تبیان، دستیار زندگی
بر اساس بررسی های باستان شناسی و کشف خمره های حاوی دانه های خرما محوطه «تُل قلعه سیف آباد» کازرون در جمع آوری، فرآوری و صادرات این محصول دردوره ساسانی نقش اساسی ایفا می کرده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناسایی مرکز صادرات خرما در دوره ساسانی

بر اساس بررسی‌های باستان شناسی و کشف خمره‌های حاوی دانه‌های خرما محوطه «تُل قلعه سیف‌آباد» کازرون در جمع‌آوری، فرآوری و صادرات این محصول دردوره ساسانی نقش اساسی ایفا می‌کرده است.

بخش گردشگری تبیان
تُل قلعه سیف‌آباد

رضا نوروزی سرپرست نخستین فصل کاوش باستان‌شناختی محوطه ساسانی «تُل قلعه سیف‌آباد» کازرون گفت: نخستین فصل کاوش‌ در تل قلعه سیف‌آباد نشان داد که این محوطه یکی از مرکز فعال اداری، اقتصادی و بازرگانی دوره ساسانی در جنوب ایران در درون استان بیشابور و نزدیک‌ترین مکان به شهر شاهی شاپور در ایالت بیشاپور بوده است.

به گفته این باستان‌شناس، این مرکز با قصر ابونصر یا شیراز قدیم در یک دوره از زمان ساسانی فعال بوده و بیشتر آثار بدست آمده از این دو مکان  مشابه هم است.

وی افزود: خمره‌های دارای دانه‌های خرما در داخل فضاهای معماری نشان‌دهنده این است که کشاورزی در استان بیشاپور اهمیت فراوانی داشته و خرما یکی از مهمترین محصولات این منطقه بوده است و این محوطه در جمع‌آوری، فرآوری و صادرات این محصول نقش اساسی ایفا می‌کرده است.

نوروزی گفت : اثر مهرهای گلی فراوان یافت شده از این مکان که بعد از قصر «ابونصر» و «تخت سلیمان» بیشترین تعداد را داراست، اهمیت اساسی در شناخت تقسیمات استانی، اداری، نام مکان‌ها و نام افراد این ناحیه از امپراتوری ساسانی را دارد که در آینده نتایج تکمیلی آن ارائه خواهد شد.

به گفته وی ، تنوع فراوان سفال‌های ساسانی عمدتاً ظروف آذوقه به شکل خمره در این محوطه نشان می‌دهد که  این محوطه محل دریافت و صدور محصولات بوده است.

تُل قلعه سیف‌آباد

سرپرست هیأت کاوش افزود:شواهد فعلی و مواد فرهنگی یافت شده از شکل‌گیری این مکان در دوره ساسانی حکایت می‌کند و تا اواخر این دوره مرکزی فعال در فارس باستان همگام با قصر ابونصر بوده است. همچنین قرارگیری این محوطه در تقاطع راه های باستانی وکنار دریاچه پریشان نقش مهمی در شکل گیری این مرکز مهم داشته است.

وی در ادامه، اهداف اصلی کاوش باستان شناسی  محوطه تل قلعه سیف‌آباد را جلوگیری از تخریب بیشتر آن توسط شرکت گاز و غارت مواد فرهنگی آن توسط سودجویان آثار باستانی دانست و گفت: درک لایه‌های مختلف استقراری و مراحل مختلف فرهنگی انباشت شده و ارائه چارچوب زمانی مطمئن برای محوطه از دیگر اهداف این پروژه بوده است.

او پی بردن به اهمیت محوطه و ارتباط آن با دیگر محوطه‌های ساسانی فارس و امپراطوری ساسانی را از دیگر اهداف کاوش باستان شناسی تل قلعه سیف آباد اعلام کرد

منبع:روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری