تبیان، دستیار زندگی
ست   «خوش بینی و بدبینی افراطی» را باعث گمراه شدن در تحلیل اوضاع كشور دانستند و با اشاره به واقعیات موجود در عرصه های مختلف داخلی و خارجی خاطرنشان كردند: تراكم موفقیتهای بزرگ و پی در پی جزو برجسته ترین نقاط مثب...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جریانی که به مبانی انقلاب پایبند باشد، جزو اصولگرایان است

«خوش بینی و بدبینی افراطی» را باعث گمراه شدن در تحلیل اوضاع كشور دانستند و با اشاره به واقعیات موجود در عرصه های مختلف داخلی و خارجی خاطرنشان كردند: تراكم موفقیتهای بزرگ و پی در پی جزو برجسته ترین نقاط مثبت كشور و نظام است.

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در دیدار مسؤولان و كارگزاران نظام اسلامی با تذكر مسائل اخلاقی و معنوی و تبیین دقیق مسئله شكر در تفكر اسلامی، در سخنانی بسیار مهم به تحلیل اوضاع كشور و تبیین شاخص های اصولگرایی پرداختند و تأكید كردند: ملت و مسؤولان ایران با اتحاد و ایمان و «هوشیاری و عقل و علم» مشكلات موجود را حل و قله های رفیع پیشرفت و عزت را یكی پس از دیگری فتح خواهند كرد.
رهبر انقلاب اسلامی وجود روح امید و نشاط در مردم – روی كار بودن دولتی مصمم و پركار – جایگاه عزتمند جمهوری اسلامی در عرصه بین المللی، پیشرفتهای علمی – توسعه زیر ساختهای كشور – آرامش سیاسی موجود – ناكامی دشمن در ایجاد اختلافات مذهبی، قومی و صنفی و هماهنگی و همدلی قوای سه گانه را از دیگر نقاط مثبت كنونی برشمردند و افزودند: در مقابل فهرست طولانی موفقیتها و نقاط مثبت، نیازهای فوری، خلأها و مشكلاتی وجود دارد كه باید برای رفع آنها، تدبیر كرد و كار و تلاش مضاعف انجام داد.
ایشان، ایجاد اشتغال، مهار كردن تورم، رسیدگی به مناطق محروم، مبارزه جدی با فساد – تأمین كامل امنیت سرمایه گذاری – تثبیت مدبرانه جایگاه بین المللی نظام و پیرایش چهره فرهنگی كشور را جزو نیازهایی دانستند كه «دولت و مجلس اصولگرا» و دیگر دستگاهها باید با پافشاری بر اصول، برنامه ریزی صحیح و تلاش بی وقفه، در جهت حل آنها گامهای محكم و پی در پی بردارند.
حضرت آیت الله خامنه ای، اداره اركان مهم كشور را با مدیریتِ تفكر اصولی اسلام و یا به تعبیر رایج با «اصولگرایی، از نعمتهای بزرگ پروردگار خواندند و افزودند: اصولگرایی نحله یا جریانی در مقابل دیگر جریانهای رایج سیاسی نیست و تقسیم بندی گروهها به اصولگرا و اصلاح طلب و یا اسامی دیگر تقسیم بندی صحیحی نیست چرا كه هركس و هر جریانی كه به مبانی انقلاب علاقه مند و پایبند و هر نامی كه داشته باشد جزو اصولگرایان است.
رهبر معظم انقلاب با بیان هشت شاخص مهم اصولگرایی، خاطرنشان كردند: مهمترین شاخص اصولگرایی، ایمان و «هویت اسلامی و انقلاب» است.
ایشان در همین زمینه افزودند: دولت و دستگاههای مختلف فرهنگی، باید پایه های ایمانی روشن بینانه و استوار و به دور از «خرافه و سست اندیشی» را در ذهن نسلهای جوان و رو به رشد تقویت كنند و ایمان به «دین، انقلاب، نظام، مردم، استقلال كشور، وحدت ملی و آینده روشن» را در دل و ذهن مردم مستحكم سازند.
حضرت آیت الله خامنه ای با استناد به آیه قرآنی «جادلهم بالتی هی احسن» بر لزوم استفاده از بهترین روشها در بحث با طرفداران دیدگاههای مختلف، تأكید كردند و افزودند: ایمانی كه جزو شاخص های مهم اصولگرایی است به هیچ وجه و با هیچ سخن و اقدامی، آتش تعصبهای فرقه ای را دامن نمی زند.
ایشان در همین بحث افزودند: باید با نوآوری دینی و استخراج روش مند افكار و ایده های جدید از گنجینه منابع اسلامی، هویت اسلامی را به دور از هرگونه خرافه و انحراف، به ملتها و اندیشمندان مسلمان عرضه كرد و با برافراشتن پرچم برادری امت اسلامی و گسترش فضیلتهای اخلاقی، جریان اصولگرایی را درجهان اسلام تقویت نمود.
حضرت آیت الله خامنه ای، با انتقاد شدید از تفكر منحرفی كه در افغانستان حضور داشت و در شبكه تروریستی در عراق، فعالیت می كند افزودند: این افراد همه را خارج از اسلام می دانند و چهره ای خشن و اخم آلود از دین اسلام ارایه می كنند. اما اسلام حقیقی كه ایران با افكار روشن، نو و بدیع امام (ره) پرچم آن را برافراشته است، كام ملتها را شیرین می سازد وایمان و هویت واقعی اسلامی و انقلابی را به آنان عرضه می كند.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین دیگر شاخصه های مهم اصولگرایی به عدالت اشاره كردند و افزودند: رشد اقتصادی باید همپای عدالت پیش برود و تفكری كه ابتدا در پی توسعه و رشد اقتصادی و سپس اجرای عدالت است تفكری منطقی نیست.
ایشان كم كردن فاصله طبقاتی – ایجاد فرصتهای برابر – تشویق درستكاری – مهار كردن متجاوزان به ثروتهای ملی – مبارزه واقعی با فساد و ویژه خواری – رواج عدالت در بدنه حاكمیت و عزل و نصبها و توجه به مناطق محروم را از ابعاد عدالت دانستند و خطاب به مسؤولان تأكید كردند: اجرای عدالت نیازمند قاطعیت و كنار گذاشتن تعارفات – ارتباط با مردم – ساده زیستی و مردمی بودن – و خودسازی و تهذیب نفس است.
حضرت آیت الله خامنه ای حفظ استقلال همه جانبه كشور را به عنوان یكی دیگر از شاخص های اصولگرایی مطرح كردند و افزودند: هر جریان و تفكری كه بدنبال رهایی از اختاپوس تحمیل شده فرهنگ غربی نیست و به استقلال سیاسی – اقتصادی كشور و ملت بی توجه است جزو اصولگرایان محسوب نمی شود.
حضرت آیت الله خامنه ای تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در همه زمینه ها را دیگر شاخص اصولگرایی خواندند و افزودند: باید با خودباختگی مزمنی كه دهها سال بر این ملت تحمیل شد مبارزه كرد.
ایشان جهاد علمی را نیز جزو مبانی اصولگرایی برشمردند و با ابراز خرسندی از توجه و خواست دانشجویان و جوانان برای ایجاد و تقویت نهضت تولید علم افزودند: این گونه خواسته ها لازم اما ناكافی است و ما باید با حركت به سمت كارهای بزرگ و روی آوردن به عرصه های جدید بر ثروت علمی بشر بیفزاییم و جوان ایرانی با تكیه بر استعداد و اعتماد به نفس، قادر است این كارهای بزرگ را انجام دهد به شرط آنكه دولت زمینه مساعد را فراهم آورد.
رهبر انقلاب اسلامی تثبیت و تعمیم آزادی و آزاداندیشی را دیگر شاخص اصولگرایی دانستند و افزودند: آزادی از بزرگترین نعمات الهی است كه آزاداندیشی از شعبه های اصلی آن است و بدون آزاداندیشی رشد علمی، فكری و فلسفی امكان پذیر نیست.
ایشان با تأكید بر آزادی فكر و نظر افزودند: در حوزه های علمیه، دانشگاهها و محیطهای فرهنگی و مطبوعاتی نباید با كسانی كه حرف تازه ای را مطرح می كنند با جنجال برخورد كرد بلكه باید میدان را برای پرورش فكر و اندیشه باز گذاشت.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به لزوم مرزبندی میان آزادی واقعی و تلاشهایی كه دشمن تحت عنوان آزادی انجام می دهد خاطرنشان كردند: نباید دست دشمن را برای انتشار گازهای سمی فكری و براندازی خاموش بازگذاشت اما این مسئله ربطی به لزوم آزادی و آزاداندیشی ندارد.
حضرت آیت الله خامنه ای اصلاحات را به مفهوم صحیح آن جزو مبانی اصولگرایی برشمردند و افزودند: اصلاحات اصولگرایانه و اصولگرایی مصلحانه در هم تنیده هستند و با اصلاحات امریكایی واصلاحات رضاخانی كه در واقع افسادات هستند و نه اصلاحات، كاملاً متفاوتند.
ایشان قانون اساسی را معیار اصلاحات خواندند و افزودند: اصلاحات باید ضابطه مند و مبتنی بر ارزشها و معیارهای اسلامی و ایرانی باشد.
رهبر انقلاب اسلامی تصحیح «روشها، هدفهای مرحله ای و تصمیم گیری ها» را جزو اصلاحات ضروری خواندند و افزودند: اصلاحات حقیقی با ساختارشكنی و مبارزه با "قانون اساسی و اسلام" كاملاً مخالف و متفاوت است.
رهبر انقلاب اسلامی شكوفایی اقتصادی كشور – و رسیدگی به زندگی مردم را به عنوان هشتمین شاخص مهم اصولگرایی مطرح كردند و افزودند: حمایت از سرمایه گذاری – مقابله با بیكاری – كارآفرینی و تولید – مبارزه جدی با قاچاق و فساد - «ثبات و شفافیت و انسجام مقررات اقتصادی – بازاریابی جهانی، استفاده صحیح از نفت و توجه همزمان به برنامه های راهبردی كشور از جمله مسائلی است كه باید مورد توجه جدی قرار داشته باشد.
ایشان ضعفهای درونی و توطئه های بیرونی را منشأ بروز برخی چالشها خواندند و افزودند: نباید كوچكترین تردید كرد كه امروز مهمترین چالشهای بیرونی نظام از ضدیت امریكا با ملت ایران سرچشمه می گیرد.
رهبر معظم انقلاب، منطقه خاورمیانه را برای نظام سلطه و دولت امریكا بسیار با اهمیت خواندند و افزودند: در این منطقه بسیار مهم، ملت ایران با برپایی نظام جمهوری اسلامی به مقابله با مبانی ظالمانه امریكا برخاسته و با این كار خود اصطلاحاً لج امریكا را درآورده است.
ایشان با اشاره به ناكامی امریكا در «براندازی سختِ» نظام اسلامی از طریق تحمیل جنگ و تحریم اقتصادی و نیز ناموفق بودن دولت امریكا در «براندازی نرمِ» نظام از طریق تهاجم فرهنگی افزودند: پس از این نیز توطئه های دیگری در راه خواهد بود اما ملت و مسؤولان با «اتحاد، ایمان، عقل، تدبیر و با استفاده از فرصتها و هوشیاری در مقابل دشمن، كشور و نظام را در مقابل همه توطئه ها مصونیت می بخشند و قله های پیشرفت و تعالی را یك به یك فتح خواهند كرد.
رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار همچنین با اشاره به لزوم توجه مستمر مسؤولان و فعالان عرصه های مختلف به خودسازی و معنویات، شكرگزاری صحیح و عملی نعمتهای بی پایان الهی را از بزرگترین وظایف مردم و بویژه مسؤولان برشمردند.
ایشان خاطرنشان كردند: شناخت نعمات الهی و غفلت نكردن از آنها – نعمت را از خدا دانستن – سپاسگزاری پروردگار و استفاده از نعمات به عنوان نردبان رشد و ترقی و تعالی پایه های اصلی شكراست كه موجب ازدیاد بركات پروردگار می شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، عزت و استقلال ملی – شكوفایی استعدادهای جوانان در پرتو خورشید اسلام و انقلاب – امید و اعتماد به نفس ملی – منابع و ذخائر ارزشمند – فرصت خدمتگزاری به مردم و فضای دینی و معنوی موجود در كشور را از جمله نعمتهای بی شماری دانستند كه شكر آنها، به فضل الهی باعث استمرار و افزایش بركات پروردگار خواهد شد.
آقای احمدی نژاد رئیس جمهور در این دیدار با یادآوری اصول دولت نهم مبتنی بر عدالت، مهرورزی، خدمتگزاری و تعالی كشور به جهت گیریهای اصلی دولت در مسائل داخلی اشاره كرد و گفت: حفظ و تقویت وحدت و انسجام ملی، تقویت نشاط و امید مردم به ویژه نسل جوان، گسترش عدالت و توزیع عادلانه فرصت ها، تقویت فرهنگ خدمتگزاری در سازمان اداری كشور، دور بودن دستگاههای خدمتگزار از دسته بندیهای سیاسی و مسائل حاشیه ای، كار و تلاش برای تأمین حقوق ملت، صیانت از فضای عمومی كشور وحریم پاكی و دیانت در جامعه، حمایت از فعالیتهای سالم و اصیل فرهنگی و هنری مبتنی بر ارزشهای ملت ایران و تغییر رویكرد نظام آموزشی برای تربیت نیروی انسانی مؤمن، خلاق و كارآمد، مهمترین جهت گیریهای دولت برای ساختن و پیشرفت كشور و سعادت ملت است.
رئیس جمهور با اشاره به تلاشهای دولت برای رفع مشكل بیكاری، ضرورت بسیج همه امكانات كشور را برای حل این معضل خاطرنشان كرد و افزود: ساماندهی منابع بانكی و هدایت آنها به سوی بنگاههای زودبازده در كنار حمایت از بنگاههای بزرگ، كاهش نرخ سود بانكی، حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی، محدود كردن سرمایه گذاری بخش دولتی و فعال كردن همه ظرفیت های عمرانی كشور از جمله اقدامات دولت برای حل مشكل بیكاری است.
آقای احمدی نژاد همچنین ایستادگی بر اصول، و تأكید بر صلح، آرامش و گفتگوی مبتنی بر توحید، عدالت و حفظ كرامت انسانی و دفاع از حقوق ملت را محورهای اصلی سیاست خارجی دولت نهم برشمرد و با اشاره به تحولات پرونده هسته ای ایران، تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار مذاكره و گفتگو از موضعی برابر و عادلانه و بدون پیش شرط بوده است و پیشنهادهای اخیر را یك گام به جلو می داند.
رئیس جمهور با تأكید بر اینكه دولت، با اقتدار، تدبیر و صلابت از حقوق ملت دفاع خواهد كرد، افزود: كارشناسان در حال بررسی دقیق پیشنهادهای ارائه شده هستند كه پس از بررسی های لازم، دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران به طرف مقابل منتقل خواهد شد.
در پایان این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد.