تبیان، دستیار زندگی
محققان دانشگاه علوم پزشکی گریت در اتریش دریافتند که لکه زرد یا ماکولای چشمی با افزایش سن رابطه مستقیم دارد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری ماکولای چشمی

محققان دانشگاه علوم پزشکی گریت در اتریش دریافتند که لکه زرد یا ماکولای چشمی با افزایش سن رابطه مستقیم دارد.

فراوری: نیره ولدخانی - بخش سلامت تبیان

ماکولای چشمی

دکتر محمد ریاضی اصفهانی ، فوق تخصص بیماری‌های شبکیه درباره ماکولای چشمی توضیح داد: ماکولا قسمتی از شبکیه چشم است که به طور طبیعی درهمه افراد وجود دارد. اما بعضی بیماری‌ها می‌توانند این قسمت را درگیر کنند.

وی با بیان اینکه بیماری ماکولا انواع و اقسام مختلفی دارد، گفت: بیماری‌های دژنراتیو که یک نوع آن وابسته به سن است، بیماری‌های ژنتیک و متابولیک ماکولا از این جمله‌اند. همچنین ابتلا به برخی بیماری‌ها به دنبال بروز نقص سیستمیک در اعضای بدن نیز می‌تواند باعث بروز ماکولا شود.

ریاضی اصفهانی ادامه داد: یکی از بیماری‌های شناخته شده متابولیکی که شیوع بالایی هم دارد، دیابت است. دیابت یا مرض قند می‌تواند باعث ایجاد ورم در ناحیه ماکولای شبکیه چشم شود.

وی درباره راهکارهای درمانی ماکولا نیز توضیح داد: تزریق داخل چشمی برخی داروها، لیزر درمانی و عمل جراحی بسته به نوع درگیری ناحیه ماکولا به کار بسته می‌شود.

قبلا اگر شخصی گرفتار ماکولای چشمی می شد، به احتمال زیاد بینایی خود را از دست می داد، اما اکنون با توجه به پیشرفت‌های حاصله و استفاده از داروهای جدید می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را تا 90 درصد گرفت

وی "استحاله ماکولای وابسته به سن" که در افراد سالمند تظاهر می‌یابد را از جمله بیماری‌های شایع مربوط به شبکیه چشم دانست و گفت: این بیماری با کاهش دید، بیمار را دچار اختلال بینایی می‌کند. البته با توجه به راهکارهای درمانی موجود، می‌توان بیماری را کنترل کرد.

ریاضی اصفهانی ادامه داد: ماکولای وابسته به سن به دو نوع خشک و مرطوب تقسیم بندی می‌شود. در این حالت بتدریج ماکولا دچار تحلیل و خونریزی شده و تجمع خون و چربی در این ناحیه ایجاد می‌شود. در این موارد لازم است حتما درمان از طریق تزریق‌های داخل چشمی یا سایر روش‌های درمانی انجام شود.

به گفته این فوق تخصص بیماری‌های شبکیه، خوشبختانه با ورود داروهای جدید، سیر درمان این بیماران طی چند سال اخیر تغییر کرده است. قبلا اگر شخصی گرفتار این بیماری می شد، احتمال زیادی وجود داشت که بینایی خود را از دست بدهد، اما اکنون با توجه به پیشرفت‌های حاصله و استفاده از داروهای جدید می‌توان جلوی پیشرفت بیماری را تا 90 درصد گرفت.

نور خورشید

نور آفتاب، ماکولای چشمی می آورد

محققان دانشگاه علوم پزشکی گریت در اتریش دریافتند که لکه زرد یا ماکولای چشمی با افزایش سن رابطه مستقیم دارد.

به دنبال انجام مطالعه‌ای، هشدار داده شد که مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به منظور آفتاب گرفتن و همچنین تعدد دفعات آن می‌تواند منجر به freckles یا dark spot چشمی شود.

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، امکان افزایش لکه‌های زرد یا خاکستری را افزایش می‌دهد. به گفته محققان اگر این عارضه بدخیم نباشد، می‌تواند سبب بروز بیماری‌های چشمی دیگری  نظیر کاتاراکت یا همان آب مروراید شود.

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید، امکان افزایش لکه‌های زرد یا خاکستری را افزایش می‌دهد

بیش از ۶۰۰ شناگر در استخرهای عمومی اتریش، برای تشخیص بیماری ماکولا معاینه شدند و پرسشنامه‌هایی شامل سوالاتی از قبیل مدت زمانی که در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند و کارهایی که در جهت حفاظت از نور خورشید انجام داده‌اند را پر کردند.

تحقیقات نشان داد افراد با چشم‌های تیره، کمتر مستعد ابتلا به  این بیماری چشمی می‌شوند و همچنین افرادی که جهت محافظت پوست از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنند و یا اینکه پوست خود را در مقابل نور آفتاب می‌پوشانند، کمتر دچار این بیماری می‌شوند.

محققان بر این باورند که ابرو و بینی به عنوان سپری هستند برای اطراف گوش و لپ‌ها و درون چشم‌ها که می‌توانند از این نواحی در برابر اشعه آفتاب محافظت کنند.


منابع:

ایسنا

زی نیوز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.