تبیان، دستیار زندگی
انسان ها به عنوان مخلوقاتی ضعیف در محیطی ناسازگار نیاز به پرورش قابلیت های شناختن خود دارند تا بقای خویش را تضمین کنند...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر ارتباط با همسالان

انسان‌ها به عنوان مخلوقاتی ضعیف در محیطی ناسازگار نیاز به پرورش قابلیت‌های شناختن خود دارند.

 تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر ارتباط با همسالان

دوازدهمین دوره  از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان  نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ،علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر ارتباط با همسالان و ایجاد مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره دوم دبستان دخترانه

نام ارائه دهنده/دهند گان: فاطمه کنگرانی و زهرا جهان بخش

زمینه و نوع پروژه: روان شناسی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان الغدیر دوره دوم

مقدمه

انسان‌ها به عنوان مخلوقاتی ضعیف در محیطی ناسازگار نیاز به پرورش قابلیت‌های شناختن خود دارند تا بقای خویش را تضمین کنند. کودکان نیاز به فهم دارند. آن ها برای معنا بخشیدن به جهان نیازمند کمک هستند تا اطلاعاتی را که درباره تجربه ‌های خود گردآوری نموده‌ اند، پردازش کنند و نسبت به آن ها واکنش نشان دهند. 

هیچ چیز کاربردی‌ تر از تفکر صحیح نیست. اگر دانش‌ آموزان یاد بگیرند تفکر ورزیده ‌ای داشته باشند، شرایط با اهداف مورد نظر، موقعیت یا مشکلات پیش‌ رویشان هر چه باشند، به خوبی از عهده آن بر می‌ آیند. لیمپن در تعریف "فلسفه برای کودکان" می‌گوید: «فلسفه در آموزش و پرورش اعمال می ‌شود تا دانش‌ آموزانی ماهر در استدلال و درایت بسازد.»

"فلسفه برای کودکان" نوعی فلسفه کاربردی است. البته نه به آن معنی که برنامه‌ ای باشد تا در آن نظرات فلاسفه‌ مختلف برای روشن ‌سازی و حل مسائل غیرفلسفی استفاده شود، بلکه هدف آن است که شاگردان را وادار به فلسفیدن و انجام فعایت‌ های فلسفی شخصی کند. باید به کودکان کمک شود تا از حالت عادی به حالت اندیشمندانه، از بی‌ تفاوتی به اندیشه ‌ورزی و از تفکر معمولی به تفکر انتقادی حرکت کنند.

از آنجا که دانش‌ آموزان، سرمایه ‌های اصلی هر کشورند، تربیت و پرورش صحیح آن ها جزء وظایف اصلی و مهم آموزش و پرورش می‌ باشد. مناسب‌ ترین محیط برای این امر فضایی سرشار از آرامش و محبت، وجود ارتباط دوستانه و هم دلانه و به دور از پرخاشگری می ‌باشد. تحقیقات انجام‌ شده نشان می‌ دهد که اجرای "برنامه فلسفه برای کودکان" می‌ تواند بر بهبود مهارت ‌های ارتباط میان فردی دانش‌ آموز تأثیر معناداری بگذارد، همچنین، اگر دانش‌ آموزان بتوانند در مباحثه‌ های جمعی فلاسفه درباره مفاهیم مرتبط با زورگویی و اعمال خشونت، همانند آن چه در برنامه "فلسفه برای کودکان" رخ می ‌دهد، قرار گیرند قادر می ‌شوند؛ دیدگاه خود و سایر دانش‌ ْآموزان را محک زده و دست به خود اصلاحی بزنند. آموزش مهارت‌ های ارتباطی در ابعاد خشم و عصبیت، تهاجم و توهین و لجاجت و کینه‌ توزی و به طور کلی کاهش پرخاشگری مؤثر بوده است.

در بین تمامی جانداران، دوره رشد فرزند انسان طولانی‌ تر از همه است. با رشد علوم و پیچیده ‌تر شدن صورت زندگی ما، این مرحله باز هم طولانی‌ تر شده است. هر چند دوران آموختن انسان محدود به دوران کودکی و نوجوانی نیست اما آموختن کودک با آموختن در دوره بزرگسالی از اساس تفاوت دارد. کودک در آن دوره هنوز استقلال ندارد و در حال آموختن چیزهایی است که آینده او را رقم می ‌زند و هویت و شخصیت او را شکل می ‌دهد. در این مرحله کوشش افراد دخیل در پرورش کودک، آن است که کودکی تواناتر تربیت کنند. از آنجا که یکی از اصول مهم در تربیت، آماده ساختن فرد برای زندگی در جامعه خود و ایجاد ارتباط سالم و مؤثر با ارکان همان جامعه است، در جریان پرورش فکر نیز همین اصل می‌ بایست به کار گرفته شود.

یکی از پرسش‌ هایی که همواره ذهن والدین و معلمان را به خود مشغول کرده است این است که چرا دانش ‌آموزان فکر نمی‌ کنند؟ بعضی دانش‌ آموزان با معلومات، در روش یادگیری خود، به شکل چشم ‌گیری کم هوش هستند و بیان عقاید نو نمی ‌پرورانند، بلکه در چارچوب عادت ‌های معمول قالب گرفته ‌اند. این دانش ‌آموزان نیازمند تدابیری برای پروراندن عقاید تازه و استقبال از عقاید دیگران هستند. کودکان باید تشویق شوند تا از همان سنین پایین فکر کنند و خلاقانه بیاندیشند تا خود را برای زندگی کردن در جهانی که به سرعت تغییر می‌ کند، آماده کنند.

هدف

هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان در ارتباط با همسالان و ایجاد مهارت های اجتماعی دانش آموزان دوره دوم دبستان دخترانه شهر تهران بود.

 تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر ارتباط با همسالان

روش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع پژوهش های پیمایشی بود. در این پژوهش دانش آموزان با استفاده از پرسشنامه های موجود به بررسی تاثیر آموزش فلسفه بر ارتباط با همسالان و ایجاد مهارت های اجتماعی در دانش آموزان پرداختند. جامعه پژوهش شامل دانش آموزان دوره دوم دبستان دخترانه شهر تهران بود. با استفاده از جدول مورگان تعداد افراد نمونه مشخص شد و پرسشنامه در اختیار آن ها قرار گرفت. در نهایت داده ها در نرم افزار اس پی اس اس تحلیل شد. نتایج نشان داد که اجرای این برنامه "فلسفه برای کودکان" می ‌تواند بر بهبود مهارت‌ های ارتباط میان فردی و مهارت ‌های اجتماعی دانش‌ آموزان تأثیر معنادار بگذارد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با انواع صدمات وارد شده به افراد در حین تصادف

12. آشنایی با شیوه انجام پژوهش

13. آشنایی با انواع روش های گردآوری اطلاعات

14. آشنایی با اصول فلسفی مورد نیاز برای آموزش دانش آموزان

 پروژه های دانش آموزی سایت تبیان، تهیه کننده: مهدی رحمانی

تنظیم کننده: محبوبه همت