تبیان، دستیار زندگی
با اجرای طرح خدمات حمایتی کلیه هزینه های توانبخشی دانش آموزان استثنایی توسط این سازمان پرداخت می شود و اولیاء محترم می توانند با مراجعه به مدیریت مدرسه از این نوع خدمات استفاده نمایند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه ناهموار تحصیل برای دانش آموزان معلول

روزنامه ایران

زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان

راه ناهموار تحصیل برای دانش آموزان معلول

در پی درج مطلب در روزنامه ایران به تاریخ 8 تیرماه 96 با عنوان «راه ناهموار تحصیل برای دانش آموزان معلول» جوابیه سازمان آموزش و پرورش استثنایی این وزارتخانه به شرح زیر است:

1) با توجه به تصویب طرح تلفیقی و فراگیر و الزام اجرای آن در مدارس عادی اولیاء محترم دانش آموزان استثنایی که مایل به تحصیل فرزندشان در مدرسه عادی هستند باید با هماهنگی اداره آموزش و پرورش استثنایی هراستان نسبت به ثبت نام در مدرسه عادی اقدام تا زمینه ارایه خدمات پشتیبانی و حمایتی از جمله معلم رابط فراهم شود .

2) با اجرای طرح خدمات حمایتی کلیه هزینه های توانبخشی دانش آموزان استثنایی توسط این سازمان پرداخت می شود و اولیاء محترم می توانند با مراجعه به مدیریت مدرسه از این نوع خدمات استفاده نمایند.

3) دانش آموزان چند معلولیتی در صورتی که یکی از معلولیت های ایشان آسیب دیدگی ذهنی باشد در مدرسه عقب مانده ذهنی سازماندهی می شوند و در غیر این صورت با توجه به نوع معلولیت اصلی در مدارس ناشنوایان و یا نابینایان و یا جسمی و حرکتی به تحصیل مشغول می شوند، بدیهی است در شهرهای کوچک این عزیزان در تنها مدرسه ای که در این خصوص دایر است تحصیل خواهند نمود و با نیروی انسانی مجرب شاغل در مدارس آموزش های لازم را خواهند دید .

4) در حال حاضر سیاست اصلی این سازمان در خصوص توسعه آموزش تلفیقی و فراگیر برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی، شنوایی و جسمی و حرکتی است و دانش آموزان کم توان ذهنی و چند معلولیتی به دلیل عدم آمادگی مدارس عادی امکان تحصیل در این مدارس را ندارند .

5 ) با تأمین بخش اصلی هزینه های سرویس ایاب و ذهاب مشکل تردد دانش آموزان استثنایی در اکثر مناطق کشور بر طرف شده است .

6) در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش برای هریک از دانش آموزان استثنایی چهار برابر یک دانش آموز عادی در سال هزینه می نماید که این نشانه عزم دولت تدبیر و امید در حمایت جدی از دانش آموزان استثنایی است .

7) برای تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان عزیز استثنایی نیز در زمینه فعالیت های دینی، فرهنگی و هنری امسال بیش از 1600 دانش آموز در حوزه های قرآن، عترت و نماز و با تمرکز بر 10 رشته دینی و نیز 22 گرایش هنری در عرصه های هنرهای دستی، تجسمی، آوایی و نمایش در مرحله کشوری به رقابت خواهند پرداخت .

همچنین در راستای گسترش فعالیت های ورزشی، بیش از 2000 دانش آموز در مسابقات و رشته های متنوع و متناسب با معلولیت آنان حضور خواهند داشت و نیز 6000 دانش آموز داوطلب در تابستان امسال با حضور در پایگاه های اوقات فراغت نسبت به ارتقای دانش علمی، تربیتی در کنار معلمان و مربیان فعالیت می نمایند .

8) بنای قدیمی و بافت فرسوده مدرسه محله پیروزی ، قبلاً و به فوریت از سوی مسئولین سازمان و مدیریت آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران مورد بازدید قرار گرفته است .

در راستای رفع مشکل مذکور و فراهم سازی شرایط بهینه و مناسب رفاهی، آموزشی و تربیتی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه با حضور مسئولین سازمان، مدیریت آموزش و پرورش منطقه 14، خیرین و سازمان نوسازی مذاکراتی انجام گرفت و تصمیم بر آن شد که فضایی بالغ بر4000 متر مربع برای این امر اختصاص داده شود و خیرین متعهد گشتند تا ساخت و ساز این بنای فرسوده را عهده دار شوند و تمهیداتی جهت شروع مقدمات کار انجام گرفته و پیشرفت کار متعاقباً طی گزارشی اعلام خواهد شد، همچنین با رایزنی از طریق منطقه 14 آموزش و پرورش و در صورت تأمین فضای مناسب از سوی این منطقه،تا احداث و تکمیل بنای جدید، در اسرع وقت جابجایی صورت خواهد گرفت و دانش آموزان به محل مناسبی منتقل خواهند شد.

در پایان توصیه می شود خانواده های محترم دانش آموزان استثنایی برای اطلاع از انواع خدمات حمایتی و آموزشی و توانبخشی در هریک از استان های کشور به ادارات آموزش و پرورش استثنایی مراجعه نمایند.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش