تبیان، دستیار زندگی
برنامه ریزی در تغذیه مادر باردار، از جهات بسیاری برای جنین ضروری است: سلامت و رشد اندام ها، ضریب هوشی جنین، استعدادها و حتی خلق و خوی فرزند به این امر بستگی دارد؛ زیرا تکامل اعصاب و مغز کودک از غذای مادر است. از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تغذیه در ایّام بارداری و تأثیر آن بر کودک

برنامه ریزی در تغذیه مادر باردار، از جهات بسیاری برای جنین ضروری است: سلامت و رشد اندام‌ها، ضریب هوشی جنین، استعدادها و حتی خلق و خوی فرزند به این امر بستگی دارد؛  زیرا تکامل اعصاب و مغز کودک از غذای مادر است. از طرفی، بر اساس تحقیقات، جنینی که  تغذیه کامل و سالم نشده باشد، کم وزن شده دچار مشکلات و تغییراتی در عملکرد بدن می‌گردد  که در بزرگسالی موجب بیماری قلبی و عروقی او خواهد شد؛ بنابراین، شرایط محیطی بیش از تولد بر سلامت جنین در سنین بزرگسالی تأثیر می‌گذارد.

بخش تغذیه تبیان
کودک، تغذیه در بارداری، جنین، نطفه، خوش اخلاقی ،

از همین‌رو، اسلام برای این مسئله اهمیّت خاصی قائل شده و سفارش های فراوانی کرده است. در ذیل، نام برخی از میوه هایی آمده، که طبق روایات، تغذیه از آن در دوران بارداری، بر روح و جسم جنین اثرگذار خواهد بود:

به

خوردن به توسط زن باردار، موجب قوت قلب ضعیف، پاک سازی معده، افزایش توان دل و شجاعت در انسان می شود؛ به علاوه، نیکو شدن اخلاق و خوش بو شدن فرزند را به ارمغان می آورد.

رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم) در این باره می فرمایند:

بوی پیامبران، بوی به است و بوی حورالعن بوی یاس است و بوی فرشته ها بوی گل است و بوی دخترم زهرا بوی به و یاس و گل سرخ است و خداوند پیامبر و وصی‌ را نفرستاد، مگر این‌که بوی به می دهد؛ پس به بخورید و به زنان حامله بخورانید که فرزندانتان نیکو می شوند.

هم‌چنین در تاریخ آمده است که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه واله وسلم) به‌ای را تکه کرد و به جعفر بن ابی طالب داد و به او فرمود:

بخور! همان رنگ را جلا می دهد و فرزند را نیکو می کند.

کاسنی

امام رضا (علیه السلام) در این باره فرموده‌اند:

کاسنی بخورید که نطفه را زیاد کرده فرزند را زیبا می کند. گرم است و پسر را زیاد می کند.

پزشکان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که کاسنی برای رفع ضعف اعصاب، ضعف بینایی و فاسد شدن خون مفید است. بدن را پس از ضعف و لاغری تقویت می کند. قلب و کبد و کلیه را فعال، رحم زنان را تمیز و تب را بر طرف می سازد. این نظر پزشکان با فرمایش امام که «نطفه را زیاد می کند» تطابق دارد؛ زیرا پس از پاک شدن رحم و تقویت قلب و اعصاب و بعد از قوت گرفتن بدن است که نطفه زیاد می‌شود.

قاووت

مردی به امام صادق (علیه السلام) عرض کرد:

ای پسر رسول خدا (اگر) فرزندی به دنیا آمد که در او ضعف و سبک مغزی است [چه کاری باید انجام داد؟] حضرت فرمودند:

چرا قاووت نمی خوری؟ آن را بخور و خانواده ات را هم به آن سفارش کن، به درستی که قاووت گوشت را می روباند و استخوان را محکم می کند و فرزندی از تو به دنیا نمی آید مگر این که قوی باشد.

انار

انار میوه‌ای بهشتی است که معده را پاک می کند، تا چهل روز شیطان و وسواس را از انسان دور می‌سازد، از همین رو، خوردنش در بارداری و پیش از آن، مورد تأکید قرار گرفته است. حتی در حدیثی از امام صادق (علیه السلام )آمده:

هر کس اناری را تا آخر بخورد خداوند تا صد روز شیطان را از وسوسه دل او باز دارد و هر کس سه انار کامل بخورد. خداوند یک سال شیطان را از او دور کند و هر که خداوند تا یک سال شیطان را از او دور کند، گناه نکند و هر کس گناه نکند به بهشت می رود.

خوراکی ها  وتأثیرات

به - زیبایی، سفید شدن، نیکو گردیدن اخلاق، پاکی معده، دلبری فرزند، خوش بو شدن و صاف شدن رنگ

انار- زیبایی و قرمزی گونه‌ها

خربزه - خوش اخلاقی و زیبایی

کُندور- خوش اندامی، قدرت عقل

خرما- با تقوا و بردبار شدن

سیب- خوش بو کردن بدن جنین

شیر- افزایش عقل

کاسنی- افزایش آب کمر، نیکو و ذکور گردیدن ولد

گوشت، تخم‌مرغ- قوی شدن استخوان طفل

زیتون- نیکو ساختن اخلاق و روشنی رنگ چهره


منبع : کتاب عطیه الهی / فاطمه سادات آقا میری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.