تبیان، دستیار زندگی
چگونه می توان جایگاه اعیاد مذهبی را در دل و ذهن بچه ها نهادینه کرد؟ شما به عنوان پدر و مادر باید کارهایی انجام دهید که فرزندتان شیرینی اعیاد مذهبی را بچشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خانه با رنگ و بوی ولادت

چگونه می توان جایگاه اعیاد مذهبی را در دل و ذهن بچه ها نهادینه کرد؟ شما به عنوان پدر و مادر باید کارهایی انجام دهید که فرزندتان شیرینی اعیاد مذهبی را بچشد.

بخش خانواده ایرانی تبیان

جشن

در این مقاله طرح ها و كارهایی را كه می توانیم برای شادی اعیاد اسلامی انجام دهیم تا خانه مان رنگ و بوی دیگری بگیرد را باهم مرور می کنیم:

1- خرید لباس نو: مطمئنا ما در طول سال نیاز به خرید لباس یا كفش داریم چه خوب است خرید برای خود یا خانواده را طوری تنظیم كنیم كه با این اعیاد قرین شود.

2- پوشیدن لباس نو: گاهی ما لباسی داریم كه می خواهیم به تن كنیم می توانیم اگر فاصله زیادی با عید ندارد شب یا روز عید به تن كنیم. یا لباس نو فرزندان را در آن موقع به تنشان كنیم تا تفاوت این روز با روزهای دیگر را حس کنند.

3- لباس های شاد: لباس ها طرح ها و رنگ های مختلفی دارند كه بر روان ما اثر شادی زا یا غم زا می‌گذارند. لباس سفید، عدسی رنگ، سبز را می توانیم در این مواقع به تن خود یا كودكان مان كنیم.

4- هدیه لباس: در این مواقع می توانیم لباسی به كسی هدیه دهیم. این هدیه دادن ها می تواند به مناسبت همان عید باشد تا هنگامی كه به تن است آن خاطره شاد تداعی می شود.

5- در ایام عید و تولد ائمه اطهار علیه السلام سعی کنیم یک بسته شکلات به فرزندمان بدهیم تا در مدرسه از معلم و مدیر و بچه های کلاس پذیرایی کند.

6- اگر نام فرزندانمان هم نام با ائمه علیهم السلام است مثلا مهدی حتماً ً سعی کنیم در میلاد امام مهدی عجل الله تعالی فرجه کادویی هرچند کوچک به فرزندمان هدیه کنیم و از فضایل آن حضرت با حالت قصه برای فرزند خود تعریف کنیم.

7- صبح عید که از خواب بیدارمی شویم به هم تبریک بگوییم، خصوصاً به فرزندان خود و آنها را ببوسیم و مورد محبت قرار دهیم.

8- در روزهای عید اسلامی عفو و گذشتمان از خطاهای یکدیگر خصوصاً بچه ها بیشتر باشد و در این میان داستان های گذشت و عفو فراوان اهل بیت از خطاهای اطرافیان و یاران شان را یادآور شویم.

با بزرگ و مهم و شیرین کردن اعیاد اسلامی بچه ها هم به انتظار این اعیاد هستند که با جلوه ای نو و متفاوت با دیروز به مدرسه می روند و با حسی تازه و سرشار از شادی کارهای روزمره خود را شروع خواهند کرد.

9- در این ایام مهربانتر و با محبت تر باشیم طوری که بچه ها واقعاً درک کنند و حس کنند که امروز اخلاق مامان و بابا و اعضای بزرگتر خانواده با دیروز متفاوت است.

10- میتوانیم در این روزها با کمک بچه ها شیرینی و کیک درست کنیم که به شدت برای آنها لذت بخش و به یاد ماندنیست .

11- اعیاد بزرگ مثل غدیر، نیمه شعبان، میلاد امیرالمومنین علیه السلام با کمک بچه ها خانه را کمی تزئین کنیم .

این ایده ها علاوه بر احیای امر اهل بیت علیهم السلام و مورد رحمت خاص حضرات معصومین علیهم السلام قرار گرفتن باعث بالا رفتن اعتماد به نفس و عزت نفس بچه ها میشود.

علاوه بر اینکه این اعیاد را در نظر بچه های خود بزرگ و مهم جلوه دادیم بچه های دیگر را هم متوجه کردیم که امروز با دیروز متفاوت است. خیلی از بچه ها از اعیاد اسلامی ، تولد ائمه علیهم السلام بی خبر هستند و نمیدانند این اعیاد چه زمانی می آید و چه زمانی می رود...

با بزرگ و مهم و شیرین کردن اعیاد اسلامی بچه ها هم به انتظار این اعیاد هستند که با جلوه ای نو و متفاوت با دیروز به مدرسه می روند و با حسی تازه و سرشار از شادی کارهای روزمره خود را شروع خواهند کرد.

ان شاالله که بتوانیم این فرهنگ را در خانواده ی خود ایجاد کنیم و آن را به نسل های آینده منتقل کنیم.


منبع: مدرسه مامان ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.