تبیان، دستیار زندگی
«کلسون وایت هد» نویسنده سیاهپوستی که جایزه «پولیتزر» را برد و اخیرا هم به فهرست نامزدهای «من بوکر» راه پیدا کرد به عنوان برنده جایزه «آرتور سی. کلارک» معرفی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنده «پولیتزر» جایزه «سی. کلارک» را هم به خانه برد

«کلسون وایت‌هد» نویسنده سیاهپوستی که جایزه «پولیتزر» را برد و اخیرا هم به فهرست نامزدهای «من بوکر» راه پیدا کرد به عنوان برنده جایزه «آرتور سی. کلارک» معرفی شد.

بخش ادبیات تبیان
کلسون وایت‌هد

«آرتور سی. کلارک» که لقب معتبرترین جایزه علمی - تخیلی انگلستان را یدک می‌کشد، نام «کلسون وایت‌هد» نویسنده رمان «راه‌آهن زیرزمینی» را به عنوان برنده سال ۲۰۱۷ خود اعلام کرد.

«وایت‌هد» برای نوشتن «راه‌آهن زیرزمینی» جوایز ادبیات داستانی «پولیتزر» و جایزه کتاب ملی آمریکا را از آن خود کرده بود و دو روز پیش نامش در فهرست نامزدهای مرحله نخست «من بوکر» دیده شد. او حالا جایزه «سی. کلارک» را به خود اختصاص داده است.

داوران جایزه «سی. کلارک» این نویسنده آمریکایی را برنده‌ای شایسته خواندند چرا که اثرش کاملا منطبق با سبک و خواسته‌های «سی. کلارک» است. «کلارک»: نویسنده انگلیسی رمان علمی ـ تخیلی «اُدیسه فضایی» است که در سال ۲۰۰۸ درگذشت.

«وایت‌هد» که رمان قبلی‌اش را درباره زامبی‌ها نوشته بود، درباره نویسنده شدن خود گفت: وقتی ۱۰ ساله بودم، ادبیات علمی ـ تخیلی و خیال‌پردازی بود که باعث شد من بخواهم نویسنده شوم. اگر نویسنده می‌شدم، می‌توانستم در خانه کار کنم، مجبور نبودم با کسی حرف بزنم و می‌توانستم در کل روز داستان‌هایی سر هم کنم. داستان‌هایی درباره ربات‌ها، شاید زامبی‌ها و شاید راه‌آهن‌های معجزه‌آسا. تخیل و فانتزی هم درست مثل واقع‌گرایی، ابزاری برای توصیف جهان است.

«کلسون وایت‌هد» نویسنده‌ای است که با رمان «راه‌آهن زیرزمینی» موفق شد جایزه بخش ادبیات داستانی «پولیتزر» ۲۰۱۷ را به خود اختصاص دهد. این کتاب در لیست پیشنهادی باشگاه کتاب «اپرا» که توسط «اپرا وینفری» راه‌اندازی شده و طرفداران زیادی هم دارد، دیده می‌شود.

جایزه «آرتور سی. کلارک» با هدف تقدیر از بهترین‌های ادبیات علمی - تخیلی منتشرشده در انگلستان به طور سالانه برگزار می‌شود و یکی از معتبرترین جایزه‌های ادبی انگلیس است.

«وایت‌هد» پیش‌تر جایزه کتاب ملی آمریکا را هم کسب کرده بود. او پس از «آنی پرو» که در سال ۱۹۹۴ ـ ۱۹۹۳ هر دو این جوایز ـ‌ «پولیتزر» و کتاب ملی آمریکا ـ‌ را به خانه برد، اولین نویسنده‌ای است که چنین افتخاری را کسب کرده است.

«راه‌آهن زیرزمینی» ششمین رمان این نویسنده محسوب می‌شود. او در سال ۱۹۹۹ «شهودگرایان» را منتشر کرد و این مسیر را تا سال ۲۰۱۱ با رمان «منطقه یک» ادامه داد و به «راه‌آهن زیرزمینی» رسید. مدال «کارنگی» هم از دیگر افتخارهای ادبی این نویسنده ۴۷ ساله آمریکایی است.

داستان این اثر درباره «کورا» و «سزار» دو برده سیاهپوست است که از مزرعه‌ای در جورجیا فرار می‌کنند. این دو برای اولین‌بار با راه‌آهن زیرزمینی آشنا می‌شوند و از این طریق به سمت شمال فرار می‌کنند.

«کورا» که بر اثر تحریک «سزار» و بالا گرفتن مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کند،‌ راهی این سفر پرخطر شده،‌ در جریان تعقیب و گریز پسری نوجوان را به قتل می‌رساند...

جایزه «آرتور سی. کلارک» با هدف تقدیر از بهترین‌های ادبیات علمی - تخیلی منتشرشده در انگلستان به طور سالانه برگزار می‌شود و یکی از معتبرترین جایزه‌های ادبی انگلیس است.

جایزه «سی. کلارک» در سال ۱۹۸۷ برای بزرگداشت «آرتور سی. کلارک»، نویسنده‌ معروف داستان‌های علمی - تخیلی راه‌اندازی شد و در اولین دوره‌ آن از کتاب «قصه ندیمه» نوشته‌ «مارگارت اتوود» تجلیل شد.

این جایزه تا زمانی که «کلارک» زنده بود، با حضور او به نویسنده‌ برنده اهدا می‌شد و از سال ۲۰۰۸ که این نویسنده درگذشت،‌ برگزارکنندگان یاد و خاطره‌اش را در مراسم اهدای جایزه گرامی می‌دارند.
منبع: ایسنا