تبیان، دستیار زندگی
زغال اخته میوه ای است که 100 گرم آن 46 کالری انرژی، 12 گرم کربوهیدرات، 4/6 گرم فیبر، 4 گرم پروتئین و 85 میلی گرم پتاسیم دارد. تقریباً 87 درصد آن را آب تشکیل می دهد و فاقد کلسترول است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زغال‌اخته چه خواصی دارد و مصرف مرتب آن چه فوایدی به بدن می‌رساند؟

زغال‌اخته میوه‌ای است که 100 گرم آن 46 کالری انرژی، 12 گرم کربوهیدرات، 4/6 گرم فیبر، 4 گرم پروتئین و 85 میلی‌گرم پتاسیم دارد. تقریباً 87 درصد آن را آب تشکیل می‌دهد و فاقد کلسترول است.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

زغال‌اخته

زغال اخته منبع خوب ویتامین C است و با مصرف 100 گرم آن، 22 درصد نیاز روزانه به ویتامین C و 5 گرم ویتامین B موردنیاز بدن تأمین می‌شود. ویتامین B موجود در آن برای سلامتی پوست مفید است.

از نظر سایر ریزمغذی‌ها حاوی منگنز است که نقش مؤثری در رشد و متابولیسم بدن دارد. ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در زغال‌اخته نیز در پیشگیری از ابتلا به سرطان مؤثر هستند.

علاوه بر این، این میوه حاوی ویتامین K است. ویتامین k، از ویتامین‌های ضروری بدن و محلول در چربی است که برای جذب پروتئین و انعقاد خون در بدن به آن نیاز است.

این میوه در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده نیز نقش دارد. کاهنده چربی و فشارخون است و با خوردن آن چربی‌های HDL افزایش و LDL کاهش پیدا می‌کند

از دیگر ترکیبات موجود در زغال‌اخته، مس است که نقش بسزایی در سلامتی قلب ایفا می‌کند.

مصرف این میوه به دلیل اینکه کربوهیدرات موجود در آن شاخص گلایسمی پایین دارد، برای مبتلایان به دیابت بسیار مناسب است.

زغال اخته در صدر میوه‌های ضدعفونت ادراری قرار دارد و کسانی که دچار عفونت ادراری مکرر هستند، بهتر است زغال‌اخته بخورند چراکه حاوی ترکیباتی است که به درمان آن کمک می‌کند. با اتصال به باکتری ای‌کولای، مانع از پیشرفت عفونت‌های ادراری می‌شود.

این میوه در پیشگیری از ابتلا به سرطان معده نیز نقش دارد. کاهنده چربی و فشارخون است و با خوردن آن چربی‌های HDL افزایش و LDL کاهش پیدا می‌کند.

همچنین سطح هموسیستئین را که عامل بروز بیمارهای قلبی عروقی است، کاهش می‌دهد. در واقع زغال‌اخته میوه‌ای است که دوستدار قلب به شمار می‌رود.

البته با وجود تمامی این خواص، کسانی که دچار سنگ‌های کلیوی هستند، با محدودیت مصرف زغال‌اخته مواجه هستند چراکه مصرف آن به علت دفع ادراری اگزالات، منجر به افزایش سنگ‌های کلیوی می‌شود.


سلامانه - دکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و استاد دانشگاه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.