تبیان، دستیار زندگی
۸۰ واحد کلینیک سیار دندانپزشکی در قالب طرح تحول نظام سلامت روز گذشته در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناطق محروم کشور اعزام شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وزیر بهداشت خبرداد

خدمات رایگان دندانپزشکی در مناطق محروم با80 «کلینیک‌ سیار»

۸۰ واحد کلینیک سیار دندانپزشکی در قالب طرح تحول نظام سلامت روز گذشته در مراسمی با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناطق محروم کشور اعزام شد.

بخش اجتماعی تبیان
کلینیک سیار دندانپزشکی

به گزارش تبیان به نقل از روزنامه «ایران»، کلینیک‌های سیار در مناطقی که هنوز پوشش خدمات دندانپزشکی در آنها وجود ندارد، مستقر می‌‌شوند. در این کلینیک‌های سیار تمام تجهیزات دندانپزشکی برای ارائه خدمات عمومی دندانپزشکی به همراه یک راننده، یک دندانپزشک و یک دستیار فراهم است. این واحدهای سیار جهت ردیابی مجهز به جی‌پی‌اس هستند و در هر استان دو دستگاه تلفن همراه کلینیک توزیع می‌شود. خدماتی که این کلینیک‌های سیار ارائه می‌دهند، رایگان خواهد بود و همه خدمات عمومی دندان به مردم ارائه می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم اعزام 80 کلینیک سیار دندانپزشکی به مناطق محروم گفت: در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ مرکز ارائه خدمات دندانپزشکی در مناطق روستایی فعالیت می‌کنند و ۱۲۰۰ دندانپزشک نیز طی طرح تحول نظام سلامت در این مناطق به کار گرفته شده‌اند. همچنین نوجوانان زیر ۱۴ سال، خانم‌های باردار و شیرده می‌توانند به صورت رایگان از خدمات پیشگیری و همچنین کشیدن و پر کردن دندان در مناطق روستایی و حاشیه شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر استفاده کنند.

به گفته دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی، این کلینیک‌ها در مناطقی که هنوز پوشش خدمات دندانپزشکی در آنها وجود ندارد، مستقر می‌شوند.

او درباره شاخص پوسیدگی دندان‌های دانش‌آموزان نیز گفت: طی چهار سال گذشته شاخص پوسیدگی از ۲.۹ به ۱.۸ کاهش یافته است، اما گذر زمان مشخص می‌کند که چقدر موفق بوده‌ایم. والدین و دانش‌آموزان نیز بیشترین تأثیر را در کاهش شاخص پوسیدگی داشتند.

طی چهار سال گذشته شاخص پوسیدگی از ۲.۹ به ۱.۸ کاهش یافته است، اما گذر زمان مشخص می‌کند که چقدر موفق بوده‌ایم. والدین و دانش‌آموزان نیز بیشترین تأثیر را در کاهش شاخص پوسیدگی داشتند

وزیر بهداشت بر ضرورت مسواک زدن در امر جلوگیری از پوسیدگی دندان تأکید کرد و افزود: در مقایسه با آمار بین‌المللی که در زمینه شاخص پوسیدگی دندان وجود دارد وضع خوبی داریم اما شخصاً از آمارهایی که ارائه می‌شود، راضی نیستم.

هاشمی بر تکرار آموزش برای بهبود سلامت دهان و دندان تأکید کرد و افزود: می‌بایست تا می‌توانیم برنامه‌های آموزشی را تکرار کنیم تا بتوانیم به آنچه مدنظر است دست یافت.

او یکی دیگر از مشکلات جدی در حوزه سلامت کشور را سرطان سینه در زنان دانست و گفت: در آینده‌ای نزدیک سعی می‌کنیم ۱۵۰ مرکز را برای غربالگری اولیه در مناطق مختلف کشور فراهم کنیم.

بنا به گفته رئیس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، مناطق محرومی که برای ارائه این خدمات در نظرگرفته شده از قبل شناسایی شده‌اند. نحوه پذیرش بیمار نیز براساس لیستی است که دانشگاه علوم پزشکی محل برحسب اولویت‌ها تهیه کرده است.

حمید صمدزاده افزود: هزینه هر واحد تلفن همراه کلینیک ٣٠٠ میلیون تومان برآورد شده و این هزینه به منظور دسترسی عادلانه و رایگان خدمات دندانپزشکی توسط وزارت بهداشت تأمین شده است و خیرین در ارائه خدمات بعدی مشارکت می‌کنند.

ضرورت کمک خیرین برای پرداخت هزینه‌‌های کلینیک‌‌های سیار دندانپزشکی

معاون امور اجتماعی وزارت بهداشت نیز در این مراسم با بیان اینکه نکته حائز اهمیت در ارتقای سلامت دهان و دندان آحاد جامعه، مشارکت خیرین و دندانپزشکان در این راستا است، افزود: ایجاد کلینیک‌های سیار دندانپزشکی برگرفته از تجربه کاروان‌های نورآوران سلامت بوده است، به طوری که در یک سال اخیر با انجام کارهای مطالعاتی و تولید خودروها و تجهیز آنها توانسته‌ایم، امروز ۸۰ دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی را در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قرار دهیم.

محمد هادی ایازی با اشاره به اینکه در سال ١٣٩٥حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان کمک مردمی جمع‌آوری شد افزود: در گام اول حوزه خدمات دهان و دندان، وزیر بهداشت اعلام کرد که این ۸۰ دستگاه کلینیک سیار دندانپزشکی توسط وزارت بهداشت خریداری و تجهیز می‌شود. همزمان با این اقدام خیریه‌‌های دندانپزشکی نیز در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی با مشارکت دندانپزشکان به ثبت می‌‌رسند و همچنین دندانپزشکانی که تمایل به فعالیت در این حوزه دارند می‌توانند در مناطق محروم فعالیت کنند. خیرین نیز می‌توانند سرمایه گذاری‌‌های لازم برای پرداخت هزینه‌‌های کلینیک‌‌های سیار دندانپزشکی را تقبل کنند.

معاون اجتماعی وزیربهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۱۲ گروه جهادی در حوزه سلامت و در نقاط مختلف کشور به مردم خدمت می‌کنند، گفت: این ۸۰ دستگاه سیار در دولت دوازدهم چندین برابر افزایش پیدا خواهد کرد و امیدواریم در سایر حوزه‌‌های درمانی مانند ماموگرافی و چشم پزشکی نیز این توسعه را داشته باشیم.

منبع: روزنامه ایران