تبیان، دستیار زندگی
از خسارات فیلترینگ شبکه های اجتماعی زیاد گفته شده اما به نظر می رسد هنوز کافی نیست و بخشی از تصمیم گیران و مدیران در بخش های انتظامی و قضایی مضرات تصمیمات گذشتگان را ندیده یا نپذیرفته اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ترور توییتری

از خسارات فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی زیاد گفته شده اما به‌نظر می‌رسد هنوز کافی نیست و بخشی از تصمیم‌گیران و مدیران در بخش‌های انتظامی و قضایی مضرات تصمیمات گذشتگان را ندیده یا نپذیرفته‌اند.

بخش ارتباطات تبیان
ترور توییتری

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری همشهری، در یك سال گذشته لزوم آزادی توییتر از جانب تعداد زیادی از كارشناسان، روزنامه‌نگاران، رسانه‌ها و حتی نمایندگان مجلس و مقامات اجرایی كشور با ذكر دلایل مستدل بیان شده است.با این‌حال «سردار كمال هادیان‌فر»، رئیس پلیس فتای ناجا در گفت‌وگوی كوتاهی با ایسنا گفته است:

«توییتر عامل فعالیت تروریست‌هاست و من در نشست اسپانیا رسما به مدیر آن گفتم كه هم‌اكنون بیش از 750هزار نفر در دنیا از داعش طرفداری می‌كنند آنها عامل تروریستی داعش هستند و تمام فعالیت‌شان در توییتر رخ می‌دهد. وی با اشاره به عملیات تروریستی داعش‌ در مجلس و حرم امام(ره).

ما فراموش نكنیم هماهنگی‌های همین عملیات تروریستی گروهك داعش در تهران تماما در تلگرام رخ داده». ایشان در ادامه افزودند: بستر عملیات‌های تروریستی و ارتباطی تروریست‌ها در دنیا در درجه اول توییتر و در درجه دوم تلگرام است؛ بنابراین با توجه به وضعیت موجود، توییتر رفع فیلتر نخواهد شد. در 5 بند زیر به تحلیل گفته‌های سردار هادیان‌فر می‌پردازیم و قضاوت در این زمینه را به مخاطبان محترم واگذار می‌كنیم.

توییتر در توسعه و تبلیغات داعش نقش داشته؟

بله، تروریست‌ها عاشق توییتر هستند چون هركس كه رسانه را می‌شناسد و به آن نیاز دارد، عاشق توییتر است، اما نه برای سازماندهی عملیات تروریستی بلكه برای مقاصد تبلیغاتی و رسانه‌ای.

امروز آزادی توییتر مورد وفاق بدنه كارشناسی، رسانه‌ها، تمام جناح‌های سیاسی، نمایندگان مردم در مجلس و بسیاری از مدیران كشور است. درواقع كمتر مسئله‌ای را می‌توان سراغ گرفت كه تا این حد مورد اجماع عمومی باشد.

از سلفی‌ها و داعش گرفته تا منافقین همگی از توییتر به‌صورت گسترده استفاده می‌كنند؛ دلیل آن‌هم ساده است؛ هركس و هر جریانی كه به‌دنبال تبلیغات رسانه‌ای است، به‌دنبال نفوذ در افكار عمومی است و به‌دنبال تأثیرگذاری است، عاشق توییتر است. چون توییتر سریع‌ترین و احتمالا پرنفوذ‌ترین رسانه عصر حاضر در حوزه خبر است. اینكه داعش می‌داند از توییتر برای تبلیغات و تأثیر بر افكارعمومی استفاده كند، عجیب نیست. اینكه بعضی از مدیران كشور ما نمی‌دانند فیلتركردن توییتر، ایران را از چه رسانه‌ای محروم كرده‌، عجیب است.

باید دقت كنیم و خوشحال باشیم در جامعه بیداری چون ایران، تروریست‌هایی چون داعش و منافقین هیچ شانسی برای جذب نیرو از طریق شبكه‌های اجتماعی ندارند. توییتر رسانه اصلی منافقین است كه به زبان فارسی سعی در تبلیغ باورهای سیاه خود دارند، كاربران ایران اما با هر دیدگاه و گرایش در هر فرصتی از توییتر برای منكوب كردن منافقین بهره جسته‌اند و فعالیت منافقین تنها زمینه را برای نفرت عمومی بیشتر از آنها فراهم آورده است. درعمل حضور پرتعداد ایرانیان در شبكه‌ای چون توییتر برای مقابله با تروریست‌ها سازنده ‌است نه نگران‌كننده.

آیا توییتر برای هماهنگی عملیات تروریستی استفاده شده است؟

هرچند توییتر ابزاری است كه در تبلیغات مورد استفاده است اما برخلاف گفته سردار هادیان‌فر تا آنجا كه در اخبار رسمی و تحقیقات مفصل و مستند مؤسساتی چون بروكینگز و رند منعكس شده داعش در هیچ‌یك از عملیات تروریستی از توییتر برای ارتباطات تروریست‌ها و اجرای عملیات استفاده نكرده است. همچنین بنابر بررسی مؤسسه رند در درگیری‌ها و مجادلات توییتری نسبت مخالفان و موافقان داعش شش به یك بوده است و شیعیان نقش برجسته‌ای در مخالفت با افراطیون داعش و دفاع از اقلیت‌هایی مثل مسیحیان داشته‌اند. (منبع یك)

سردار هادیان‌فر همچنین اظهار داشتند: «بستر عملیات‌های تروریستی و ارتباطی تروریست‌ها در دنیا در درجه اول توییتر و در درجه دوم تلگرام است.» این گزاره 2سال پیش واقعی به‌نظر می‌رسید اما با توجه به مسدود ساختن چند صد هزار حساب هواداران داعش(بسیاری از این حساب‌ها اصطلاحا فیك یا برای ایجاد موج‌های كاذب بوده‌اند) تلگرام ماه‌هاست رسانه اصلی داعش محسوب می‌شود. (منبع2)

چرا هیچ كدام از دیگر كشورهای قربانی ترور، توییتر یا تلگرام یا واتس‌اپ را فیلتر نكرد؟

از آمریكا تا كشورهای مختلف و اروپای غربی تا روسیه و اندونزی در هیچ‌یك از موارد پس از حملات تروریستی یا به بهانه ایجاد امنیت، شبكه‌های اجتماعی فیلتر نشده‌اند؛ چرا؟ پاسخ ساده است چون كاری صد در صد عبث است. فیلترینگ حتی در گسترده‌ترین حالت، به‌راحتی با یك فیلترشكن رایگان قابل شكستن است.

حتی اگر تمامی صدها شبكه اجتماعی و پیام‌رسان دنیا را فیلتر كنید باز گروه‌های تروریستی به‌راحتی ارتباط خود را با استفاده از VPN برقرار می‌كنند. به راستی باید پرسید چرا تأمین امنیت ایران در این مورد، باید با تحدید اطلاع‌رسانی و آزادی‌های اجتماعی اجرا شود. آن هم در شرایطی كه هیچ مبنای فنی و منطقی برای این ادعا وجود ندارد كه فیلترینگ تروریست‌ها را از امكان ارتباطی محروم می‌سازد.

تروریست‌ها عاشق توییتر هستند چون هركس كه رسانه را می‌شناسد و به آن نیاز دارد، عاشق توییتر است، اما نه برای سازماندهی عملیات تروریستی بلكه برای مقاصد تبلیغاتی و رسانه‌ای

نقش توییتر در مقابله با ترور چیست؟

آنچه در جامعه ما به اثبات رسید و با غرور شاهد آن بودیم واكنش وحدت‌بخش كاربران توییتر فارسی به حادثه تروریستی 17خرداد بود. از نخستین دقایق شروع عملیات و در شرایطی كه درگیری در مجلس ادامه داشت، كاربران توییتر فارسی با ترند كردن «اتحاد ایران» و انتشار اخبار و محتوای راهنما، ضمن دلگرمی دادن به یكدیگر دقیقا همان كاری را كردند كه كابوس تروریست‌هاست؛ از بین بردن رعب و وحشت در جامعه. هدف اصلی یك عملیات تروریستی ایجاد رعب و وحشت عمومی با تأثیرگذاری بر جامعه است. در حادثه تهران نخستین‌بار بود كه یك اتفاق مهم تروریستی در عصر رسانه‌ای چون توییتر رخ می‌داد و این توییتر فیلتر شده بود كه صدای پرصلابت اتحاد و شهامت ملت ایران را در جهان طنین‌انداز كرد.(3)

تأثیرات امنیتی فیلترینگ توییتر و شبكه‌های اجتماعی واقعا چه بوده است؟

هرچند فیلترینگ شبكه‌های اجتماعی هیچ تأثیری در محدود ساختن ارتباطات گروه‌های تروریستی نظیر داعش یا منافقین نداشته و ندارد اما سیاهه بلند و بالایی از تأثیرات منفی را می‌توان با اشاره به مستندات و دلایل متقن برای آن برشمرد. خلع‌سلاح رسانه‌ای ایران در برابر سعودی و صهیونیست‌ها، تضعیف شدید نفوذ رسانه‌های ایران در داخل و خارج كشور، محدودساختن حمایت رسانه‌ای از محور مقاومت، واگذار كردن فضای رسانه‌ای به رسانه‌ها و جریانات بیگانه و بی‌پناه شدن افكار عمومی در نیرنگ‌های ضدایرانی تنها بخش‌هایی از مضرات سیاسی و امنیتی فیلترینگ شبكه‌های اجتماعی و به‌خصوص توییتر است كه پیش‌تر در همشهری به آنها پرداخته شده است.

شك نكنید كه هر روز ادامه فیلترینگ توییتر این مضرات را افزون می‌كند. (۴ و ۵) امروز آزادی توییتر مورد وفاق بدنه كارشناسی، رسانه‌ها، تمام جناح‌های سیاسی، نمایندگان مردم در مجلس و بسیاری از مدیران كشور است. درواقع كمتر مسئله‌ای را می‌توان سراغ گرفت كه تا این حد مورد اجماع عمومی باشد. هرچند وقوع و وجود نظرات متفاوت در جامعه طبیعی و سازنده است اما شایسته نیست مدیران دست‌اندركار، آزادی توییتر را به تأخیر بیندازند چون به‌واقع هیچ دلیلی برای این تأخیر نمی‌توان متصور بود الا رویگردانی از قبول این واقعیت كه فیلترینگ شبكه‌های اجتماعی توسط گذشتگان، اشتباه بوده است. آزادی توییتر در این كشور امری لازم و محتوم است و امر محتوم اتفاق می‌افتد ولو با چند روز یا چند‌ماه تأخیر.
منبع: خبرگزاری همشهری