تبیان، دستیار زندگی
فصل تابستان با گرما و داغی هوا همراه است که خود می تواند دردسر ساز باشد. برخی افراد برای فرار از گرما و مشکلاتی که در این فصل با آن روبرو هستند ایده هایی دارند ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

9 باور غلط تابستانی

فصل تابستان با گرما و داغی هوا همراه است که خود می تواند دردسر ساز باشد. برخی افراد برای فرار از گرما و مشکلاتی که در این فصل با آن روبرو هستند ایده هایی دارند که اغلب نشأت گرفته از باورهای گذشتگان است که برخی از آن ها نه تنها چاره ساز نیستند، بلکه موجب بروز مشکل هم خواهند شد.

زینب حکیمی - بخش سلامت تبیان

سلامت در تابستان

هر نوشیدنی می تواند بدنتان را در گرما هیدراته کند

در حالی که مصرف یک نوشیدنی خنک و یخ در هوای گرم احساس بسیار خوبی به دست می دهد، اما در واقع، آن هدفی را که می خواهید محقق نمی سازد. این باور غلطی است که هر نوشیدنی می توانند موجب آبرسانی (هیدراته) به بدن تان شود.

نوشیدنی هایی با قند بالا یا نوشابه های الکلی موجب کم آبی بیشتر بدن خواهد شد. اگر در گرما به فعالیت بدنی می پردازید، آب بیشتری برای جلوگیری از کم آبی نیاز دارید، بنابراین همواره باید همراه خود بطری آب داشته باشید.

دستگاه های خنک کننده موجب سرماخوردگی می شوند

این که کولرها و خنک کننده ها می توانند موجب سرماخوردگی شوند تنها یک باور نادرست است که اغلب قدیمی ها آن را بیان می کنند. درحالی که کولرها و فن ها موجب سرماخوردگی نخواهند شد، تغییرات شدید دما می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند و در صورتی که اطراف شما سرد باشد، می تواند موجب حساس تر شدن تان شود.

استخرهای عمومی دارای سطح بالایی از کلر و انواع باکتری ها هستند، پس حتما باید بعد از اینکه شنا کردید، دوش بگیرید

بنابراین در حالی که هوای سرد به تنهایی شما را بیمار نخواهد کرد، گریز از گرما و قرارگرفتن در معرض هوای سرد خنک کننده ها، می تواند شما را بیشتر در معرض ابتلا به ویروس سرماخوردگی قراردهد.

بهترین کاری که باید بکنید این است که هر زمان که بخواهید حرارت را از بین ببرید، بهتر است از هوایی با خنکی متوسط کمک بگیرید و مانع نوسانات بیش از حد دمایی بدن گردید و تغییرات درجه حرارت بدن را تدریجی کنید.

ممکن نیست در روز ابری دچار آفتاب سوختگی شوید

این یک باور غلط است که اگر اعتقاد دارید، می تواند عواقب شدید داشته باشد. حتی ضخیم ترین ابرها قادر به جلوگیری از عبور اشعه ماورای بنفش نیستند. خورشید ممکن است پنهان شود، اما هنوز هم وجود دارد و اگرچه نسیم می تواند شما را شاداب و خنک نگه دارد، اما، هنوز هم در معرض آفتاب سوختگی هستید. در واقع، برخی از بدترین آفتاب سوختگی در روزهای ابری رخ می دهد.

کره، آفتاب سوختگی را تسکین می دهد

قرار دادن کره روی محل آفتاب سوختگی مطمئنا درد را تسکین نخواهد داد. در حقیقت، ممکن است حتی درد را بدتر کند یا روند بهبودی را به تاخیر بیاندازد. همچنین نگرانی هایی وجود دارد که کره ممکن است حاوی باکتری باشد و باعث ایجاد عفونت شود. در عوض، ژل گیاه آلوئه ورا را استفاده کنید. اگر احساس می کنید که کافی نیست، از پزشک خود بخواهید تا گزینه های دیگری که ممکن است برای شما مناسب باشد را بیابد.

استخر شنا

شنا در استخر می تواند جایگزین دوش شود

استخرهای عمومی دارای سطح بالایی از کلر و انواع باکتری ها هستند، پس حتما باید بعد از اینکه شنا کردید، دوش بگیرید. اگر از یک استخر خصوصی استفاده می کنید، هنوز یک جایگزین مناسب برای دوش نیست.

شنا با شکم پر، شما را بیمار خواهد کرد

نه، شنا با معده پُر شما را بیمار نمی کند، اما می تواند شما را گرفتار کند. در این شرایط ممکن است دچار گرفتگی عضلات شوید. این به این دلیل است که شکم شما پر و غذا هضم نشده است.

افرادی که پوست تیره دارند، نیازی به  ضدآفتاب ندارند

درست است افرادی که دارای رنگدانه های بیشتری در پوست خود هستند (افراد تیره پوست)، نسبت به کسانی که پوست روشنی دارند، کمتر دچار آفتاب سوختگی می شوند، اما حقیقت این است که همه در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

اگر می خواهید از شر پشه ها در امان باشید، روغن اسطوخودوس را در پشت گوش خود بمالید

اگرچه ممکن است هیچ سوختگی تند و قرمزی در پوست دیده نشود، اما اشعه های ماورای بنفش خورشیدی به همه آسیب می رساند. بهترین روش برای محافظت از پوست، به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از کرم های ضدآفتاب و پوشش مناسب در هنگام خروج از منزل است.

آب دریا به درمان زخم و جراحت کمک می کند

معلوم نیست باور غلط نمک پاشیدن بر زخم باز و التیام آن به این وسیله از کجا آمده که بسیاری از مردم دنیا به آن معتقدند، هرچند که کار بسیار دردناکی است. نه نمک و نه آب نمک (شور) در التیام زخم ها موثر نیست. درمورد آب دریا باید بگوییم که حتی ممکن شرایط را بدتر کند، زیرا باکتری های موجود در آب دریا ممکن است سبب عفونت شوند.

اگر دچار جراحت شدید، زخم را با پراکسید هیدروژن یا صابون و آب ضدعفونی کنید، باند را روی آن بپیچید و آن را تا زمان بهبودی پاک نگه دارید. البته، اگر شما بسیار نگران هستید، مراجعه به پزشک بهترین راه است.

خوردن سیر، پشه ها را از شما دور می کند

این باور و ایده تنها می تواند مردم را از شما دور نگه دارد و بر پشه های خون خوار هیچ اثری ندارد. اگر می خواهید از شر پشه ها در امان باشید سعی کنید از اسپری استفاده کنید و یا روغن اسطوخودوس را در پشت گوش خود بمالید. پشه ها و سایر حشرات مزاحم توسط اسطوخودوس دفع می شوند و اگر شما این کار را انجام دهید پشه، دور از شما خواهد ماند.


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.