تبیان، دستیار زندگی
تا کنون به این فکر کرده اید که چرا اینقدر نوروز برای بچه ها دوست داشتنی است ؟! سئوال اینجاست که چرا این حس در اعیاد مذهبی ندارند و چگونه می توان جایگاه این اعیاد را مانند عید نوروز و حتی بهتر در دل و ذهن بچه ها نهادینه کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعیاد مذهبی در خانه

تا کنون به این فکر کرده اید که چرا اینقدر نوروز برای بچه ها دوست داشتنی است ؟! سئوال اینجاست که چرا این حس در اعیاد مذهبی ندارند و چگونه می توان جایگاه این اعیاد را مانند عید نوروز و حتی بهتر در دل و ذهن بچه ها نهادینه کرد؟

بخش خانواده ایرانی سایت تبیان

جشن

حال و هوای دید و بازدیدها ، عیدی گرفتن و با لباس نو از شادی خندیدن ها ، نوروز را برای آنها همیشه نو نگه می دارد ؛ همین نکته برای ما کافیست تا رمز کار را دریابیم!

باید در اعیاد اسلامی و تولد ائمه ی معصومین علیهم السلام همین حال خوش و فضای شیرین را، اما پاک تر و با روح و معنویت بیشتر، از همه جهت فراهم کرده ، شادمانشان کنیم .

در اعیاد بزرگ همانند عید غدیر، نیمه ی شعبان حتماً و هرطور شده لباس و کفش آنان را نو کنیم ؛ چنان که از آن خود را در همین راستا، خانه را چراغان کنیم ؛ آذین ببندیم و این کار را به خود کودکان و نوجوانان بسپاریم تا با سلیقه ی خود زیبایی بیافرینند ؛ حتی وسائل بازی برای کوچکترها تهیه کرده هدیه بدهیم و دست و جیبشان را از عیدی پرکنیم .

در طول سال قصه ی ولادت ، رشادت ، شجاعت ، حماسه ها و نبردهای دلاورانه ، و ذکر مناجاتها و نیازهای عاشقانه ی اهلبیت علیهم السلام را بگوییم و سرود محبت آنان را در گوش کودکانمان زمزمه کنیم و آتش مهرشان را در دل پاک آنان شعله ور کنیم .

فکر نکنید که از خانه شروع کردن کار کوچکیست و باید کارهای بزرگتر کرد .همین خانه هایند که خانه خانه جمع گشته وانگهی دنیا شوند !همین کودکان ، مردان و مردم فردایند و چه بسا بزرگان جهان شوند !

پس اول خانه !

باید عشق و شور را به خانه آورد.

در مرحله ی نخست ، باید خانواده ی ما، این شور عشق و محبت را در خودمان ببینند . باید نخست مزه ی شادمانی اعیاد بزرگ اسلامی را در کام آنها شیرین کرد تا همیشه قبل از فرارسیدن اعیاد منتظرش باشند و روز بشمرند .

اگر بر دل همین دختر بچه ی معصوم ، محبت چهارده معصوم علیهم السلام نشست، فردا وقتی مادر شد شیر عشق و محبت اهلبیت علیه السلام را به نوزادش خواهد داد .تو تنها دلشان را متوجه او کن و آنها را با مولایشان روبرو ساز ؛ مولا خود دلربایی می کند؛

این وظیفه ی هر پدر و مادری است که عشق به اهل بیت را در دل فرزند خود نهادینه کند. پیامبر اكرم (ص) به ما توصیه کرده اند که: « ادبوا اولادكم علی حبی و حب اهل بیتی »

فرزندانتان را با محبت من و محبت خاندان من تربیت و تادیب كنید .

امیرالمومنین علی علیهم السلام می فرمایند :« علیكم بحب آل نبیكم فانه حق الله علیكم »

بر شما باد دوست داشتن خاندان پیامبرتان ، كه این، حق خداوند بر شماست .

چگونه اهمیت اعیاد مذهبی را به فرزند خود نشان دهیم؟

یکی از راهها این است که از طریق تشویق و هدیه گرفتن و شاد بودن اهمیت روزهای عید را در دل بچه ها ایجاد کنیم . این کار یك تكنیك روان شناختی كه زمان خاص را با شادی پیوند بزنید و بعداً در بزرگی هم این ایام تداعی كننده شادی خواهد بود. پیامبر صلى الله علیه وآله  می فرمایند:

اطرفوا اهالیكم فى كل یوم جمعة بشى ء من الفاكهة ، حتى یفرحوا بالجمعة

روز جمعه براى خانواده خود میوه تازه بخرید، تا براى آمدن نماز خرسند گردند. (مستدرك الوسائل ، ج 6 ص 61)

یا در جای دیگر می فرمایند:

اشتروا لصبیانكم اللحم و ذكروهم یوم الجمعة

با سیاستهاى تشویقى مانند خرید گوشت برای كودكان تان ( متناسب با ذائقه و نیاز آنها )، اهمیت و روز جمعه را به فرزندانتان یادآورى كنید. (مستدرك الوسایل ، ج 6، ص 99)

در مقاله ی بعد باما همراه باشید با چند طرح پیشنهادی برای پر شور تر کردن اعیاد مذهبی در خانه.


منبع: مدرسه مامان ها
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.