تبیان، دستیار زندگی
محققان روباتیک در دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان واقع در سوییس با الهام از حیوانات، روبات های مختلفی را ساختند که یکی از آن ها شباهت زیادی به مار دارد و قادر است با خزیدن در میان آب های آلوده، منبع اصلی آلودگی را شناسایی کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناسایی منبع اصلی آلودگی آب با روبات ماری شکل

محققان روباتیک در دانشگاه پلی تکنیک فدرال لوزان واقع در سوییس با الهام از حیوانات، روبات‌های مختلفی را ساختند که یکی از آن‌ها شباهت زیادی به مار دارد و قادر است با خزیدن در میان آب‌های آلوده، منبع اصلی آلودگی را شناسایی کند.

بخش دانش وزندگی تبیان
ربات

این روبات کهEnvirobot نام دارد، از راه دور کنترل می‌شود و در صورت لزوم قادر است به صورت مستقل ماموریت خود را به انجام برساند. طول این روبات به 1.5 متر می‌رسد و از اجزای مستقلی ساخته شده است که هریک دربرگیرنده یک موتور الکتریکی هستند. این موتورها انحنای بدن روبات را کنترل کرده و امکان حرکت مارپیچ آن را بدون مزاحمت برای موجودات آبزی فراهم می‌کنند.

برخی از اجزای این روبات به حسگرهایی مجهز هستند که امکان اندازه‌گیری رسانش و دمای آب را فراهم می‌کنند. برخی دیگر از اجزای روبات دربرگیرنده مخازنی هستند که برای نمونه‌برداری از آب تعبیه شده‌اند. این مخازن حاوی باکتری و سلول‌های خرچنگ و ماهی هستند که به عنوان حسگر زیستی عمل می‌کنند.

محققان با مشاهده واکنش این حسگرهای زیستی به آب وارد شده در مخازن می‌توانند انواع آلودگی و سموم موجود در آب را تشخیص دهند.

نمونه اولیه این روبات در آزمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مطلوبی از عملکرد آن به دست آمده است. همچنین این روبات در دریاچه ژنو به منظور ردگیری میزان رسانش آب دریاچه مورد استفاده قرار گرفت و با موفقیت توانست تغییرات ایجاد شده در رسانش آب را که حاصل تغییر میزان نمک محلول در آب و دمای آن است، ردگیری و ثبت کند.


منبع: ایرنا