تبیان، دستیار زندگی
اجتناب از مصرف آجیل، روغن زیتون، آووکادو و دیگر چربی های سالم می تواند ۶ مخاطره جدی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

۶ تهدید رژیم‌های غذایی کم چرب برای سلامت!

اجتناب از مصرف آجیل، روغن زیتون، آووکادو و دیگر چربی‌های سالم می‌تواند ۶ مخاطره جدی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد...

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

چربی های خوب

هیچ انکاری وجود ندارد که مصرف برخی چربی‌ها برای سلامت شما مضر است: چربی‌های ترانس، روغن‌های گیاهی و ... خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را بیشتر می‌کنند و منجر به اضافه وزن و بیماری‌های قلبی می‌شوند؛ اما واقعیت این است که برخی افراد سراغ خوراکی‌هایی می‌روند که میزان چربی موجود در آن‌ها صفر است حتی کوچک‌ترین اثری از چربی‌های سالم در آن‌ها دیده نمی‌شود. به عبارت دیگر اجتناب از مصرف آجیل، روغن زیتون، آووکادو و دیگر چربی‌های سالم می‌تواند ۶ مخاطره جدی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد:

ناباروری

مطالعات ثابت کرده‌اند که مصرف کم چربی باعث ناباروری و عدم تعادل هورمونی در زنان می‌شود. مطالعات دیگر حاکی از آن‌اند که رژیم‌های کم چرب می‌توانند بر دوره‌های منظم قاعدگی تأثیر منفی بگذارند. مردان هم در این میان ایمن نیستند و رژیم‌های کم چرب سطح تستوسترون را در آن‌ها کاهش می‌دهد.

افسردگی

آیا می‌دانستید که ۶۰ درصد مغز شما را چربی‌ها تشکیل داده‌اند و لایه چرب در مغز شما بر خلق و خوی شما تأثیر می‌گذارد؟ رژیم‌های کم چرب باعث کاهش سطح چربی مغز شده و در نتیجه افزایش خطر ابتلا به افسردگی را به همراه دارند. علاوه بر این، کمبود اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به ابتلا به بیش فعالی، اختلال دوقطبی و اسکیزوفرنی می‌شود. البته در اینجا منظور چربی‌های مفید است چرا که مصرف بیش از حد چربی‌های مضر، خود عامل تشدید افسردگی است.

تضعیف سلامت قلب

رژیم‌های کم چرب بهترین گزینه‌ها برای کاهش وزن نیستند چون مطالعات ثابت کرده کسانی که از این رژیم‌ها پیروی می‌کنند، کالری کمتری هم می‌سوزانند و همین عامل ابتلا به چاقی و اضافه وزن است

سال‌ها اعتقاد بر این بود که مصرف زیاد چربی باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی می‌شود. اما مطالعات اخیر ثابت کرده‌اند افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای مبتنی بر چربی‌های مفید پیروی می‌کنند، با کاهش ریسک ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و چاقی مواجه‌اند.

جذب کم مواد مغذی

چربی‌ها جذب مواد مغذی را بهبود می‌بخشند. افزایش مصرف چربی‌های مفید به شما اجازه می‌دهد که مواد مغذی بیشتری مانند ویتامین ای، ویتامین دی، ویتامین آ و ویتامین کا را جذب بدن کنید.

افزایش گرسنگی

رژیم‌های غذایی کم چربی باعث افزایش گرسنگی می‌شوند آن ‌هم با افزایش تولید هورمون گرلین که هورمون گرسنگی است.

افزایش وزن

رژیم‌های کم چرب بهترین گزینه‌ها برای کاهش وزن نیستند چون مطالعات ثابت کرده کسانی که از این رژیم‌ها پیروی می‌کنند، کالری کمتری هم می‌سوزانند و همین عامل ابتلا به چاقی و اضافه وزن است.


منبع: آوای سلامت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.