تبیان، دستیار زندگی
س)  اگر كسی این مقامات را به وسیلة زهرا (س) بشناسد، آنوقت علوی خوبی خواهد بود، دیگر به دنبال دیگری نمی رود. و امّا، اگر نه به وسیلة همان بخشش ها و مبارزات و اینها بشناسد چون آنها امثال و شواهد و نظائر دارد، ممكن است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تشریح گوشه ای از حركت پیامبرگونه حضرت صدیقه طاهره(س)

اگر كسی این مقامات را به وسیلة زهرا (س) بشناسد، آنوقت علوی خوبی خواهد بود، دیگر به دنبال دیگری نمی رود. و امّا، اگر نه به وسیلة همان بخشش ها و مبارزات و اینها بشناسد چون آنها امثال و شواهد و نظائر دارد، ممكن است دنبال دیگری هم برود .

آیت الله جوادی آملی در خطبه های نماز جمعه قم به اختصار حركت و اقدام حضرت زهرا(س) را تشریح می كند: جریان فاطمیه عزیزان ؛ خوب همة ما این كارها را داریم . روضه خوانی داریم ، اشك می ریزیم ، سینه می زنیم ، اینها یك مطلب است . مطلب دیگر این است كه این وجود مبارك فاطمه (سلام الله علیها) چه كار كرده ؟

حضرت زهرا (سلام الله علیها) یك سلسله كارهائی كرده كه نه فهم اش مقدور ماست، نه ما مأمور به تأسّی هستیم. آنی كه مرحوم كُلینی (رضوان الله تعالی علیه) نقل می كند كه جَبرئیل به دیدار او آمده ، آن حرف ها را گفته به وجود مبارك فاطمه (س) علی بن ابیطالب را خواست ، به علی بن ابیطالب فرمود : یا علی ! اینها گفته های جبرئیل است ، من اِملاء ‌می كنم ، تو بنویس ؛ آنها را نه عقل ما می رسد ، فقط البتّه ما یك گریة شوق داریم وقتی این گونه از احادیث را برای ما می خوانند .
اینها را مرحوم كلینی نقل كرده ، كلینی هم یك آدم كوچكی نیست . و اینكه در بعضی از روایات دارد كه ائمه فرمودند : این مادر ما حجتُ الله است . یا در نهج البلاغه می بینید وجود مبارك حضرت امیر به گفتة فاطمه استدلال می كند ، می گوید : فاطمه اینچنین فرمود .

خوب ؛ فاطمه چون معصوم است ، گفتة او حجت است ، برهان است ، البته امام نیست . و هر معصومی حرف اش حجت است . معصوم كه خلاف نمی گوید ، اشتباه هم نمی كند . در بعضی از مطالبِ بلند ، آنطور كه در نهج البلاغه است ، وجود مبارك حضرت امیر به گفتة فاطمه (سلام الله علیها) استدلال می كند . می گوید : زهرا اینچنین فرمود . خوب ؛ مگر علی بن ابیطالب همتائی دارد بعد از پیغمبر ؟ آن صاحب مقام سَلونی است . آن می گوید : زهرا اینجور گفت ؛

در روایات ما هم ائمه فرمودند : فاطمه ، حجّت خداست بر ما ، چرا حجّت خداست ؟ برای اینكه ما خیلی از حرف هایمان را از كتاب او گرفتیم . ما می گوئیم : در مُصحف فاطمه است اینجور است ؛
از امام صادق (سلام الله علیه) سئوال می كنند : آخر اینجور خبر غیبی كه می دهی ، كجا نوشته است ، در كدام كتاب نوشته است ؟ در قرآن نوشته است ؟ می فرماید : بله ، در كتابی كه شبیه قرآن است و آن مُصحف مادرمان است .

خوب ؛ آن را هم جبرئیل آورده دیگر ، اینها را واقعاً نه مقدور ماست ، البته ما اشك شوق می ریزیم اینجا ، آنجائی كه می گویند : دَر را به پهلو زدند ، آن یك جور اشك می ریزیم ، اینها را كه می خوانیم ، اشك شوق می ریزیم ، اینها اشك شوق است .
اینها به ما نگفتند : شما یاد بگیر ! امّا آن چیزهائی كه خود حضرت گفته ، آنها را باید یاد بگیریم و آن كتابهائی است كه مال قبل از هزار سال است ، دست اوّل است ؛ نظیر (دلائل الإمامه) مرحوم طبری .

طبری از علمای بزرگ شیعه است . این طبریِ صاحب دلائل الإمامه ، ایشان یك چند سالی قبل از شیخ طوسی بود ، البته در یك عصر زندگی می كردند ، ولی سنّ شریف ایشان چند سال قبل از سنّ شریف شیخ طوسی بود . ایشان در این كتاب دلائل الإمامه ، مُسنداً نقل می كند ، می گوید : استادِ من ، از استادِ خودش ، از استادِ خودش ، از فاطمة زهراء (س) ، تا برسد به وجود مبارك فاطمة زهرا (س) نقل می كند .

این دركتاب شریف دلائل الإمامه ؛ این آقایان روحانیون حتماً این كتاب را ببینند . البته ، آنچه كه در فضائل این خاندان است ، نوشتة صد سال قبل ، دویست سال قبل ، سیصد سال قبل ، چهار صد سال قبل ، مثل مرحوم مجلسی ، همة اینها نور است . امّا وقتی شما دسترسی دارید به آن سند اوّل و دست اوّل ، خوب دیگر به بحار و اینها نوبت نمی رسد . این بحار مال چهارصد سال قبل است . آن مال قبل از چهار هزار سال است .

آن مُسنداً نقل می كند ، می گوید به اینكه فاطمة زهراء (سلام الله علیها) ، ما چون باید اینها را بخوانیم ، دِین مان را بدهیم ، و آن دِین مال دین است . خدا در قرآن فرمود : شما بدهكارید . به پیغمبر بدهكارید . برای اینكه آن شما را آدم كرده ، زنده كرده ، نیاكان شما بت پرست بودند . این اِستَجیبُوا لله وَ لِلْرَسُول إذا دَعاكُمْ لِمَا یُحیِیكُمْ (1) ، به بركت پیغمبر است . خوب ؛ این از شما باید اجرش را بدهید ، لا اَسْئلُكُمْ عَلَیهِ اَجراً ، اجرش چه است ؟ إلا المَوَدَّهَ فِی القُربی (2). خوب ؛ باید با خاندان پیغمبر رابطة گرم داشته باشید ، خوب آدم اگر اینها را نشناسد ، چه جوری با اینها رابطه داشته باشد ؟ پس معرفت اینها لازم است ، توأم با محبّت اینها . معرفت شناسنامه ای البته خوب است ، ولی او مشكل را حل نمی كند . او محبت نمی آورد .
وجود مبارك فاطمة زهراء (س) كه اوّل حامی ولایت بود . برای اینكه مدرسة عالمانه داشت ، حدیث نقل می كرد به استناد آیات قرآنی تا تثبیت كند علی جای پیغمبر نشسته است ، و به این صورت بیان كرد ؛

طبری در دلائل الإمامه ، مُسنداً نقل می كند از ذات مقدّس زهرا (س) كه روزی در مدینه زَلزله ای آمد ، خوب ، همه از خانه ها بیرون آمدند ، فرار كردند ، و دیوارها هم مرتب می لرزید . و همه هم هولناك بودند ، ترسیدند ، اینها دیدند وجود مبارك علی بن ابیطالب هراسی ندارد . خوب زلزله است ، زمین لرزه است ، زیر آوار رفتن است ، و حضرت امیر اصلاً ترسی ندارد . عرض كردند : یا علی ! زلزله است ، در شما هیچ اثری نیست ، مثل اینكه خبری نیست ؟ از مدینه بیرون آمدند ، همه می دیدند دیوارهای مدینه دارد می لرزد ، عرض كردند : یا علی ! چه طور در شما هیچ اثری نمی كند ؟ آخر … ؛
حضرت زهرا (سلام الله علیها) نقل می كند در حضور این مردم ، وجود مبارك حضرت امیر ، دستش را گذاشت روی زمین ، فرمود : اُسْكُنی ، ساكن باش ، دیدند زمین آرام شد !! این ؛ علی این است . اُسكُنی بِإذْنِ الله ، آرام ، آرام شد . همة علل و عوامل طبیعی زلزله حق است ، هیچ حرفی درش نیست . مرض به وسیلة میكروب می آید ، ویروس می آید ، علل و عواملی دارد ، امّا إنّی أُبْرِءُ الأكْمَهَ وَ الأبْرَصَ بِإذْنِ الله(3) مسیح هم در كنارش هست . زلزله صدها علل و عوامل طبیعی دارد ، همه اش حق است . امّا اینها علل قابلی اند ، علل مُعّد و مُمّد اند ، كار به دست دیگری است .آن دیگری اگر به خلیفه اش اجازه بدهد كه بگوید : زمین آرام ، می گوید : چشم . بعد این آیه را خواند : وَ إذا زَلزَله … فرمود : این كه یك زلزلة مختصر است . إذَا زُلْزِلَتِ الأرْضُ زِلْزالَها . وَ أخْرَجَتِ الأرْضُ ‌أثقالَها . وَ قَالَ الإنَسانُ مَالَها . یَومَئِذٍ تُحَدِّثُ أخْبارَها . بِأنَّ رَبَّكَ أوحها لَها (4)، این انسان علی بن ابیطالب است ، او آن روز زلزله را كنترل می كند برای بعضی ها .

خوب ؛ اگر كسی این مقامات را به وسیلة زهرا (سلام الله علیها) بشناسد ، آنوقت علوی خوبی خواهد بود ، دیگر به دنبال دیگری نمی رود . و امّا ، اگر نه به وسیلة همان بخشش ها و مبارزات و اینها بشناسد چون آنها امثال و شواهد و نظائر دارد ، ممكن است دنبال دیگری هم برود . این كه اوّلین حامی ولایت وجود مبارك زهرا (سلام الله علیها) بود ، تا شاگردان اش جمع اش می شدند ، مُسنداً ، به استناد آیات قرآنی ، آنچه را كه خودش حجت خداست و معصوم هست ، دیده بود برای مردم بیان كرد تا روشن بشود علی جای پیغمبر نشسته است ، واقعاً . یعنی آن ولایت تكوینی مال اینهاست ، ولایت تشریعی مال اینهاست ، این بانو ، این ایّام فاطمیه را دارد …