سه شنبه 3 اسفند 1395 - 24 جمادي الاول 1438 - 21 فوريه 2017
بعد از اتفاق خون بار و جگرسوز حج سال 94 زمزمه هایی به گوش می رسید که دیگر نباید به حج رفت. حج باید تعطیل شود. بجای حج به فقرا کمک کنیم... و از این نوع سخنان که گویا افرادی به مقام اجتهاد دینی رسیده بودند و حکم صادر می کر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری هدهدی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حج سال 96 هزینه برای دین یا جیب عربستان؟!

بعد از اتفاق خون بار و جگرسوز حج سال 94 زمزمه هایی به گوش می رسید که دیگر نباید به حج رفت. حج باید تعطیل شود. بجای حج به فقرا کمک کنیم... و از این نوع سخنان که گویا افرادی به مقام اجتهاد دینی رسیده بودند و حکم صادر می کردند.

مهری هدهدی- بخش احکام اسلامی تبیان

مکه، مسجدالحرام، حج

در این یادداشت لازم می دانم نکاتی را به استحضار کاربران گرامی برسانم.

یک سوال اساسی در این مقوله مطرح می شود که آیا می توان حج را تحریم کرد؟ برای پاسخ به این سوال ذکر چند روایت لازم است:

۱- مرحوم شیخ حر عاملی در کتاب شریف وسایل الشیعه بابی را گشوده است تحت عنوان:

"باب عدم جواز تعطیل الکعبه عن الحج" ؛ "باب در حرام بودن ترک کردن حج خانه خداوند" (وسایل الشیعه،ج۱۱ ص۲۱) که روایاتی را در ذیل این باب آورده است. در اینجا به تعدادی از آنها بسنده می کنیم.

در اینجا یک سوال مطرح می شود چند درصد از مخارج حج سال 95 که حاجیان به حج مشرف نشدند صرف فقرا شد؟!!!

از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود:

" اگر مردم حج خانه خداوند را ترک کنند گرفتار عذاب الهی می شوند." (وسایل الشیعه،ج۱۱ ص۲۱)

در روایت دیگری امام صادق علیه السلام فرمود:

" امام علی(علیه السلام) پیوسته به فرزندان خود می فرمود: حج خانه خدا را ترک نکنید که مهلت داده نمی شوید." (الکافی، ج۴ ص۲۷۰)

در روایتی امام باقر علیه السلام فرمود:

" اگر مردم یک سال حج بیت الله را ترک کنند مهلت داده نمی شوند. "( الکافی، ج۴، ص۲۷۱)

در روایت دیگر امام صادق علیه السلام فرمود:

"دین تا زمانی که کعبه پابرجاست بقا دارد. "(الفقیه،ج۲ ص۲۴۳- الکافی،ج۴ ص۲۷۱)

در روایت دیگری آمده است که نزد امام صادق علیه السلام گفتند:

قصه پردازان می گویند اگر انسان یک مرتبه حج بجا آورد کافی است، پس از آن مبلغ حج را خرج نیازمندان کند و صله رحم بجا آورد امام فرمود:

"دروغ می گویند اگر مردم چنین کنند، حج خانه خدا تعطیل می شود. (و مهلت داده نمی شوند) (علل الشرایع،ص۴۵۲)

آیا در عصر پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام فقیری در جامعه وجود نداشت که اهل بیت هر سال به حج مشرف می شدند؟

قابل ذکر است که حج یک امر واجب است و با حکم من و شما از وجوبش ساقط نمی شود. و نمی توان به این راحتی گفت که حج را تحریم کنیم. روایات فوق را ملاحظه کردید که اگر حج تعطیل شود چه آثاری در پی دارد.

البته اگر حکومت بنا به مصالحی به این تصمیم رسید بحثش جداست مثل این که سال 95 از ایران کسی به حج نرفت.

در روایات داریم که حج نباید تعطیل شود و اگر روزی حج به علت بی پولی مردم خالی ماند دولت اسلامی باید از بیت المال پول بدهد و عده ای را به حج بفرستد چون حج و پر بودن مسجدالحرام خیلی اهمیت دارد.

حج آنقدر اهمیت دارد که ما در دعاهای سحر و روزانه ماه مبارک رمضان دائما رزق حج را طلب می کنیم پس نباید با بی تدبیری و بی توجهی راحت بگوییم که حج تعطیل شود.

خرج فقرا شود!

نکته دیگری که گفته می شود اینست که بجای حج رفتن، مخارجش را خرج فقرا کنیم. در این مورد چند مبحث لازم به ذکر است:

1- آیا در عصر پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام فقیری در جامعه وجود نداشت که اهل بیت هر سال به حج مشرف می شدند؟

آیا اهل بیت علیهم السلام نمی توانستند این موضوع را سیره خود کنند که بجای حج به فقرا کمک کنند و نسل به نسل به ما برسد؟ 

چرا در هزینه های سنگین عروسی ها و مراسم ختم اموات و هزینه های سنگین تغییر لوازم خانه و ... فقرا به یاد کسی نمی آید؟

با مطالعه در تاریخ زندگی اهل بیت علیهم السلام می بینیم که سیره اهل بیت، رفتن و اهمیت به حج بوده است. 

یک چیز را فراموش نکنیم که در اسلام هر چیزی جای خودش است. خیرات و صدقه و انفاق به فقرا جای خود و حج و زیارت و ... جای خود. آیا کسی می تواند بگوید بجای روزه ماه رمضان در تابستان گرم، به فقرا صدقه می دهم؟!! 

2- در اینجا یک سوال مطرح می شود چند درصد از مخارج حج سال 95 که حاجیان به حج مشرف نشدند صرف فقرا شد؟!!!

3- چرا وقتی حرف از مناسک حج و زیارت کربلا به میان می آید یاد فقرا می افتیم و مخارج سفرهای دیگری چون آنتالیا و ترکیه و ... به یاد کسی نمی آید؟

چرا در هزینه های سنگین عروسی ها و مراسم ختم اموات و هزینه های سنگین تغییر لوازم خانه و ... فقرا به یاد کسی نمی آید؟ فقط در مناسک مذهبی به یاد فقرا می افتیم؟!!

بیاییم با هم یک قرار جمعی بگذاریم و حتی یک ریال از مکه و مدینه سوغات نخریم. و یک قرار هم اقوام و خویشان حاجیان بگذارند که هیچ توقعی از حاجیان برای گرفتن سوغاتی نداشته باشند

یک قرار جمعی با حاجیان

دوستان هزینه ای که از حاجیان برای حج گرفته می شود اکثرش خرج خود حجاج می شود از قبیل هتل و خوراک و ایاب و ذهاب و ... ولی هزینه هایی که به جیب عربستان می رود هزینه هایی است که برای خرید سوغاتی می شود.

در آداب حج سفارش شده که سوغاتی برای نزدیکان خود بیاوریم. اما سوغاتی به چه قیمت؟ هیچ وقت دوستان معترض به هزینه های حج به این موضوع فکر کرده اند که چه هزینه سنگینی صرف خرید سوغاتی می شود و سود کلانی نصیب کشور عربستان می شود؟

سوغاتی تبرک است اما بواسطه پول حاجی که پاک شده با برکت است نه خود سوغاتی. می توان آن پول را در عربستان خرج نکنیم و از کشور خودمان برای عزیزانمان سوغات خریداری کنیم.

چرا بهترین اوقات خود را صرف پرسه زدن در بازارهای مکه و مدینه کنیم و وقت خود را تلف کنیم؟ آیا حیف نیست؟ به قول رهبر معظم انقلاب هم در آنجا مسجدالحرام و مسجدالنبی است که در اینجا نیست . پس بهتر است که وقت خود را در این امکان صرف کنیم ولو به نگاه کردن کعبه بگذرد که خود بسیار ثواب دارد.

پس بیاییم با هم یک قرار جمعی بگذاریم و حتی یک ریال از مکه و مدینه سوغات نخریم. و یک قرار هم اقوام و خویشان حاجیان بگذارند که هیچ توقعی از حاجیان برای گرفتن سوغاتی نداشته باشند.

امیدوارم حج حاجیان با سلامتی و رزق بالای معنوی به انجام برسد


 

 

مشاوره
مشاوره
اگر در خصوص این موضوع سوالی داشتید، به مشاوره تبیان مراجعه نمایید .
تلفن : 81200000
پست الکترونیک : public@tebyan.com
آدرس : بلوارکشاورز ، خیابان نادری ، نبش حجت دوست ، پلاک 12

ارتباط با ما

روابط عمومی

درباره ما

نقشه سایت

تعدادبازدیدکنندگان
افراد آنلاین