تبیان، دستیار زندگی
ی آلمان برای نخستین بار در تاریخ مسابقه های جهانی تكواندو سه ایرانی توانسته اند به فینال برسند. یك طلا، دو نقره به نظر می رسد این كارنامه خوبی باشد . حالا همه پذیرفته اند كه تكواندوی ایران بزرگترین تهدید برای قدرت اول این رش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گزارشی از نتایج ایران در مسابقات جهانی آلمان


برای نخستین بار در تاریخ مسابقه های جهانی تكواندو سه ایرانی توانسته اند به فینال برسند. یك طلا، دو نقره به نظر می رسد این كارنامه خوبی باشد . حالا همه پذیرفته اند كه تكواندوی ایران بزرگترین تهدید برای قدرت اول این رشته است. در تاریخ مسابقه های قهرمانی جهان، هیچ كشوری نتوانسته است كره جنوبی را از سكوی اول پایین بكشد و حالا در شانزدهمین دوره،  احتمال دارد این اتفاق بزرگ بیافتد، تا هنگام تنظیم این گزارش در جدول امتیازی مسابقه ها ایران و كره جنوبی با 36 امتیاز برای قهرمانی از شانس مساوی برخوردار بودند. امروز و فردا در سه وزن نبردهایی انجام می شود كه نتایج آن قهرمان جهان را مشخص می كند.

هادی ساعی دوم شد

نخستین ایرانی كه در روز اول مسابقه های جهانی آلمان پا به میدان گذاشت، ساعی بود. ساعی تا پیش از دیدار فینال حریفانی از انگلیس ، سوئد  و آذربایجان را شكست داد تا دوباره در مسابقه پایانی به حریف كره یی برخورد كند. او 5 امتیاز جلو بود ، طلای ساعی حتمی شده بود . اما باز هم در شرایطی بازنده شد كه گفته می شود این بار هم داورها به نفع حریف كره یی ساعی قضاوت كرده اند تا برای دومین بار در یك فینال مهم ناكام شود. او پیش از این در المپیك سیدنی نیز با داوری ناعادلانه مدال طلا را با برنز عوض كرد. ساعی در مورد این دیدار می گوید:  در دیدار فینال من به راحتی 5 امتیاز از حریف كره یی خود گرفتم، اما داور آن را نادیده گرفت تا مدال طلا را تقدیم حریف كند.

با این جود من شرمنده مردم ایران هستم و امیدوارم با كسب طلای المپیك بتوانم جبران كنم. آنها باید بدانند وقتی داوران پنج امتیاز من را نادیده می گیرند چگونه می توانم این عقب افتادگی را جبران كنم. سید محمد پولادگر رییس فدراسیون تكواندو در این مورد می گوید: متاسفانه مشكل داوری همیشه وجود داشته و ما اگر بخواهیم از ابتدای مسابقه ها نسبت به این قضیه حساسیت نشان بدهیم ، تیم داوری مسابقه ها نسبت به ما رفتار خوبی نخواهد داشت. ما اعتراض خود را در همان زمان برگزاری مسابقه ساعی اعلام كردیم، اما به همان دلیلی كه ذكر شد از پیگیری آن منصرف شدیم.

دومین روز مسابقه ها سوم مهرماه

یوسف كرمی جوانترین تكواندوكار تیم ملی، نخستین طلای ایران را در این مسابقه ها به دست آورد.

كرمی در دومین روز از مسابقه ها  ابتدا برابر رقبای خود از كویت ، بلژیك و تركیه پیروز شد، اما در مرحله نیمه نهایی رقیب ویتنامی او در میدان حاضر نشد . كرمی در بازی فینال با اقتدار رقیب فرانسوی خود را به صدر جدول مسابقه ها برد. بهزاد خداداد هم دوم شد. بهزاد در دور اول حریفان خود از سوییس، قزاقستان و فیلیپین را شكست داد . او در مرحله نیمه نهایی با حریف كره جنوبی 11 بر 11 مساوی كرد كه داوران به برتری او رای دادند، اما در مسابقه فینال خداداد برابر رقیب تایوانی شكست خورد و دومین نقره ای تیم ایران لقب گرفت.

و اما كاپیتان – مجید افلاكی در سومین روز مسابقه ها برابر مائور كیو از شیلی شكست خورد تا ناباورانه از دور مسابقه ها حذف شد. فیض الله نفجم نیز در این روز به میدان رفت و حریفانی از استرالیا و مراكش را شكست داد.

امروز در چهارمین روز از مسابقه ها امید غلامزاده و مرتضی رستمی به مصاف حریفان خود می روند.

5 بانوی تكواندوكار ایرانی حذف شدند

دختران تكواندوكار ایرانی یكی پس از دیگری از دور مسابقه ها حذف شدند. در ادامه مسابقه های جهانی تكواندو در گارمیش  پارتن كرشن آلمان نازیلا نظامی، سهیلا آقا جمالی ، طیبه فدایی نژاد ، الهام سلامت و ریحانه زین العابدینی از دور مسابقه ها كنار رفتند.

نالزیلا نظامی در نخستین مسابقه خود به حریف ونزوئلایی باخت و حذف شد. سهیلا آقا جمالی در مصاف با رقیب آلمانی با نتیجه 7 بر 2  شكست خورد. طیبه فدایی نژاد ابتدا حریفی از نپال را شكست داد ، ولی در مبارزه بعدی خود به حریفی از مكزیك نتیجه را واگذار كرد. الهام سعادت نیز مقابل حریف كره جنوبی شكست خورد، ریحانه زین العابدینی نیز مقابل حریف استرالیایی شش بر یك مغلوب شد تا به این ترتیب 5 تكواندوكار دختر تیم ملی از دور مسابقه ها كنار بروند.