کار 75 کیلومتر از مسیر کریدور زاگرس در استان کردستان سخن می‌گفت تمدن و تاریخ ایران را مدیون خطه زاگرس نام برد. وی افزود: بیش از مسائل عمرانی و فیزیکی خطه غرب ظرفیت انسانی فوق‌العاده‌ای دارد.

آخوندی گفت: کریدور زاگرس همچنین از نظر آب بیشترین منابع آبی را دارد همچنین 17 درصد جمعیت کشور در استان‌های این کریدور قرار دارد.

آخوندی هدف از توسعه ریلی جاده‌ای و هوایی کردستان را متصل کردن حمل و نقل این استان به دریاهای بین‌المللی نام برد و گفت: با این هدف بنا داریم پروازهای کردستان را به کشورهای دیگر برقرار کنیم.

وی افزود: در واقع هدف از ورود ای تی آر فعال کردن فرودگاهای کوچک و راه‌اندازی پروازهای منطقه‌ای است که به این هدف خود نزدیک شده‌ایم.

وی با اشاره به برنامه سال96 برای اتصال 5 مرکز استان به شبکه ریلی گفت: اتصال ریل از همدان به سنندج در حال انجام است.

بیشترین توجه به استان کردستان در دولت یازدهم

خیرالله خادمی که وزیر راه و شهرسازی را در افتتاح برخی طرح‌های زیربنایی استان کردستان همراهی می‌کرد خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم ساخت بزرگراه در کردستان

دو برابر شده است. وی با بیان اینکه برای توسعه ترانزیتی کشور ساخت 10 کریدور مهم مصوب شده است گفت: با تأکید وزیر راه و شهرسازی کریدور زاگرس نخستین کریدور دهگانه است که تأمین اعتبار آن انجام گرفته که این نشان از اهمیت توسعه غرب کشور در دولت یازدهم دارد. وی افزود: سال گذشته 103 میلیارد تومان به توسعه راه روستایی کردستان اختصاص داده شد که رقمی قابل توجه است و بیشترین رقم در توسعه راه های روستایی در کشور است.

خادمی گفت: آزاد راه جنوب، تهران - شمال، شیراز به اصفهان و اراک به خرم آباد از محورهایی هستند که برای اتصال شبکه آزادراهی به شبکه ترانزیتی در دست ساخت است.

در سفر وزیر راه و شهرسازی همچنین عملیات چهار خطه شدن محور همدان به سنندج برای افزایش ایمنی سفر در گردنه صلوات آباد، توسعه و رونق گردشگری و دستیابی استان‌های مرکزی به مرز رسمی باشماق به‌عنوان سومین مرز رسمی کشور آغاز شد.


منبع : روزنامه ایران