تبیان، دستیار زندگی
خدای متعال برای تربیت فرد و جامعه برنامه دینی را تنظیم کرد و آن را توسط انبیا به دست مردم رساند. مردم در تمام زمان ها نیاز به برنامه دینی دارند و الا اگر برنامه دینی در زندگی مردم پیاده نشود مشکلات زیادی پیش می آید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درس اخلاق آیةالله‌ خوشوقت قدس‌سره با موضوع ضرورت برنامه دینی در زندگی

خدای متعال برای تربیت فرد و جامعه برنامه دینی را تنظیم کرد و آن‌را توسط انبیا به‌دست مردم رساند. مردم در تمام زمان‌ها نیاز به برنامه دینی دارند و الا اگر برنامه دینی در زندگی مردم پیاده نشود مشکلات زیادی پیش می‌آید
درس اخلاق آیةالله‌ خوشوقت قدس‌سره با موضوع ضرورت برنامه دینی در زندگی

خدای متعال برای تربیت فرد و جامعه برنامه دینی را تنظیم کرد و آن‌را توسط انبیا به‌دست مردم رساند. مردم در تمام زمان‌ها نیاز به برنامه دینی دارند و الا اگر برنامه دینی در زندگی مردم پیاده نشود مشکلات زیادی پیش می‌آید. آدم‌کشی، ظلم و ستم و بی‌بندباری فراوان می‌شود. علوم طبیعی منهای دین، اسباب گسترش ظلم و ستم و غارت است. غرب از زمانی که بر علوم مادی تسلط پیدا کرد، دزدی و غارتش بیشتر شد، همه دنیا را می‌خواهد ببلعد. بنابراین باید در سایه دین، آن علوم طبیعی رشد پیدا کند تا خودمان و جامعه‌مان اصلاح شود و الا اگر این اطلاعات علمی از دین جدا شد، کفر و ارتداد و استعمار و دزد و ستمگر و از این حرف‌ها پیش می‌آید. و هر چه این جدایی بیشتر بشود این امور هم بیشتر می‌شود.

بنابراین آن‌چه در زندگی برای انسان مهم است، پیاده کردن احکام دین است. انجام واجبات الهی و ترک محرمات جامعه را اصلاح می‌کند. خداوند متعال همه را راحت کرد و فرمود: «إنّ اکرمکم عندالله أتقاکم» یعنی آن کسی که بیشتر به حرف من گوش می‌دهد، پیش من محترم‌تر است، چون خیر و برکت کارش هم عائد خودش می‌شود و هم به دیگران می‌رسد.

یادگیری اولین مرحله دین: برای رسیدن به مرتبه تقوا، دو تا کار بر ما واجب و لازم است؛ اول یادگیری مسایل دینی. آدم، اگر جاهل بار بیاید در اثر جهل مرتکب گناه خواهد شد. رفع جهل بر هر مسلمان نسبت به سه مرحله لازم است؛ عقاید دینی، احکام و اعمال شرعی و سوم رفتار دینی که از آن تعبیر به اخلاقیات می‌کنیم.

وقتی یاد گرفتیم مرحله دوم باید عمل کنیم. خداوند نفرمود: إنّ اکرمکم عندالله اعلمکم؛ علم تنها کافی نیست؛ ما در علما داشتیم افراد ناجور و خائنی که حتی استحقاق اعدام پیدا کردند. رمز پیشرفت و تربیت انسان در این دو امر است که عقل آرام آرام در سایه این دو، مسایل مادی و سود و زیان آن‌ها را پیش می‌برد؛ بدون این‌که از آن‌ها فسادی عائد فرد و جامعه بشود.

پرهیز از غفلت: آدم در اثر عادت، غفلت می‌کند، از یک طرف قرآن را می‌خواند، و از طرف دیگر گوش به حرف شیطان هم می‌دهد و کار خراب می‌شود. ما اگر غفلت کردیم و گوش به حرف ندادیم به اندازه خودمان به این بروز و ظهور مفاسد عظیم در زندگی مادی مردم کمک کرده‌ایم.

خدا می‌خواهد ما را دعوت به ورود به صراط مستقیم کند که عبد صالح خدا بشویم، اما شیطان کارش این است که ما را دعوت می‌کند به مخالفت با مضمون آیاتی که می‌خوانیم تا عبد صالح خدا نشویم و عبد شیطان بشویم؛ لذا فرموده‌اند: از شر او پناه به خدا ببر و در باطن یک دژی درست کن که وقتی او وسوسه کرد اثر نکند.

امیدواریم خداوند متعال به همه ما این توفیق را مرحمت کند که گوش به حرف خودش بدهیم تا نتایجی را که پروردگار متعال در اطاعت فرمان مدنظر دارد، عاید فرد و جامعه بشود.

تهیه و تنظیم: علی‌اکبر بخشی

منبع: افق حوزه