تبیان، دستیار زندگی
هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر آبیاری قطره ای با استفاده از وسایل ساده بود که باعث جلوگیری از هدر رفتن آب شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آبیاری قطره ای گیاه جعفری و شاهی

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر آبیاری قطره ای با استفاده از وسایل ساده بود که باعث جلوگیری از هدر رفتن آب شود و علاوه بر آن با هزینه کمی قابل انجام است و با استفاده از وسایل ساده و دور ریختنی است؛ که به حفظ محیط زیست کمک می کند.

بخش پژوهش های دانش آموزی - مهدی رحمانی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: آبیاری قطره ای گیاه جعفری و شاهی با استفاده از وسایل ساده

نام ارائه دهنده/دهند گان: ثنا حقیقی و پارمیس ناصری

زمینه و نوع پروژه: زیست

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرزانگان 4

مقدمه

در سال های اخیر روش های متعدد و جدیدی در زمینه آبیاری ابداع گردیده و در اکثر کشورها به سرعت گسترش یافته است. این روش ها با وجود تفاوت در سیستم و تجهیزات یا شرایط کاربردی منجر به پخش اندك آب در سطح زمین، نیاز به نیروی انسانی کم و استفاده مناسب از آب موجود، می شود. توسعه این روش ها به همراه رشد و توسعه صنایع پلاستیک صورت گرفته است، به همین دلیل کشورهای پیشرفته صنعتی سهم بیشتری از این توسعه را به خود اختصاص داده اند. اما با این وجود نیاز به آب و کمبود آن در اقلیم های خشک و نیمه مرطوب عامل توسعه روش های مدرن آبیاری در کشورهای در حال توسعه شده است. آبیاری قطره ای یکی از این روش ها می باشد که آب مورد نیاز از طریق لوله به مجاورت گیاه یا درخت منتقل می شود. جهت شناخت نتایج کاربردی این سیستم در ادامه به مزایا و معایب آن اشاره خواهد شد.

به طور کلی آبیاری قطره ای این امکان را برای کشاورز فراهم می آورد تا با صرف هزینه کمتر محصول بیشتری برداشت کند و نیز بر حسب نیازهای هر نوع گیاه شرایط و امکانات خاصی را به کار برد. آبیاری قطره ای به کلیه روش هایی گفته می شود که در آن ها آب به مقدار کم و حدود 1 تا 10 لیتر در ساعت به آرامی در نزدیک گیاه ریخته می شود، به همین دلیل این روش ها را آبیاری با حجم کم نامیده اند. در آبیاری قطره ای آب در یک سیستم لوله ای در مزرعه توزیع می شود که فشار آب در هنگام خروج از قطره چکان ها نزدیک به صفر می باشد. بنابراین روش آبیاری قطره ای نیز یکی ازروش های آبیاری تحت فشار به حساب می آید که در آن فشار آب بسیار کم است.

روش های آبیاری زیر زمینی شامل عملیاتی است که در آن ها سطح ایستایی (سطح آب زیر زمینی) در عمق معینی از سطح زمین کنترل می شود تا صعود مویینه ای آب بتواند نیاز آبی گیاه را تامین نماید. این روش ها در مناطقی کاربرد دارند که لایه های غیر قابل نفوذ در مجاورت سطح زمین وجود داشته و یا اصولا سطح ایستایی در منطقه بالا باشد. آبیاری زیر زمینی را نباید با آبیاری زیر سطحی که برای جلوگیری از تبخیر، آب مستقیما وارد منطقه توسعه ریشه ها می شود اشتباه کرد.

آب ماده ای فراوان در کره زمین است. به شکل های مختلفی همچون دریا، باران، رودخانه و… دیده می ‌شود. آب در چرخه خود، مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می‌ شود، اما از بین نمی ‌رود. هر گونه حیات محتاج آب می‌ باشد. انسان ها از آب آشامیدنی استفاده می‌ کنند، یعنی آبی که کیفیت آن مناسب سوخت و ساز بدن باشد. با رشد جمعیت، منابع آب طبیعی در حال تمام شدن هستند و این مسئله، سبب نگرانی بسیاری از دولت ‌ها در سراسر دنیا شده است.

آبیاری قطره ای گیاه جعفری و شاهی

هدف

هدف دانش آموزان از پژوهش حاضر آبیاری قطره ای با استفاده از وسایل ساده بود که باعث جلوگیری از هدر رفتن آب شود و علاوه بر آن با هزینه کمی قابل انجام است و با استفاده از وسایل ساده و دور ریختنی است؛ که به حفظ محیط زیست کمک می کند.

با توجه به معایب ذکر شده در روش های آبیاری سنتی و قطره ای دانش آموزان درصدد یافتن روشی شدند، که با کم ترین هزینه ممکن و با ساده ترین روش آبیاری قطره ای انجام گیرد. یک گلدان پلاستیکی را انتخاب نمودند و گل شمعدانی را در آن قرار دادند. یک سرم را خالی نموده و داخل آن آب ریختند و در ارتفاع بالاتر از گلدان قرار دادند و یک سر آن را داخل خاک گلدان قرار دادند و با استفاده از پیچ تنظیم کننده آن خروج آب از آن را به صورت قطره ای تنظیم کردند. انتهای گلدان را سوراخ نموده و یک ظرف که روی آن فیلتر قرار دادند؛ در زیر گلدان قرار دادند. یک لوله مویین انتخاب نموده؛ یک سر آن را داخل ظرف پلاستیکی نموده و سر دیگر آن را داخل سرم نموده تا به این ترتیب آب اضافی دوباره به گیاه باز گردد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با نحوه آبیاری گیاهان

12. آشنایی با شیوه های آبیاری قطره ای و آبیاری سنتی

تنظیم کننده: محبوبه همت