تبیان، دستیار زندگی
مراسم تحلیف حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در روز شنبه بعدازظهر (14 مرداد ماه) با حضور تعداد قابل توجهی از مهمانان خارجی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمانان رییس‌جمهور در مراسم تحلیف

مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان در روز شنبه بعدازظهر (14 مرداد ماه) با حضور تعداد قابل توجهی از مهمانان خارجی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

بخش سیاست تبیان
مهمانان رییس‌جمهور در مراسم تحلیف

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری ایسنا، بنا به گفته سخنگوی وزارت خارجه، از مدتی پیش ستاد برگزاری مراسم تحلیف در راستای دعوت از مهمانان خارجی برای شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین رییس جمهور ایران با حضور تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی از مقامات دفتر ریاست‌جمهوری در وزارت خارجه تشکیل شده است.

طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته نمایندگانی از سایر کشورها در سطح خوبی در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی شرکت می‌کنند. در همین چارچوب هیات‌های قابل توجه و متعددی از کشورهای همسایه در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد .

هیات مورد اشاره که به ریاست یکی از معاون‌های وزیر امور خارجه تشکیل شده است ، به منظور برگزاری هرچه بهتر این مراسم و حضور مناسب نمایندگان دیگر کشورها در مراسم تحلیف دوزادهمین رییس جمهور ، به صورت مرتب تشکیل جلسه داده و امور را مورد بررسی و نظارت قرار می‌دهد.

به نظر می‌رسد طی روزهای آتی ترکیب نهایی مهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم تحلیف به صورت رسمی از سوی وزارت امور خارجه اعلام می‌شود.

در همین چارچوب در روز دوشنبه نیز محسن حاجی میرزایی دبیر هیئت دولت اعلام کرد: با توجه به شرکت گسترده هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و به منظور برگزاری مناسب و شایسته مراسم مذکور و ایجاد تسهیلات لازم در رفت و آمد هیئت‌های خارجی و رفاه حال شهروندان تهرانی، کلیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی( غیر از اورژانس و نهادهای امدادی) در روز شنبه چهاردهم مرداد 1396 در شهر تهران تعطیل است.

هنوز آمار قطعی و نهایی از مهمانان خارجی شرکت‌کننده در این مراسم منتشر نشده ولی در چند روز اخیر رسانه‌های برخی از کشورها با انتشار اخباری اعلام کرده اند  که نمایندگانی از این کشورها در مراسم تحلیف رییس جمهور ایران حضور پیدا خواهند کرد. همچنین برخی از مقامات وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی نیز با سفر به تعدادی از کشورهای منطقه از مقامات آن‌ها جهت شرکت در مراسم تحلیف دعوت به عمل آورده و دعوتنامه‌های شرکت در این مراسم را به آنها ارائه کردند که در گزارش پیش‌رو اشاره‌ای گذرا به اخبار منتشر شده در این زمینه خواهیم داشت.

رییس‌ کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در روز یکشنبه سفری به عمان و قطر داشت و در دیدار با نخست‌وزیر قطر پیام کتبی دعوت رییس مجلس شورای اسلامی از مقامات قطر برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری را به وی تقدیم کرد. بروجردی در این دیدار از طریق نخست‌وزیر این کشور از امیر قطر برای شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهور دوازدهم ایران دعوت به عمل آورد.

این نماینده مجلس همچنین ظهر روز یکشنبه 8 مرداد ماه در جریان سفر به عمان با «شیخ خالد بن هلال المعولی» رییس مجلس عمان دیدار کرد و ضمن گفت‌وگو در مورد موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای پیام رییس مجلس شورای اسلامی به وی برای شرکت در مراسم تحلیف روحانی را به این مقام عمانی تقدیم کرد. در روز یکشنبه هفته جاری «دیمیتری راگوزین» معاون نخست‌وزیر روسیه اعلام کرد: برای شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران به تهران سفر می‌کند.

او در گفت‌وگو با شبکه روسی 24 ضمن اعلام این خبر گفته بود که در جریان دیدار از تهران با رییس‌جمهور مولداوی نیز که قرار است در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کند، دیدار خواهد کرد. در روز شنبه نیز پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا اعلام کرد:فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر می‌کند.

در این خبر اعلام شده بود که موگرینی در این سفر علاوه بر شرکت در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران، دیدار های دوجانبه‌ای  نیز با مقامات کشورمان برای بررسی وضعیت اجرای توافق هسته‌ای و بحث و رایزنی در مورد مسائل دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای خواهد داشت. روز جمعه نیز وزارت  امور خارجه چین اعلام کرد : «هی لیفنگ» نماینده ویژه رییس‌جمهور این کشور در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران که در چهاردهم مرداد برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد.

هی لیفنگ ، رییس کمیسیون اصلاح و توسعه ملی چین است و بنا به گفته مقامات چین سفر وی به تهران با دعوت ایران انجام می‌شود. هم‌چنین چهارشنبه هفته گذشته هارون نجم‌پور معاون سفیر افغانستان در تهران نیز در نشستی که با خبرنگاران ایرانی داشت، اعلام کرد: هیاتی از افغانستان در مراسم تحلیف رییس‌جمهور ایران شرکت می‌کند.

او در این نشست به سطح هیات افغانستانی که قرار است به تهران سفر کند، اشاره ای نکرد. در همین راستا هفته گذشته دفتر ریاست‌جمهوری ارمنستان طی بیانیه‌ای اعلام کرد :سرژ سرکیسیان رییس‌جمهور ارمنستان به منظور شرکت در مراسم تحلیف همتای ایرانی خود به تهران سفر می‌کند.

در 28 تیرماه سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان نیز در ملاقات با رئیس مجلس سنای پاکستان، ضمن گفت‌وگو و تبادل نظر با وی درخصوص موضوعات مربوط به روابط دوجانبه و منطقه‌ای، دعوتنامه رسمی رئیس مجلس شورای اسلامی را برای حضور در مراسم تحلیف حسن روحانی ، تقدیم وی کرد. هفته گذشته حسین جابری انصاری معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه  در سفر به عراق از فواد معصوم (رییس‌جمهور عراق) و همچنین رییس مجلس این کشور برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی دعوت کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اردن اواخر هفته گذشته در دیدار با "سلیم زعنون"رئیس مجلس ملی فلسطین پیام دعوت علی لاریجانی به وی جهت سفر به تهران و شرکت در مراسم مورد اشاره را تقدیم این مقام فلسطینی کرد. در روز دوشنبه خبرگزاری شینهوا به نقل از مقامات کره شمالی اعلام کرد: «کیم یونگ نام»، رئیس مجلس خلق کره شمالی از طریق روسیه به ایران سفر خواهد کرد تا در مراسم تحلیف  حسن روحانی شرکت کند. پیش‌بینی می‌شود در این مراسم هیات هایی از برخی از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه،آلمان و انگلیس  و همچنین نمایندگانی از برخی از سازمان‌های بین‌المللی حضور  پیدا کنند.

با توجه به شرکت گسترده هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و به منظور برگزاری مناسب و شایسته مراسم مذکور و ایجاد تسهیلات لازم در رفت و آمد هیئت‌های خارجی و رفاه حال شهروندان تهرانی، کلیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی( غیر از اورژانس و نهادهای امدادی) در روز شنبه چهاردهم مرداد 1396 در شهر تهران تعطیل است.

در روز دوشنبه علیرضا رحیمی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد: از مقامات عالی رتبه خارجی ، تاکنون حضور هفت رییس جمهور و ۱۸ رییس مجلس در مراسم تحلیف رییس‌جمهور قطعی شده است. وی در مطلبی در کانال تلگرام خود در این ارتباط تصریح کرد: تاکنون حضور هیات‌های بیش از صد کشور در سطوح مختلف در این نشست قطعی و هماهنگ شده است.

این نماینده مجلس با بیان این که به منظور اطمینان خاطر از روند امور میزبانی،  در روز دوشنبه محمد جواد ظریف به همراه معاونینش بازدیدی از محل اجلاس و تشریفات بعمل آورده‌اند ، افزود :تمامی سفارتخانه های ایران برای انجام هماهنگی‌های دیپلماتیک و کنسولی  برای شرکت مهمانان خارجی در این مراسم باظرفیت کامل فعال شده اند.

در روز دوشنبه حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور نیز در جمع خبرنگاران درباره اقدامات امنیتی برای روز تحلیف رییس‌جمهور، اظهار کرد: تمام پیش‌بینی‌های امنیتی، انتظامی و ترافیکی انجام شده و در کمیسیون حفاظت در وزارت کشور هم تقسیم کار انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه جلسات متعددی برای تامین امنیت مراسم روز تحلیف برگزار شده است، گفت: مسئولیت کلی برقراری امنیت بر عهده قرارگاه ثارالله است و وظایف سپاه، نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات و پدافند هوایی هم مشخص شده است. این مقام مسوول در وزارت کشور  همچنین اعلام کرد: سطح حفاظت منطقه مجلس را در ایام تحلیف از حساس به حیاتی ارتقا داده‌ایم.

به نظر می‌رسد طی روزهای آتی ترکیب نهایی مهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم تحلیف به صورت رسمی از سوی وزارت امور خارجه اعلام می‌شود.


منبع: خبرگزاری ایسنا