تبیان، دستیار زندگی
با توجه به سرعت و حجم اطلاعات و چالش های پیش روی سازمان ها، ضرورت داشتن معیارهایی برای تعیین موقعیت و برنامه ریزی بر اساس نقاط ضعف و قوت بیش از پیش ضروری به نظر می رسد...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسی وضعیت به کار گیری مؤلفه های تعالی سازمان در دبیرستان ها

پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت به کار گیری مؤلفه های تعالی سازمان در دبیرستان های دوره دوم دخترانه منطقه 15 شهر تهران انجام گرفت و این پژوهش در صدد پاسخ به این سوال بود که آیا به کارگیری مؤلفه های تعالی سازمانی در دبیرستان های دوره دوم دخترانه منطقه 15 شهر تهران تعالی سازمانی را ممکن می سازد؟

بخش پروژه های دانش آموزی - مهدی رحمانی

بررسی وضعیت به کار گیری مؤلفه های تعالی سازمان در دبیرستان ها

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها  و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: بررسی وضعیت به کار گیری مؤلفه های تعالی سازمان در دبیرستان های دوره دوم دخترانه منطقه 15 شهر تهران

نام ارائه دهنده/دهند گان: زهراعماری الله یاری و فاطمه صابون چی

زمینه و نوع پروژه: مدیریت سازمانی

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان الغدیر دوره دوم

مقدمه

در جهان امروز با توجه به سرعت و حجم اطلاعات و چالش های پیش روی سازمان ها، ضرورت داشتن معیارهایی برای تعیین موقعیت و برنامه ریزی بر اساس نقاط ضعف و قوت بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. مدل تعالی سازمانی چارچوبی روشمند برای ارزیابی عملکرد سازمان ها در دو حوزه فرآیندها و نتایج حاصل از این فرآیندها است. دستاوردهای حاصل از ارزیابی در این مدل عبارت است از نقاط قوت سازمان و زمینه های قابل بهبود آن که برای دستیابی به بهبودها فهرستی از برنامه های اولویت بندی شده را نیز پیشنهاد می کند. حصول به پایداری سازمانی مستلزم حرکت به سمت تعالی و بهبود بوده و همچنین دستیابی به تعالی سازمانی منجر به پایداری و بقاء سازمان می گردد. آنچه مسلم است حرکت در مسیر سرآمدی مستلزم تغییر مثبت و سازنده در همه ابعاد سازمانی است و چنین تغییری نیازمند ارتقاء نوآوری، خلاقیت و مسئولیت پذیری سازمانی است. سازمان هایی که حقیقتاً سرآمد هستند می کوشند با دستاوردهایشان و نشان دادن این که چگونه به این دستاوردها رسیده اند و این که در آینده چه دستاوردهایی خواهند داشت، رضایت ذینفعان خود را جلب نمایند. انجام این کار حتی در مساعد ترین شرایط دشوار است، از این رو در شرایطی که رقابت جهانی افزایش می یابد، نوآوری های تکنولوژی به سرعت اتفاق می افتد، فرآیندها تغییر می کنند و تغییرات مداوم در اقتصاد و شرایط اجتماعی و محیط پیرامون مشتری رخ می دهند، استمرار این کار نیز دشوارتر خواهد شد. بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت نقش اساسی جهت ترغیب و کمک به شرکت های اروپایی برای توسعه مدیریت کیفیت در اروپا داشته است. شرکت های اروپایی پذیرفته اند که مدیریت کیفیت فراگیر راهی برای مدیریت کردن فعالیت ها در جهت دستیابی به کارآیی، موثر بودن ومزیت های رقابتی است که تضمین کننده موفقیت در دراز مدت بوده واین میسر نمی گردد مگر با تامین نیازهای مشتریان، کارکنان و دیگر ذینفعان سازمان، این عقیده روز به روز بین شرکت ها به عنوان چاچوبی برای ارزیابی و بهبود سازمان ها معرفی شده است. مدل سرآمدی مدلی است که نشان دهنده مزیت های پایداری است که یک سازمان سرآمد باید به آن ها دست یابد.

بررسی وضعیت به کار گیری مؤلفه های تعالی سازمان در دبیرستان ها

در جهان امروز همگام با تحولات و تغییرات شگرفی که در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیک روی می دهد تحولات عمیقی نیز در زمینه روش ها و سیستم های نوین مدیریتی اتفاق می افتد و دیدگاه های کاملا متفاوتی نسبت به گذشته بر مدیریت سازمان ها حاکم می گردد. از جمله مفاهیمی که در حال حاضر در بسیاری از سازمان های جهانی جایگاه قابل توجهی پیدا نموده است، مفاهیم کیفیت، بهبود مستمر و مدل های تعالی سازمانی می باشند. امروزه مقوله کیفیت نهضتی جهانی است، و هر کسی در این باره کوتاهی کند با خطر نابودی رو به رو می شود. فرقی نمی کند که در چه کشوری باشد یا در چه صنعتی کار می کند، پس رهبران می بایست برای مقابله با شکست خود را تجهیز کنند. هر سازمانی صرف نظر از نوع فعالیت، اندازه، ساختار و یا میزان کامیابی در تامین اهداف سازمانی خود نیاز به مدلی دارد که بر اساس آن میزان موفقیت خود را در نیل به آرمان ها و راهبردهای کسب و کار خویش مورد سنجش و ارزیابی قرارمی دهد.

هدف

پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت به کار گیری مؤلفه های تعالی سازمان در دبیرستان های دوره دوم دخترانه منطقه 15 شهر تهران انجام گرفت و این پژوهش در صدد پاسخ به این سوال بود که آیا به کارگیری مؤلفه های تعالی سازمانی در دبیرستان های دوره دوم دخترانه منطقه 15 شهر تهران تعالی سازمانی را ممکن می سازد؟

روش

پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ شیوه گردآوری داده ها از نوع پژوهش های پیمایشی بود. در این پژوهش دانش آموزان با استفاده  از پرسشنامه تعالی سازمانی به بررسی میزان به کارگیری مولفه های تعالی سازمانی در جامعه پژوهش پرداختند. جامعه پژوهش شامل کلیه دبیرستان های دوره دوم دخترانه منطقه 15 شهر تهران بود و به دلیل اینکه تعداد جامعه کم بود نمونه گیری انجام نگرفت.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با مدل های تعالی سازمانی

12. آشنایی با مدیریت سازمانی

تنظیم کننده: محبوبه همت