تبیان، دستیار زندگی
گردشگران ایرانی در ترکیه پس از اتفاقات اخیر آن کشور و حوادث تروریستی متعدد که فرودگاه و مراکز تفریحی در استانبول و آنتالیا را هدف گرفت حالا با چالش های دیگری نیز مواجه شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هشدار به گردشگران ایرانی مسافر ترکیه

گردشگران ایرانی در ترکیه پس از اتفاقات اخیر آن کشور و حوادث تروریستی متعدد که فرودگاه و مراکز تفریحی در استانبول و آنتالیا را هدف گرفت حالا با چالش‌های دیگری نیز مواجه شده‌اند.

بخش گردشگری تبیان
گردشکران

به گزارش تبیان به نقل از همشهری، گردشگران ایرانی تركیه به همشهری خبر داده‌اند كه كف‌زنی در بازارهای استانبول از گردشگران ایرانی توسط افرادی كه با زبان فارسی هم آشنایی دارند افزایش یافته است. گروگانگیری با هدف سرقت پول و دلار و وسایل تا كف‌زنی‌های خیابانی و رواج پول تقلبی برای پرداخت مابقی پول‌هایی كه گردشگران به رانندگان تاكسی می‌دهند ازجمله چالش‌های جدید گردشگران ایرانی در تركیه است.

ایسنا نیز دیروز گزارش داد كه باجگیری از گردشگران حتی به گروگانگیری و حبس گردشگران و خانواده‌هایشان با هدف آزادی در برابر پول انجامیده است.

پیش‌تر برخورد نامناسب پلیس، مرزبانان و مسئولان تركیه‌ای با مسافران ایرانی در مبادی ورودی زمینی نیز كه ویدئوهای مختلف آن در فضای مجازی منتشر شده بود حتی به عذرخواهی رسمی تركیه از ایران منجر شد اما حالا گردشگران ایرانی با مشكلات دیگری در تركیه مواجه می‌شوند.

كف‌زنی از ایرانی‌ها

امیر نظام‌آبادی یكی از گردشگران ایرانی كه به همراه خانواده هفته گذشته به تركیه سفر كرده بود در گفت‌وگو با همشهری با اعلام اینكه در مراكز خرید تركیه نیز افرادی با كف‌زنی پول گردشگران ایرانی را به سرقت می‌برند به ماجرای سرقت پول‌های خود در مراكز خرید تركیه توسط كف‌زنان اشاره كرد و گفت: در یكی از بازارهای استانبول مشغول خرید با خانواده بودیم كه زن و مردی با لهجه فارسی نه چندان سلیس به ما نزدیك شدند و گفتند از اربیل عراق به تركیه سفر كرده‌اند.

به گفته وی، آنها پس از احوالپرسی و ریختن طرح دوستی اعلام كردند كه شنیده‌اند دلارهای ایرانی باید دارای مهر صرافی باشند و از این خانواده كه با هدف گردشگری به تركیه سفر كرده بودند خواستند مهرهای روی دلار را ببینند.امیر نظام‌آبادی گفت: با اعتمادی كه پیدا كردیم دلارهای خود را به‌دست آنها دادیم و چند دقیقه پس از خداحافظی متوجه شدیم بخشی از پول سفر را ربوده‌اند.

نظام‌آبادی با اعلام اینكه تورلیدرها البته هشدارهایی در مورد رواج پول‌های تقلبی در تاكسی‌های تركیه برای پرداخت مابقی پول گردشگران می‌دادند، گفت: تأكید تورلیدر بر این است كه در تركیه پول زیادی برای پرداخت كرایه به رانندگان تاكسی پرداخت نشود چون پول‌های تقلبی در پرداخت مابقی كرایه می‌دهند. چالش جدید گردشگران ایرانی با بهتر شدن وضعیت امنیتی در تركیه حالا از مرزهای آن كشور و برخورد بد با گردشگران ایرانی به ربودن گردشگران در شهرهای توریستی تركیه نیز رسیده است و به‌نظر می‌رسد تورگردان‌ها و آژانس‌های خدمات گردشگری باید پیش از ورود گردشگران به تركیه هشدارهای امنیتی لازم را به گردشگران ایرانی ارائه كنند.

ربودن گردشگران با هدف اخاذی

براساس گزارش ایسنا، مدتی پیش یك خانواده ایرانی در سفر به تركیه به‌دنبال اقامت ارزان در دام آدم‌رباها و اخاذی آنها افتادند و در نهایت با آتش زدن محلی كه در آن محبوس بودند موفق به فرار شدند. اما در آخرین مورد از این گروگانگیری‌ها كه در فضای مجازی به آن پرداخته شد، 3 مرد ایرانی به واسطه رفاقت و اعتمادی كه در سفر به استانبول با آدم‌رباها پیدا كرده بودند در دام آنها گرفتار شدند.

اتفاقات جدید در تركیه كه گردشگران ایرانی را هدف گرفته است این هشدار را به گردشگران و تجار ایرانی می‌دهد كه در سفر به تركیه به هیچ‌وجه به كسی یا كسانی خارج از چارچوب‌های قانونی و رسمی اعتماد نكنند زیرا آدم‌ربایان با شناسایی گردشگران و نزدیك شدن به آنها با ریختن طرح دوستی اقدام به سرقت و حتی ربودن گردشگران می‌كنند. در برخی پرونده‌ها آدم‌ربایان گردشگران را مجبور كرده‌اند از خانواده‌هایشان برای آزادی درخواست پول كنند تا آزاد شوند.

براساس آنچه برخی گردشگران اعلام كرده‌اند طعمه‌گذاران با شناسایی گردشگران ایرانی از قصد آنها از سفر به تركیه مطلع می‌شوند و با طرح ایده‌های فریبنده ازجمله امكان اسكان ارزان‌قیمت، مراكز فروش ارزان، رساندن به مراكز دیدنی و... مسافران را با خود همراه و با تهدید سلاح آنها را به دخمه‌های خود كشانده‌اند و پس از شكنجه و به‌دست آوردن اطلاعات شخصی با خانواده قربانی تماس گرفته و از آنها درخواست پول می‌كنند و سفری كه قرار بود به آرامش و تفریح فرد ختم شود به خطر جدی برای جان و مال گردشگران منتهی می‌شود.


منبع : روزنامه همشهری