تبیان، دستیار زندگی
ست   عزتی با ابراز تاسف از اینكه مسئولین فرهنگی كشور نسبت به فعالیتهای این حوزه تخصص كافی را نداشته و هنوز هم دغدغه انجام فعالیتهای قرآنی آنها را رنج نمی‌دهد، گفت: بی‌برنامگی آفت بزرگی برای فعالیتهای قرآن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیاست‌زدگی و بی‌برنامگی بزرگترین آفت فعالیتهای قرآنی در كشور است

عزتی با ابراز تاسف از اینكه مسئولین فرهنگی كشور نسبت به فعالیتهای این حوزه تخصص كافی را نداشته و هنوز هم دغدغه انجام فعالیتهای قرآنی آنها را رنج نمی‌دهد، گفت: بی‌برنامگی آفت بزرگی برای فعالیتهای قرآنی كشور محسوب می‌شود.


علی عزتی، كارشناس قرآن وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به اینكه ضعف قرآن در آموزش و پرورش كشور ناشی از ضعف فعالیتهای قرآنی در تمامی عرصه‌های كشور است، گفت: در سطح آموزش و پرورش نیز همچون سراسر كشور متولیان متعددی، امور قرآنی آموزش و پرورش را بر عهده دارند كه این بی‌برنامگی آفت بزرگی برای فعالیتهای قرآنی كشور محسوب می‌شود.

وی وجود دغدغه قرآنی میان مسئولین فرهنگی را مهمترین عامل جهت ارتقای فعالیتهای قرآنی در كشور دانست و با اشاره به اینكه مراكز دارالقرآن الكریم آموزش و پرورش پس از سالها هنوز هم از بی‌مهری مسئولین نسبت به اداره این مراكز رنج می‌برند، اظهار داشت: مراكز دارالقرآن به دلیل كمبود نیروهای تخصصی عمدتاً یا رو به تعطیلی گذاشته و یا از لحاظ كیفی از سطح قابل ملاحظه‌ای برخوردار نیستند.

وی مهمترین اولویت كاری در عرصه قرآن در آموزش و پرورش را رسیدگی به مراكز دارالقرآن در سراسر كشور دانست و گفت: در بسیاری از استانها مكان اختصاص یافته به این مراكز در شان قرآن و فعالیتهای این عرصه نیست به همین دلیل مهمترین نیاز این مراكز در حال حاضر ساماندهی این مراكز و رسیدگی به نحوه برگزاری كلاسهای آموزشی و ارتقای كیفی آنها خواهد بود.

عزتی با اشاره به طرحهای قرآنی مناسبی كه از سوی فعالان قرآنی آموزش و پرورش در سراسر كشور مطرح می‌شود، اضافه كرد: بسیاری از این طرحها با كارشناسی‌های صحیح و حمایت‌های فكری و مالی می‌تواند به عنوان طرحهای كشوری در سطح آموزش و پرورش اجرا شود در حالی كه بسیاری از این طرحها با وجود بی‌مهری ها مسكوت مانده و قابلیت اجرایی را پیدا نكرده است.

وی انتخاب نهادی كشوری به عنوان متولی فعالیتهای قرآنی در كشور را تنها راه پرهیز از موازی كاری‌ها و بی‌ توجهی های فعلی در عرصه فعالیت ها بویژه آموزش قرآن در آموزش و پرورش دانست و افزود: تصویب طرح جامع قرآنی كشور می‌تواند نهادهای فرهنگی را از این بی‌توجهی‌ها نجات داده و فعالیتهای قرآنی كشور را انسجام بخشد.

این كارشناس قرآنی با اشاره به عدم آگاهی مسئولین در اختصاص بودجه به برنامه‌های فرهنگی به خصوص در نحوه برگزاری دوره ضمن خدمت دبیران، بی‌توجهی به اهمیت برگزاری این دوره‌ها را آفت برنامه‌ریزی‌های فرهنگی در سطح آموزش و پرورش دانست و گفت: برگزاری دوره‌های ضمن خدمت با اهداف اولیه آن هماهنگ نیست.