تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت صابون گیاهی برای درمان آکنه بود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت صابون ضد آکنه گیاهی

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت صابون گیاهی برای درمان آکنه بود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

ساخت صابون ضد آکنه گیاهی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت صابون ضد آکنه گیاهی

نام ارائه دهنده/دهند گان: زهرا قاسمی، فاطمه بیدشکی

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: دشوار

نام مدرسه: فرزانگان ۸

مقدمه

آکنه یکی از معضلات پوستی می باشد که تعداد زیادی از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. راه های متفاوتی برای درمان آن وجود دارد که اکثر آن ها عوارض جانبی داشته و برای بدن مضر می باشند. با استفاده از عصاره گیاهان دارویی می توان علاوه بر رفع آکنه پوست با استفاده از بین بردن درصد قابل توجهی از باکتری های پوست از جمله باکتری هایی که باعث به وجود آمدن اکنه صورت می شوند و جوش های عفونی بسیاری را بر روی پوست به وجود می آورند، شد.

این بیماری معمولاً همزمان با بلوغ شروع می‌ شود. در تقسیم ‌بندی بیماری های پوستی، آکنه جزو یکی از بیماری ‌های زائده‌ های پوست یعنی مو است. ریشه مو در فضای کانال‌ مانندی به اسم فولیکولِ مو قرار گرفته و رشد می ‌کند. از طرف دیگر، غدد چربی به عنوان یکی دیگر از زوائد پوستی، ترشحات خود را داخل فولیکول مو تخلیه می‌ کنند که به سمت بالا حرکت کرده و روی سطح پوست پخش می‌ شوند.

سطحی‌ ترین لایه پوست، لایه شاخی نام دارد و سلول‌ های پوستی که از لایه سازنده منشأ می ‌گیرند، به آهستگی به سمت بالا حرکت کرده و در نهایت از بین رفته، لایه شاخی را به وجود می ‌آورند. این روند را روند شاخی شدن می‌ گویند. اساس ایجاد آکنه، اختلال در ترکیب و شدت چربی ترشح شده از غدد چربی و همچنین اختلال در روند و شدت شاخی شدن است.

تشخیص آکنه، یک تشخیص کلینیکی است. یعنی پزشک با معاینه بیمار شاکی از عارضه پوستی و با مشاهده نوع ضایعات، ضمن تشخیص بیماری، شدت آن را نیز تشخیص می‌ دهد تا پروتکل درمانی لازم را برنامه ‌ریزی کند. تشخیص بیماری آکنه برای پزشکان و به ‌خصوص پزشکان متخصص پوست راحت است. اگر یک پزشک صورت بیمار را معاینه می ‌کند، بیشتر از هر چیز قصد ارزیابی شدت بیماری را دارد تا بخواهد بیماری آکنه را تشخیص دهد.

ساخت صابون ضد آکنه گیاهی

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر ساخت صابون گیاهی برای درمان آکنه بود.

روش

دانش آموزان ابتدا اطلاعاتی درباره عامل اصلی ایجاد آکنه و روش های درمانی آن و همچنین گیاهان دارویی موثر بر آکنه و شادابی و لطافت پوست را گرد آوری کرده و دو تا از گیاهان دارویی که یکی خاصیت آنتی باکتریال و دیگری خاصیت لطافت و شادابی را به پوست می بخشد را انتخاب کرده و عصاره آن ها را تهیه کردند. سپس عصاره گیاهی که خاصیت آنتی باکتریال دارد را توسط تکنیک های میکروبیولوژیکی بر روی باکتری مورد نظر امتحان نمودند سپس پس از اطمینان از اثر مثبت آن با استفاده از روغن زیتون و سدیم هیدروکسید صابونی با خاصیت ضد آکنه و لطیف کننده پوست تهیه کردند.

مهارت های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با شیوه های عصاره گیری

12. آشنایی با خواص دارویی گیاهان

تنظیم کننده: محبوبه همت