تبیان، دستیار زندگی
سخنگوی دستگاه قضایی خبر بازداشت چند نفر از مداحان تهران را تأیید کرد. در روزهای گذشته خبرهایی به صورت غیررسمی در فضای مجازی منتشر شده بود مبنی بر بازداشت چند نفر از مداحان تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، جاسوسی و ارتباط با یک سفارتخانه در تهران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد

رسیدگی به پرونده مداحان بازداشتی در دادگاه ویژه روحانیت

سخنگوی دستگاه قضایی خبر بازداشت چند نفر از مداحان تهران را تأیید کرد. در روزهای گذشته خبرهایی به صورت غیررسمی در فضای مجازی منتشر شده بود مبنی بر بازداشت چند نفر از مداحان تهران به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، جاسوسی و ارتباط با یک سفارتخانه در تهران.

بخش حقوق تبیان
محسنی اژه ای

روز گذشته حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری و در پاسخ به سؤال «ایران» در این باره گفت: پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح و در حال  رسیدگی  است و من اطلاعات کاملی  در این زمینه ندارم اما می‌دانم در این رابطه چند نفر دستگیر شدند و دو نفر از آنها در بازداشت بودند. اژه‌ای افزود: یک نفر از بازداشت شدگان با قرار تأمین مناسب آزاد شده و درباره نفر دوم نمی‌دانم که با قرار آزاد است یا نه. سخنگوی قوه قضائیه با بیان اینکه از جزئیات پرونده اطلاع ندارد، افزود: این موضوع در دادسرای ویژه روحانیت مطرح  شد و در حال رسیدگی  است.

تحقیقات از مسئولان نفتی

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سؤال دیگر «ایران» مبنی بر اینکه یکی از اتهامات شرکای بابک زنجانی، تشکیل شبکه سازمان یافته برای کلاهبرداری از شرکت نفت است و متهمان ادعا کرده‌اند که چهار وزیر و رئیس بانک  مرکزی وقت، بابک زنجانی را تأیید کرده‌اند، پس هر کسی که در این کار دخیل بوده، می‌تواند عضو شبکه باشد، آیا پرونده مسئولان نفتی و چهار وزیر مفتوح و محاکمه خواهند شد، گفت: چندین بار توضیح دادم.

پرونده در دادسرای ویژه روحانیت مطرح و در حال  رسیدگی  است و من اطلاعات کاملی  در این زمینه ندارم اما می‌دانم در این رابطه چند نفر دستگیر شدند و دو نفر از آنها در بازداشت بودند. اژه‌ای افزود: یک نفر از بازداشت شدگان با قرار تأمین مناسب آزاد شده و درباره نفر دوم نمی‌دانم که با قرار آزاد است یا نه

یک پرونده که مفتوح می‌شود، افراد متهم و دستگاه‌های نظارتی یک سری صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند و بازپرس با توجه به مجموعه قرائن و شواهد، موضوع را دنبال می‌کند. در این پرونده از ده‌ها نفر تاکنون تحقیق شده است. کسانی که اتهام‌شان ثابت شده، قرار بازداشت یا تأمین مناسب صادر شده است. درخصوص کسانی که اتهام‌شان ثابت نشده، قراری صادر نشده است. از برخی مسئولان وزارت نفت سابق یا بانک مرکزی و افرادی از این قبیل، تحقیق شده اما از مسئولان وزارت نفت سابق و بانک مرکزی سابق غیر از شرکت نیکو [که ثابت شد و مدت‌ها بازداشت بودند و الان آزاد هستند] به عنوان متهم تحت تعقیب قرار نگرفتند. این پرونده بیش از سه متهم دارد و به پرونده سایر افراد باید رسیدگی شود. وی افزود: درخصوص تشکیل شبکه باید بگویم، یک موقع یک شبکه از سه نفر یا 50 نفر تشکیل می‌شود و بازپرس پرونده است که پس از تحقیقات تکمیلی براساس مستندات و دلایل  تشخیص می‌دهد که چند نفر در این شبکه  عضویت داشته‌اند. اما در این پرونده از افرادی از جمله برخی مسئولان و افرادی که گفته‌اید به عنوان مطلع تحقیق شده است.

تکذیب ادعاهای بقایی

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «حمید بقایی پس از آزادی اتهاماتی را به قوه قضائیه وارد کرده و ادعا داشته که بازپرس در رابطه با برادر رئیس جمهوری نکاتی را گفته و نیز اتهام دروغگویی را به جنابعالی زده است»، با بیان اینکه «حرف‌های نامهربانانه افراد و به تعبیر قرآن کریم، «شنئان قوم» نباید سبب شود که دوستان قضایی از مرز قانون و عدالت خارج شوند»، ادعاهای مطروحه از سوی بقایی را تکذیب و تصریح کرد: «این مسائل و سخنانی که اشاره شد، صحیح نیست. مقداری از مسائلی که قانون اجازه دهد از جمله دستخط ایشان در مورد انتقالش از سوئیت و مسائل و امکاناتی که در آن وجود داشته، دادستان محترم تهران آن مقداری  را که لازم باشد  اطلاع‌رسانی خواهد کرد.» محسنی اژه‌ای افزود: «وقتی انسان وارد یک مبارزه سنگین با مفاسد مخصوصاً مفاسد اقتصادی می‌شود، هزینه دارد که هزینه آن را باید پرداخت کرد.»

تعامل قوه قضائیه و دولت در انتخاب وزیر دادگستری

معاون  قوه قضائیه در بخش دیگری از این نشست درباره تعامل قوه قضائیه و دولت در انتخاب وزیر دادگستری و معرفی آن به مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «گزینه‌هایی مطرح بوده و هستند که قطعی خواهند شد و خدمت ریاست محترم جمهوری از سوی ریاست محترم قوه قضائیه معرفی می‌شوند»، تصریح کرد: «آن گونه نیست که تا لحظه آخر که افراد معرفی می‌شوند، دولت مطلع نباشد و قبل از آن افرادی که هستند صحبت و مطرح می‌شوند و معمولاً هم این گونه بوده است و در این دوره نیز این چنین است که با تعامل، هرکدام از گزینه‌ها که نهایی شد، از طرف ریاست محترم قوه قضائیه به‌صورت رسمی به دولت معرفی خواهند شد.»

پرونده فریدون در مرحله تحقیقات است

سخنگوی قوه‌ قضائیه در پاسخ به سؤالی درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون گفت: «پرونده مسیر خودش را طی می‌کند و مانند سایر پرونده‌ها در مرحله تحقیقات است. تحقیقات به صدور قرار رسید. زمانی می‌توان قرار صادر کرد که توجیه اتهام با قرائن و شواهد و دلایل وجود داشته باشد. به این مرحله که رسید، قرار صادر شد. قرار را که تأمین کردند، از زندان آزاد شد و رسیدگی ادامه دارد و پرونده مفتوح است و پس از تکمیل، نهایتاً بازپرس اظهار نظر می‌کند.»

منبع : روزنامه ایران/ خسرو مبشر