تبیان، دستیار زندگی
واکسنی که محققان بیش از یک دهه مشغول ساخت آن بوده اند، واکسنی با توانایی پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان از سال ۲۰۱۸ وارد مرحله آزمایش انسانی خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آغاز آزمایش بالینی واکسن دیابت نوع یک

واکسنی که محققان بیش از یک دهه مشغول ساخت آن بوده‌اند، واکسنی با توانایی پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع یک در کودکان از سال ۲۰۱۸ وارد مرحله آزمایش انسانی خواهد شد.

بخش دانش و زندگی تبیان
تست دیابت

این واكسن درمان دیابت نیست و قرار نیست این بیماری را ریشه‌كن سازد،‌ اما انتظار می‌رود بتواند بدن را در برابر ویروسی كه سیستم ایمنی را برای حمله به بدن تحریك می‌كند، مقاوم سازد و به این شكل تعداد ابتلاها به این بیماری را در طول سال كاهش دهد.

محققان دانشگاه تامپر در فنلاند شواهد قابل قبولی به دست آورده‌اند كه ارتباط میان ویروسی به نام coxsackievirus B1 را با واكنشی خود‌ایمنی كه منجر به تخریب سلول‌ها در لوزالمعده می‌شود را آشكار می‌سازند.

دیابت نوع یك كه نباید آن را با نوع شایع‌تر این بیماری،‌دیابت نوع دو اشتباه گرفت، با كاهش توانایی تولید انسولین مورد استفاده در بدن برای جذب قند خون، برای افراد دردسرساز خواهد شد. این از دست دادن انسولین به واسطه تخریب بافتی از لوزالمعده به نام سلول‌های بتا توسط سیستم ایمنی بدن و معمولا در سال‌های اولیه زندگی رخ می‌دهد.

درحال حاضر 20 تا 40 میلیون انسان مبتلا به دیابت نوع یك در جهان زندگی می‌كنند و واكسنی مشابه این  شاید نتواند پایان‌بخش بیماری باشد،‌ اما قطعا قدمی بزرگ در راستای مهار آن خواهد بود.

محققان در سال 2014 با استفاده از داده‌های دو مطالعه روی كودكان فنلاندی مبتلا به دیابت نوع اول تلاش كردند ارتباطی میان 6 ویروس موجود در گروه B از coxsackievirus و بیماری دیابت بیابند و دریافتند كمتر از پنج درصد از كودكان دارای این ویروس به دیابت نوع اول مبتلا می‌شوند.

شاید این درصد چندان بزرگ به نظر نرسد، اما نشان می‌دهد سالانه صدها نوزاد در جهان به دیابت نوع یك مبتلا می شوند و درصورتی كه دیگر اعضای خانواده این ویروس نیز در ابتلا به دیابت نقش داشته باشند، این آمار پنج درصدی افزایشی قابل توجه خواهد یافت.

درصورتی كه آزمایش‌های بالینی واكسن جدید با موفقیت انجام شود، این درمان می‌تواند مانع از ادامه چنین شكلی از ابتلا به دیابت شود. این واكسن روی انسان‌های سالم نیز مورد آزمایش قرار خواهد گرفت تا هرنوع عوارض احتمالی آن مورد بررسی قرار گیرد.

درحال حاضر 20 تا 40 میلیون انسان مبتلا به دیابت نوع یك در جهان زندگی می‌كنند و واكسنی مشابه این شاید نتواند پایان‌بخش بیماری باشد،‌ اما قطعا قدمی بزرگ در راستای مهار آن خواهد بود.

منبع: همشهری