تبیان، دستیار زندگی
اندازه گیری بخش مهمی از علوم آزمایشگاهی محسوب می شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هوشمندسازی وسایل آزمایشگاهی

اندازه گیری بخش مهمی از علوم آزمایشگاهی محسوب می شود. هدف از انجام این پژوهش افزایش دقت اندازه گیری آزمایش هایی است که در آن ها از ارلن مایر استفاده می شود.

هوشمندسازی وسایل آزمایشگاهی

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان  نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: هوشمندسازی وسایل آزمایشگاهی

نام ارائه دهنده/دهند گان: باران جهان منش و فاطمه مرادی

زمینه و نوع پروژه: روان شناسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: فرزانگان 3

مقدمه

اندازه گیری بخش مهمی از علوم آزمایشگاهی محسوب می شود. اگر بخواهیم تعریفی از اندازه گیری ارائه دهیم می توان گفت:‌ اختصاص دادن یک عدد به یک جسم (مایع یا جامد) را اندازه گیری می گویند.

در اندازه گیری ها معمولا پاسخ کامل و دقیق به دست نمی آید و همواره بهترین برآورد همراه با خطای آن ارائه داده می شود. که این خطا مربوط به آزمایشگر یا وسیله اندازه گیری یا عدم حساسیت دستگاه اندازه گیری کننده می باشد. که گاهی اوقات این خطای اندازه گیری باعث اشتباهات و صدمات مختلفی می شود. از این رو اگر وسایل آزمایشگاهی که دقت اندازه گیری آن ها پایین است، هوشمند شده و اندازه را به صورت خودکار و  نمایش دهند که این بهترین کمک به آزمایشگر است تا در کم ترین زمان به نتیجه مورد اطمینانی برسد.

ارلن مایر یکی از ظروف و وسایل آزمایشگاهی پرکاربرد آزمایشگاه است، که به شکل مخروطی با گردن باریک می باشد. از ارلن مایر برای نگهداری، مخلوط کردن محلول ها، اندازه گیری مایعات و حرارت دادن استفاده می شود. این وسیله با خط هایی که روی آن کشیده شده درجه بندی شده است. دقت اندازه گیری در ارلن مایر به دلیل ساختار ویژه ای که دارد خیلی بالا نیست. در این پژوهش سعی شده است تا با کمک ابزارهای الکتریکی وسیله ای ساخته شود که اندازه گیری با این وسیله آزمایشگاهی را به صورت هوشمند انجام دهد.

هوشمندسازی وسایل آزمایشگاهی

هدف

هدف از انجام این پژوهش افزایش دقت اندازه گیری آزمایش هایی است که در آن ها از ارلن مایر استفاده می شود.

روش

دانش آموزان در مرحله اول با استفاده از روش های ایده پردازی و بررسی ایده های مختلف (از لحاظ قابل انجام بودن و ....) این ایده و طرح توسط دانش آموزان انتخاب شد. سپس الگوریتم و حل مسئله، متغیرها و انواع آن و نحوه تعریف متغیر، شرط (if)، حلقه ها (while – for)، آموزش داده شد. در مرحله سوم مفاهیم پایه الکترونیک به دانش آموزان آموزش داده شد و در مرحله چهارم دانش آموزان با برنامه نویسی در آردینو آشنا شدند. به منظور آشنایی هرچه بیشتر دانش آموزان با دستورات و برنامه نویسی در برد آردینو مثال هایی از برنامه هایی که مربوط به این برد هستند با بستن مدار آن ها آموزش داده می شود. در مرحله بعد دانش آموزان اقدام به تهیه و تعیین وسایل و ابزار مربوط به پروژه کردند و در ادامه مدار مربوط به پروژه (ارلن مایر هوشمند) با استفاده از سنسور و خازن و سایر ابزارها پیاده سازی شد و سپس کدهای برنامه مربوط به آن در محیط برنامه نوشته شدند. برنامه و مدار طی چندین مرحله تست شد و اشکالات و نیازهای آن ها رفع شدند و دوباره تست نهایی آن انجام شد. در این مرحله تست نهایی روی ارلن مایر هوشمند انجام شد تا در بازه زمانی مشخص شده اندازه مایع داخل آن را نمایش دهد. روی چند مایع این کار صورت گرفت و در نهایت به صورت یک وسیله آزمایشگاهی هوشمند و کاربردی ارائه شد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با انواع وسایل آزمایشگاهی

12. آشنایی با نحوه هوشمند سازی وسایل آزمایشگاهی

13. آشنایی با زبان های برنامه نویسی

14. آشنایی با مفاهیم پایه الکترونیک

15. آشنایی با الگوریتم های حل مساله

پروژه های دانش آموزی سایت تبیان، تهیه کننده: مهدی رحمانی

تنظیم کننده: محبوبه همت