تبیان، دستیار زندگی
هدف از این پژوهش،استفاده از ماده ای دور ریز مانند پوست تخم مرغ برای استحکام بخشیدن به ناخن بود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لاک تقویت کننده ی ناخن با استفاده از پوست تخم مرغ

هدف از این پژوهش،استفاده از ماده ای دور ریز مانند پوست تخم مرغ برای استحکام بخشیدن به ناخن بود.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

ساخت لاک تقویت کننده ی ناخن با استفاده از پوست تخم مرغ

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت لاک تقویت کننده ی ناخن با استفاده از پوست تخم مرغ

نام ارائه دهنده/دهند گان: رجس خیری ، بیتا مهرورز ،مائده هراتی

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرزانگان ۸

مقدمه

امروزه در جامعه ما زیبایی از اهمیت والایی برخوردار است، و یکی از عوامل موثر در زیبایی ناخن آراسته و مقاوم بودن آن است. سالانه مقدار زیادی هزینه صرف کاشت ناخن می شود در حالی که مواد شیمیایی مورد استفاده برای بدن مضر و همچنین باعث سستی بیشتر ناخن ها می گردد. حاصل این تحقیقات ساخت لاک تقویت کننده ناخن حاوی: پوست تخم مرغ، زرده تخم مرغ و آبلیمو است که به صورت لایه ای نازک روی ناخن قرار می گیرد و به جذب کلسیم و ویتامین C و ویتامین B از طریق ناخن به حفظ استحکام و رشد آن کمک می کند.

ناخن بخشی از دستگاه پوششی بی‌ روح بدن است. یا به اصطلاح دیگر فاقد عصب یا حس است. بخش‌ های دیگر این دستگاه پوست، مو و غشاء مخاطی هستند. صفحات حفاظتی که ناخن نامیده می ‌شوند، انتهای انگشتان دست و انگشتان پا است. ناخن‌ ها اساساً از کراتین که یک پروتئین درشت مولکول در مو و پوست است، تشکیل شده‌ اند. ناخن ‌ها از ماتریکس که زیر یک چین پوستی به نام کوتیکول قرار دارد و از لانولا (ماهک) که منطقه ‌ای هلالی شکل در قاعده ناخن است، رشد می ‌کنند. ناخن ‌ها هنگامی که در شرایط ایده ‌آل باشند بسیار جذاب هستند. جدا از جاذبه آرایشی، ناخن ها وظایف دیگری نیز به عهده دارند از جمله کمک به بلند کردن اجسـام با ایجاد تکیه گاه برای بافت انگشتان و یا دست کاری اجسام و از همـه مهمتر آن که ناخن ‌ها سلامت عمومی بدن را بازتاب می‌ دهند.

ساخت لاک تقویت کننده ی ناخن با استفاده از پوست تخم مرغ

ناخن‌ هایی که به راحتی می ‌شکنند و ترک می ‌خورند از مشکلات احتمالی تغذیه ‌ای خبر می‌ دهند. کمبود ویتامین A و کلسیم باعث خشکی و ورقه ورقه شدن پوست می ‌شود. کمبود پروتئین فولیک اسید، ویتامین B که برای رشد سلول ها و احیای سلول های مرده ضروری است و ویتامین C موجب افتادن ناخن‌ ها می ‌شود. کمبود پروتئین باعث ایجاد راه ‌های سفید بر روی ناخن ها می‌شود. یک نوع کمبود اسید ممکن است باعث ترک خوردن و دو نیم شدن ناخن‌ ها شود.

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر استفاده از ماده ای دور ریز مانند پوست تخم مرغ در تولید محلولی برای استحکام بخشیدن به ناخن بود.

روش 

ابتدا مطالبی در باره فاکتورهای رشد و استحکام ناخن را گردآوری کرده در این مرحله علاوه بر استفاده از وب سایت ها و کتاب با یک دکتر متخصص پوست و مو نیز مصاحبه شد. سپس مطالب مربوط به موادی که حاوی فاکتورهای رشد ناخن اند گردآوری شده و از بین آن ها تعدادی انتخاب شد و با مخلوط کردن درصد معینی آن ها لاک مورد نظر ساخته شد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با علل شکنندگی ناخن

12. آشنایی با اهمیت ناخن

13. آشنایی با نخوه ساخت لاک ناخن

تنظیم کننده: محبوبه همت