تبیان، دستیار زندگی
فیلم سینمایی «دانکرک» در نخستین هفته اکران در بیش از ۳۷۰۰ سالن سینما در آمریکای شمالی ۵۱ میلیون دلار فروخت تا مجموع درآمد آن در دنیا به ۱۰۶میلیون دلار برسد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درخشش دانکرک، ناکامی لوک بسون

فیلم سینمایی «دانکرک» در نخستین هفته اکران در بیش از ۳۷۰۰ سالن سینما در آمریکای‌شمالی ۵۱ میلیون دلار فروخت تا مجموع درآمد آن در دنیا به ۱۰۶میلیون دلار برسد.

بخش سینما وتلویزیون تبیان
دانکرک

نخستین فیلم كریستوفر نولان با الهام از ماجراهای واقعی جنگ جهانی دوم در حالی در خارج از مرزها آمریكا و كانادا به رقم 55میلیون دلار رسید كه برخی از كارشناسان برای آن افتتاحیه 40میلیون دلاری پیش‌بینی كرده بودند. با این حال، نقدهای مثبت منتقدان با استقبال خوب تماشاگران همراه شد تا درام جنگی دانكرك یكی از بهترین افتتاحیه‌های فیلم‌های جنگی را در چند سال اخیر به نام نولان آن هم در فصل تابستان رقم بزند.

فیلمساز بریتانیایی به داشتن فیلم‌های پرفروش و موفق شهره است. «شوالیه تاریكی برمی‌خیزد» او 5سال پیش 161میلیون دلار در 3روز اول فروخت و یك ركورد به‌نام نولان ثبت كرد. «شوالیه تاریكی» با 158میلیون دلار، «بتمن آغاز می‌كند» با 73میلیون دلار و «تلقین» با 63میلیون دلار 4افتتاحیه برتر كارنامه پربار اوست. آخرین فیلم نولان «بین‌ستاره‌ای» بود كه پاییز 2014به نمایش درآمد و در هفته اول 50میلیون دلار به‌دست آورد. فروش نهایی این فیلم تخیلی بیش از 670میلیون دلار بود.

اگر دانكرك بتواند تماشاگران خود را در چند هفته آینده حفظ كند، می‌توان به موفقیت آن در گیشه امیدوار بود. فیلم با بودجه 100میلیون دلار تولید شده و برای رسیدن به سود باید بیش از 300میلیون دلار بفروشد. تام هاردی، كنت برانا، كیلیان مورفی، جیمز دارسی و مارك رایلنس در این فیلم بازی كرده‌اند كه داستان آن در 1940در دانكرك در شمال فرانسه می‌گذرد؛ جایی كه ده‌ها هزار سرباز بریتانیایی و متفقین به محاصره دشمن درآمده‌اند. انتظار می‌رود درخشش دانكرك در گیشه به موفقیت در فصل جوایز سینمایی پیوند بخورد و فیلم تازه نولان در نودمین دوره مراسم اسكار بدرخشد.

از مهم‌ترین فیلم‌های جنگی سال‌های اخیر می‌توان به «هكساو ریج» مل گیبسن، «فیوری» با بازی براد پیت و «نشكسته» آنجلینا جولی اشاره كرد كه در هفته اول اكران بین 15تا 30میلیون دلار فروختند. «نجات‌سرباز رایان» استیون اسپیلبرگ كه در 1998با 31میلیون دلار آغاز كرده بود، در نهایت 265میلیون دلار در آمریكا (482میلیون دلار در دنیا) فروخت تا پرفروش‌ترین فیلم جنگی تاریخ سینما باشد.

این هفته هموطنان نولان در بریتانیا در حالی برای دیدن دانكرك 12میلیون دلار هزینه كردند كه فیلم 180میلیون دلاری «والریان و شهر هزار سیاره» به كارگردانی لوك بسون در 3553سینما فقط 17میلیون دلار به‌دست آورد و در جدول پرفروش‌ها در رده پنجم ایستاد.


منبع: همشهری