تبیان، دستیار زندگی
در این پروژه دانش آموزان سعی بر آن دارند شامپویی گیاهی جهت رفع این مشکل درست کنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت شامپو گیاهی برای رفع شپش

در این پروژه دانش آموزان سعی بر آن دارند شامپویی گیاهی جهت رفع این مشکل درست کنند.

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

ساخت شامپو گیاهی برای رفع شپش

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: ساخت شامپو گیاهی برای رفع شپش

نام ارائه دهنده/دهند گان: فاطمه رحیمی، ماهک ظفری، صبا خواندابی، فاطمه رضوی و زهرا سیدی

زمینه و نوع پروژه: پزشکی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: پژوهشسرای خوارزمی

مقدمه

اگر چه بهبود وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر به سزایی در كاهش آلودگی به شپش داشته است، اما همچنان این انگل گستردگی جهانی دارد. شپش مختص جامعه یا طبقه اجتماعی خاصی نبوده و تمام افراد جامعه را مخصوصا در فصول سرد سال ممكن است درگیر كند. شیوع این بیماری در كودكان بسیار بیش تر است و در جنس مونث شایع‌ تر از جنس مذكر است. شپش حشره كوچكی به رنگ سفید مایل به خاكستری است كه دارای دهانی مخصوص مكیدن خون، دو شاخك و سه جفت پای كوتاه است.

شپش یك انگل خارجی بدن انسان محسوب می‌ شود. می‌ تواند سر، بدن و عانه را آلوده كند. تخم شپش «رشك» نام دارد و بیضی شكل و سفید رنگ و به اندازه ته سنجاق است و به مو و درز لباس‌ ها می ‌چسبد. شپش در مو و لباس زندگی می‌ كند و فقط به خاطر تغذیه روی سطح بدن می‌ آید و خودش را به پوست بدن می‌ چسباند و پوست را سوراخ كرده و بزاق خود را در زیر پوست تزریق نموده و با مكیدن خون، مواد زائدی را نیز از خود دفع می‌ كند. همین تلقیح مواد زائد و بزاق به زیر پوست منجر به ایجاد برآمدگی قرمز رنگ خارش‌ داری می ‌گردد. از نظر شدت و شیوع آلودگی به انواع شپش، عواملی چون سن، جنس، نژاد، وضعیت اقتصادی و اجتماعی موثر شناخته شده‌ اند.

آلودگی در تمام گروه ‌های سنی دیده می‌ شود ولی شپش سر در كودكان (سنین مدارس ابتدایی) شیوع بیش تری دارد. نكته این جاست كه اگر چه به طور معمول شپش در جوامع فقیر و متراكم شایع‌ تر است، ولی در شرایط همه‌ گیری كلیه طبقات اجتماعی و اقتصادی جامعه را فرا می ‌گیرد و حتی در جوامع چندنژادی مشاهده شده كه شپش سر در سفیدپوستان شایع ‌تر از سیاه‌ پوستان است.

فرد شپش‌ زده باید یك دوره مشخص از این نوع شامپوها استفاده كند. این شامپو‌ها به علت دارا بودن تركیبات شیمیایى به خصوص باعث مرگ شپش‌ ها می ‌شوند و به مرور زمان با حل كردن كپسول تخم‌ ها آن ها را از مو جدا می‌ كنند. شامپو‌هاى ضد شپش از شوینده ‌هاى قوى به شمار می‌ آیند و تا حدى نیز سمى هستند. اگر زخم ‌هاى سر زیاد باشد، استفاده از این نوع شامپو‌ها می‌ تواند تولید عفونت كند. بهتر است قبل از استفاده حتما با پزشك مشورت شود. اما مشکلی که در ابن بین وجود دارد سمی بودن داروهاست.

ساخت شامپو گیاهی برای رفع شپش

هدف

در این پروژه دانش آموزان سعی بر آن دارند شامپویی گیاهی جهت رفع این مشکل درست کنند. به همین جهت پژوهش هایی بر روی مواد گیاهی که دارای خاصیت از بین برندگی شپش و شویندگی بوده انجام داده و شروع به ساخت این شامپو نمودند.

روش

دانش آموزان ابتدا اقدام به تهیه محلولی دارای خاصیت قلیایی همراه با خاکستر چوب نارگیل کردند، سپس روغن نارگیل، سدر و گل سرشور را به محلول اضافه کردند در مرحله سوم اقدام به عصاره گیری از گیاه های چوبک، اشنون و غاسول صابونی کردند و آن ها را جهت کف کنندگی شامپو به آن اضافه کردند و در نهایت شامپویی با ساختار گیاهی و دارای خاصیت از بین برنده شپش ساختند. 

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با با گیاهان دارویی

12. آشنایی با خواص درمانی گیاهان دارویی

13.  آشنایی با روش های عصاره گیری

تنظیم کننده:محبوبه همت