تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله از سلسله مقالات تمرین هایی با کودک برای بهتر زیستن توصیه هایی برای سنین دوازده تا شانزده ماهگی را برای شما آماده کردیم. کودک در این سن می تواند مادر و پدر را با توجه به معنی آن بگویید. واژه ی نه را نیز او ف
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای زیبای کودکان نوپا

تمرین‌هایی با کودک برای بهتر زیستن (٤)

در این مقاله از سلسله مقالات تمرین‌هایی با کودک برای بهتر زیستن توصیه‌هایی برای سنین دوازده تا شانزده ماهگی را برای شما آماده کردیم. کودک در این سن می‌تواند مادر و پدر را با توجه به معنی آن بگویید. واژه‌ی نه را نیز او فرا می‌گیرد.

محمد حسین اطهاری - بخش خانواده ایرانی تبیان
کودک، بازی، نقاشی، ، عروسک، تربیت کودک
برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

حیطه‌ی ارتباطی

سه اسباب بازی که از خود صدا تولید می‌کنند را به او نشان دهید و اجازه دهید با آن‌ها بازی کند؛ سپس آن را در جایی مخفی کنید و رخصت دهید آن را پیدا کند. همچنین زمانی که صدای مزاحمی وجود ندارد می‌توانید با او سخن بگویید و توجهشان را به لب‌های خود جلب نمایید. هنگامی که او نیز شروع به سخن می‌کند، حتماً تشویقش نمایید. به عنوان مثال می‌توانید او را تشویق نمایید که جملات کوتاه دو کلمه‌ای مانند آب بده را بازگو کند. همچنین می‌توانید وقتی یکی از آشنایان کودک زنگ زد از او بخواهید مدتی را با کودک از پشت تلفن سخن بگوید؛ او از شنیدن صدای آشنا لذت خواهد برد.

کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید برای او برقرار کنید. هر روز یک وقت معینی را برای این کار اختصاص دهید

کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید برای او برقرار کنید. هر روز یک وقت معینی را برای این کار اختصاص دهید. علاوه بر این برای رشد خودپنداری مثبت در کودک می‌توانید از او در برخی از مواردی که می‌تواند کمک بخواهید.

حیطه‌ی حرکات درشت

کودکان نو پا عاشق قدم زدن می‌باشند. دیدن تازگی‌ها برای او بسیار جذاب است. او را در مکانی باز مانند پارک به قدم زدن ببرید و در مورد وسایل تازه با او صحبت کنید. همچنین گاهی اجازه دهید انگشتان شما را بگیرد و با قدم او قدم بزنید. اگر اسباب بازی بزرگی که از نظر ایمنی مطمئن هستید در آن نزدیکی هست اجازه دهید از آن استفاده نماید و اگر تکان می‌خورد کمکش کنید تا تکانش دهد. تاب بازی را در برنامه‌ی روزانه‌ی خود قرار دهید.

می‌توانید با یک ملحفه یا روتختی تونلی درست کنید و از کودکتان بخواهید از میان آن به شکل سینه‌خیز رد شود. همچنین می‌توانید چند توپ را در مقابل او بغلتانید و با این کار او را تشویق نمایید که او نیز با توپ‌ها بازی نماید.

حیطه‌ی حرکات ظریف

نقاشی کشیدن برای پرورش استعداد کودک بسیار مفید است. اجازه دهید با مداد بر روی یک کاغذ بزرگ برای شما نقاشی بکشد. درباره‌ی نقاشی‌اش با او صحبت کنید و تمام موارد را برایش توضیح دهید.

فرزندتان را تشویق نمایید تا توپ کوچک و نرمی را به آرامی پرتاب کند. شما نیز این توپ را به سمت او پرتاب کنید تا با این تمرین بین عضلات دست و توانایی دیداری او ارتباط قوی برقرار شود. بازی با آجرهای سبک (مانند پاکت‌های شیر شسته شده) برای فرزندتان بسیار لذت‌بخش می‌باشد. آن‌ها را روی هم قرار دهید و مجدداً خراب کنید تا او نیز این کار را بکند.

با نوار چسب گلوله‌ای چسبی درست کنید به شکلی که بیرون آن چسبی باشد. سپس این گلوله را به او دهید تا با آن بازی کند. این کار برای تقویت انگشتانش بسیار مفید است. همچنین می‌توانید یک سطل و چندین وسیله (مانند قاشق- دقت نمایید که هر وسیله‌ای که به او می‌دهید آن‌قدر بزرگ باشد که در صورت بلع خفگی ایجاد نکند.) به او بدهید و از او بخواهید سطل را با آن‌ها پر نمایید و مجدداً جایی خالی کند.

حیطه‌ی حل مسئله

با یک قوطی بزرگ یا ظرف پلاستیکی قلکی درست کنید تا کودک بتواند پول‌های ساختگی (مانند در نوشابه) را در آن بریزد. این کار را ابتدا باید به او نشان دهید. علاوه بر این کار می‌توانید یک سطل آب صاف و یک قلم‌موی تمیز به او بدهید و اجازه دهید بیرون از خانه را با آب نقاشی کند.

طرز کار اشیاء بی‌خطر را به او نشان دهید. مثلاً با یک چراغ‌قوه این کار را شروع نمایید. همچنین می‌توانید از او بخواهید کتاب یا وسیله‌ای دیگر را از اتاق بغل برای شما بیاورد. شاید در بادی امر نیاز به کمک داشته باشد اما بعد از موفقیت در انجام کار حتماً از او تشکر کنید.

نقاشی کشیدن برای پرورش استعداد کودک بسیار مفید است. اجازه دهید با مداد بر روی یک کاغذ بزرگ برای شما نقاشی بکشد. درباره‌ی نقاشی‌اش با او صحبت کنید و تمام موارد را برایش توضیح دهید

کودکان در این سن جفت‌های شبیه را می‌آموزند. مثلاً یک لنگه از کفش‌هایش را به او نشان دهید و بگویید آن یکی را برای شما بیاورد. به او کمک کنید تا این کار را انجام دهد. همچنین می‌توانید کاری را انجام دهید و از او بخواهید دقیقاً مثل شما رفتار کند.

حیطه‌ی شخصی اجتماعی

ممکن است کودک شما دوست داشته باشد لباس‌های مختلفی را بپوشد و خود را در آیینه نگاه کند. برای او جعبه‌ای تهیه کنید تا شال‌ها و کلاه‌ها را داخل آن بگذارید. او همچنین ممکن است به کارهای منزل علاقه نشان دهد. او می‌تواند تحت نظارت شما این کارها را انجام دهد.

مسواک زدن دندان‌ها را از این سن شروع نمایید. برای کودکتان مسواکی نرم انتخاب نموده و با خمیردندان مخصوص کودکان او را به مسواک زدن تشویق نمایید. می‌توانید او را برای خرید از سوپرمارکت با خود ببرید و از او کمک بخواهید که مثلاً چرخ خرید را هل دهد.

قایم باشک را فراموش نکنید. حتماً با او این بازی را انجام دهید و با ایجاد صدایی محل اختفای خود را به او نشان دهید. در هنگام حمام نیز با خود عروسک‌هایی ببرید تا با آن‌ها بازی نماید، اما صرفه‌جویی در آب را حتماً فراموش نکنید.

علاوه بر این می‌توانید از او کمک بخواهید که عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها را جمع‌آوری نموده و داخل مکان خود قرار دهد. می‌توانید طرز قرار گرفتن آن‌ها را به او نشان دهید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.