تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده گفت: مدارس هیات امنایی که مجوز از شورای آموزش و پرورش نداشته باشند و از اولیای دانش آموزان، وجوهی با عنوان «شهریه» دریافت کنند، از وضعیت هیات امنایی خارج شده و به حالت عادی باز می گردند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدارس فاقد مجوز و شهریه بگیر، از وضعیت هیات امنایی خارج می شوند

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده گفت: مدارس هیات امنایی که مجوز از شورای آموزش و پرورش نداشته باشند و از اولیای دانش آموزان، وجوهی با عنوان «شهریه» دریافت کنند، از وضعیت هیات امنایی خارج شده و به حالت عادی باز می گردند.

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

مدارس فاقد مجوز و شهریه بگیر، از وضعیت هیات امنایی خارج می شوند

به گزارش مركزاطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل ازسازمان مدارس غیردولتی وتوسعه مشارکت های مردمی، مرضیه گرد بابیان اینکه ما به دنبال بازگرداندن مدارس هیات امنایی به جایگاه اصلی هستیم، افزود: مشاهده شده در برخی از این مدارس از عنوان اخذ «شهریه» استفاده کرده و ثبت نام دانش آموزان را مشروط به پرداخت شهریه دانسته اند.

وی از ادارات کل و مدیران آموزش و پرورش خواست بر فرایند صدور مجوز مدارس هیات امنایی نظارت بیشتری داشته باشند و درصورت مشاهده تخلف، تابلوی هیات امنایی از مدارس فاقد مجوز حذف شده و مدرسه به حالت عادی بازگردد.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، توسعه مشارکت های مردمی و خانواده خاطرنشان کرد: مدارس هیات امنایی باید ابتدا یک سال فعالیت کنند و سپس موافقت اصولی آن ها تبدیل به موافقت دائم شود بنابراین اگر مدارسی فاقد شرایط لازم باشند هیات امنایی بودن آن ها بی معناست و استفاده از این گونه نام ها باعث سردرگمی خانواده ها خواهد شد.

گرد با اشاره به اینکه اگر انجمن اولیا و مربیان در مدارس فعال شده و مسائل و مشکلات را صادقانه با خانواده ها مطرح کنند، کمک های داوطلبانه بیشتر خواهد شد، اضافه کرد: باید توجه كرد که وجه دریافتی از اولیا صرفا برای همان مدرسه هزینه می شود و هیات امنا حق خرج پول را در جای دیگر ندارند.

وی یادآورشد: البته برخی مدارس هیات امنایی نیز با کمک خیرین، افراد متدین و علمی اداره می شود که باید این رویه گسترش یافته و خیرین، صاحبان صنایع و داوطلبان مشارکت های مردمی با تایید صلاحیت وارد این عرصه شوند.

هدف اصلی تاسیس مدارس هیات امنایی، خودگردانی مدرسه است

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده با بیان اینکه برای بررسی وضعیت مدارس هیات امنایی اقدامات بسیار جدی از سال گذشته آغاز شده است، اظهار کرد: اکنون اهداف و علت تاسیس این مدارس با آنچه که در برخی مدارس انجام می شود فاصله زیادی دارد.

گرد ادامه داد: هدف از تاسیس این مدارس، طبق سند تحول بنیادین استفاده از مشارکت های مردمی برای خودگردان کردن مدرسه است اما اکنون روند اصلی تشکیل این مدارس به درستی رعایت نمی شود.

وی اضافه کرد: روال کار مدارس هیات امنایی به این صورت است که ابتدا باید مدرسه پیشنهاد خود مبنی بر اینکه افرادی توانایی تامین منابع مالی دارند را به شورای آموزش و پرورش استان ارائه دهد تا پس از تایید صلاحیت اعضای هیات امنا، کلاس های فوق برنامه با رضایت انجمن اولیا و مربیان و هیات امنا و به صورت کاملا اختیاری برنامه ریزی شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: اکنون مشاهده می شود در برخی مدارس هیات امنایی اینگونه عمل نمی شود و فعالیت های فوق برنامه بدون دریافت مجوز شورای آموزش و پرورش و با اخذ وجه از اولیا به اجرا در می آید و البته در کنار آن، از وزارت آموزش و پرورش نیز تامین مالی می شوند که با فلسفه وجودی این مدارس متفاوت است.

گرد خاطرنشان کرد: مدارس هیات امنایی همان مدارس عادی دولتی هستند که صرفا با مدیریت متفاوت باید اداره شوند و افرادی به عنوان اعضای هیات امنا انتخاب شوند که بتوانند در فرآیند تحصیلی و تربیتی بچه ها نقش آفرین باشند و این هیات امنا می تواند جمعی از معلمان، مدیران، اولیا یا صاحبان صنایع یا یک مجموعه علمی باشد.

نتایج نظارت بر مدارس هیات امنایی پایان آذرماه ارائه می شود

وی با تاکید بر اینکه مدارس هیات امنایی به معنای این نیست که گروهی جمع شده و به واسطه تغییر تابلوی مدرسه، وجه دریافت کنند، ادامه داد: گزارش های دوره ای برای نظارت بر این مدارس آغاز شده و نتیجه بررسی ها تا پایان آذرماه به طور کامل ارائه می شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی و توسعه مشارکت های مردمی و خانواده اضافه کرد: سال گذشته آموزش هایی برای مدیران مدارس هیات امنایی ارائه شد اما هنوز برخی از این مدارس شرایط خودگردانی را پیدا نکرده اند.

گفتنی است؛ براساس آمار سال تحصیلی 96 - 95 ، از حدود 13 میلیون و 500 هزار دانش آموز که در 107 هزار مدرسه سراسرکشور درس می خوانند، تعداد 902 هزار و 645 نفر در دو هزار و 967 مدرسه هیات امنایی مشغول به تحصیل بوده اند.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش