تبیان، دستیار زندگی
ت!  پایگاه اینترنتی«امام علی(ع)» در پى اعلام سال 1379 به‌عنوان سال امیرالمؤمنین على(ع) از سوى رهبر معظم انقلاب و تشكیل ستادى از سوى شوراى عالى انقلاب فرهنگى به نام ستاد بزرگداشت‏ سال امیرالمؤمنین امام على علیه السلام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایگاه اینترنتی«امام علی(ع)» از سال 81 دیگر به‌روز نشده‌است!

پایگاه اینترنتی«امام علی(ع)» در پى اعلام سال 1379 به‌عنوان سال امیرالمؤمنین على(ع) از سوى رهبر معظم انقلاب و تشكیل ستادى از سوى شوراى عالى انقلاب فرهنگى به نام ستاد بزرگداشت‏ سال امیرالمؤمنین امام على علیه السلام توسط مركز تحقیقات كامپیوترى علوم اسلامى گرفتن ماموریت‏ از این ستاد راه‌اندازی شد و از سال 81 دیگر به روز نشده‌است.

در پى اعلام سال 1379 به‌عنوان سال امیرالمؤمنین على(ع) از سوى رهبر معظم انقلاب و تشكیل ستادى از سوى شوراى عالى انقلاب فرهنگى به نام ستاد بزرگداشت‏ سال امیرالمؤمنین امام على علیه السلام مركز تحقیقات كامپیوترى علوم اسلامى از سوى این ستاد ماموریت‏ یافت تا پایگاهى به نام آن حضرت طراحى نماید. در ابتدا راه‌اندازی این پایگاه هدف بر فعالیت واطلاع‌رسانی دائمی این سایت بود اما آن‌چه از تاریخ ثبت مطالب بر‌می‌آید این است‌كه گروه پشتیبان این سایت، تمام تلاش خود را در همان سال‌های اول مصروف داشته‌اند و تقریبا از سال 81 دیگر به روز نشده است.

این پایگاه با پیج‌رنك 3 در سایت گوگل، با سه زبان انگلیسی، عربی، فارسی ارائه شده است كه هر سه زبان مطالب یكسانی دارد. اندیشه امام علی(ع)، سیره امام علی(ع)، شیعه امام علی(ع)، نهج البلاغه، غدیر، امام علی(ع) درقرآن و سنت، امام علی(ع)ازمنظر دیگران، فضایل امام علی(ع)، موضوعات مختلفی است كه در این سایت مطرح شده است.

به‌جز بخش غدیر كه به پایگاه تخصصی امام علی(ع) وابسته به مركز مذكور لینك داده شده، دربخش‌های بعدی تنها به ثبت چند مقاله بسنده شده است. یقینا در جامعه‌ی شیعه‌نشین ایران اخبار مرتبط با شیعیان امیر‌المومنین علی(ع) آنقدر وجود دارد كه سایت تخصصی با عنوان مرتبط به آن بپردازد كه متاسفانه چنین نبوده است. در بخش ارتباطات فقط سوال مطرح شده است و پاسخی در آن دیده نمی‌شود كه اصولا بهتر است برای اطلاع‌رسانی بهتر سوال و جواب با هم ذكر شود. تنها دو پایگاه دینی در بخش«دیگر پایگاه‌ها» معرفی شده است.

بخش كتابخانه مفید‌ترین بخش این سایت است كه به معرفی پایان‌نامه‌ها، نرم‌افزار، كتاب‌نامه و تلخیص كتاب اختصاص دارد. قسمت فیلم، تصویر، صوت، جستجو و محققان و موسسات دیگر بخش‌های این سایت است. در بخش نظر سنجی كه در این پایگاه اینترنتی قرار دارد از بین كل 209 رای، 58 درصد به فیلم، 19درصذ به كتابخانه، 16درصد مقالات و 7درصد به ویژه‌نامه‌ها اختصاص یافته است.

با توجه به حد گرافیكی بالایی كه دارد به سرعت بارگزاری می‌شود كه این از تنها محسنات این سایت است.

بخش تازه‌های این سایت 2 مهرماه 81 به‌روزرسانی شده است كه با گذشت حدود چهار سال از آن تاریخ هیچ بحثی درباره‌ی بخش تازه‌ها نمی‌توان انجام داد

طراحی بسیار زیبایی دارد و در یك صفحه كوتاه تمام لینك‌ها آورده شده است.

بخش تازه‌های این سایت 2 مهرماه 81 به‌روزرسانی شده است كه با گذشت حدود چهار سال از آن تاریخ هیچ بحثی درباره‌ی بخش تازه‌ها نمی‌توان انجام داد.

یك سوال و دغدغه مهم!

در پایان، این سوال مهم مطرح می‌شود كه در این دنیای بی‌انتهای اینترنت كه هر مركزی برای اعلام وجودیت خود قسمتی از آن را تصاحب كرده‌است چقدر توانسته‌اند وظایف خود را انجام دهند؟ و اگر بودجه‌های اختصاص یافته به این‌گونه فعالیت‌ها به نوع دیگری صرف شود آیا ثمر بخش‌تر نخواهد بود؟ و یا سایت‌های این‌چنینی كه به مناسبت خاص فعالیت خود را آغاز كرده‌است و سهم مالی و انسانی خاص خود را از پیكره‌ی وجودی بیت‌المال برداشت كرده است باید در فضای بین‌المللی این‌گونه فعالیت نماید؟ و هزار سوال دیگر از مسئولیت و دین به جوانانی كه وقتی با اشتیاق به این پایگاه مراجعه می كنند باید حاصل تلاش فراموش شده‌ و ناقص چند سال پیش را ببینند؟ سایتی كه باید در فضای مجازی به عنوان نماینده‌ای از این جامعه‌‌ی شیعه، مبلغ افكار امیرالمومنین(ع) و یارانش در سطح جهان باشد...