تبیان، دستیار زندگی
استفاده از زبان هنر برای معرفی هنر، از زیباترین و هوشمندانه ترین اتفاقاتی است که می توان از طریق آن، جامعه را به سمت حرکت های فرهنگی و هنری به منظور احیای سنت کشور پیش برد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قفل‌هایی که موزه لوور را گشود

استفاده از زبان "هنر" برای معرفی هنر، از زیباترین و هوشمندانه‌ترین اتفاقاتی است که می‌توان از طریق آن، جامعه را به سمت حرکت‌های فرهنگی و هنری به منظور احیای سنت کشور پیش برد.

بخش هنری تبیان
جوادعبادی

هنر اصیل اصفهان و صنایع دستی آن ماندگاری خود را وام‌دار هنرمندانی است که با عشق و علاقه وصف ناپذیر، بدون چشم‌داشت مالی وارد این حیطه شده و از جان و دل برای گسترش و آموزش این هنرها به نسل جوان تلاش می‌کنند.

مستند "راسته"، یکی از مستندهای تهیه شده از سوی دفتر تخصصی سینما و موزه عصارخانه شاهی بود که با تلاش هنرمندان مختلف، درصدد معرفی هنرهای سنتی شهر اصفهان برآمد.

این مستند تلاش داشته که در حوزه صنایع دستی و فرهنگ غنی اصفهان، نگاهی جدید را به مخاطبان خود عرضه کند.

ساخت قلمکار و عبور از هفت‌خوان

استاد جواد عبادی که از 10 سالگی حرفه قلمکار را دنبال می‌کند از هنرمندان اصفهانی است که در این مستند ساخته شده از سوی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در ابتدای کار به این حرفه علاقه‌ای نداشتم و از کار امتناع می‌کردم، می‌گوید: بعد از مدت‌ها فعالیت در این حرفه، مغازه‌ای را در بازار اجاره کرده و کار را با علاقه بیشتر دنبال کردم.

این هنرمند در مورد حرفه قلمکاری و چگونگی کار در این زمینه می‌گوید: ابتدا نوع پارچه‌ای که انتخاب می‌کنیم بسیار مهم است، پارچه باید پنبه‌ای باشد که امروزه به آنها کتان می‌گویند، سپس پارچه را به اندازه مشخص بریده و آن را شستشو می‌دهیم بعد از خشک شدن برای رنگ‌زدن آن را به کارگاه می‌بریم.

عبادی ادامه می‌دهد: پس از نقش زدن به این پارچه‌ها آنان را درون تنورهای استوانه‌ای قرار داده و به آنها گرما می‌دهیم، سپس دوباره آنان را شسته و خشک می‌کنیم تا آن را به بازار عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان‌های گذشته پارچه‌های قلمکار در لیست جهاز دختران قرار داشت، می‌افزاید: بسیاری از شاهزاده‌های قدیمی حتی از پارچه‌های قلمکار برای تهیه لباس استفاده می‌کردند اما آرام آرام این هنر تنها به تزئینات ختم شد و امروزه استقبال چندانی از این هنر نمی‌شود.

ورود صنایع‌دستی از چین و قبضه کردن بازار ایران

استفاده از شمایل حیوانات در ساختن قفل به خیال‌پردازی‌های من در مورد این موجودات برمی‌گردد، تعداد زیادی از این قفل‌ها در موزه تهران نگهداری می‌شود و حتی برخی از این قفل‌ها به موزه لوور فرانسه نیز رسیده است

این استاد قلمکار با بیان اینکه در بخش هنر و صنایع‌دستی نیازمند شناخت مردم از این هنر و خرید صنایع‌دستی هستیم، می‌گوید: در سال‌های اخیر با واردات بی‌رویه تولیدات کشور چین شاهد کاهش خرید تولیدات داخلی هستیم.

وی با تاکید بر جلوگیری از ورود کالاهای خارجی و بی‌کیفیت به بازار ایران، می‌افزاید: بسیاری از قلمکاران اصفهانی از استادکاران چیره‌دستی هستند که حتی امضای خود را در محصولات خود لحاظ می‌کنند، بنابراین برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌های این افراد باید از ورود این دست کالاها به بازار ایران خودداری کنیم.

قفل‌سازی و هنری که به موزه لوور راه یافت

استاد حسن کیانی که در حرفه قفل‌سازی شهرت جهانی دارد پیرامون شغل خود می‌گوید: من از کودکی عاشق تفنگ بودم بنابراین برای تحقق رویایم که داشتن یک تفنگ برای خودم بود دست به کار شدم و در 15 سالگی به رویای خودم رسیدم و یک تفنگ برای خودم ساختم.

او هدف اصلی خود از انتخاب حرفه قفل‌سازی را تامین امنیت مردم عنوان می‌کند و می افزاید: در ابتدا با مشاهده قفل نفیسی که توسط یکی از دوستانم دریافت کرده بودم به فکر ساختن قفل افتادم و بعد از دیدن آن برای ساختن قفلی شبیه به آن دست به کار شدم و تا فردا صبح آن را ساختم.

کیانی با اشاره به ساخت قفل‌های متعدد در شکل و شمایل حیوانات، می‌گوید: تاکنون موفق به ساخت 200 قفل مختلف شدم که هرکدام از یک شکل و مکانیزم مخصوص به خود بهره‌مند هستند.

وی ادامه می‌دهد: استفاده از شمایل حیوانات در ساختن قفل به خیال‌پردازی‌های من در مورد این موجودات برمی‌گردد، تعداد زیادی از این قفل‌ها در موزه تهران نگهداری می‌شود و حتی برخی از این قفل‌ها به موزه لوور فرانسه نیز رسیده است.

منبع: ایسنا