تبیان، دستیار زندگی
پوکی استخوان یا کاهش تراکم معدنی استخوان، به عنوان مهم ترین فاکتور خطر شکستگی، به ویژه در بانوان مسن به شمار می رود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهدی رحمانی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طراحی و ساخت ایربگ

پوکی استخوان یا کاهش تراکم معدنی استخوان، به عنوان مهم ترین فاکتور خطر شکستگی، به ویژه در بانوان مسن به شمار می رود.

طراحی و ساخت ایربگ

دوازدهمین دوره از پروژه ‌های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال ‌های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ‌ها و ایده ‌های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ‌ها یاری نموده اند. هم چون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده ‌های جالب ، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور،  زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح ‌های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده: طراحی و ساخت ایربگ (کیسه هوایی) همراه مدل ویژه افراد کم توان

نام ارائه دهنده/دهند گان: مهدیه ایران شاهی و راضیه شهرآبادی

زمینه و نوع پروژه: مکانیک

درجه سختی: متوسط

نام مدرسه: دبیرستان فرزانگان رودهن

مقدمه

پوکی استخوان یا کاهش تراکم معدنی استخوان، به عنوان مهم ترین فاکتور خطر شکستگی، به ویژه در بانوان مسن به شمار می رود. از طرفی شیوه زندگی که در بر گیرنده میزان فعالیت فیزیکی، نوع تغذیه و رژیم غذایی، سیگار کشیدن و... می باشد نیز با تراکم معدنی استخوان در ارتباط است. حال تصور کنید شخصی با این ویژگی به دلیل عدم تعادل دچار زمین خوردگی شود، بنابراین بیش تر در معرض خطر است؛ موردی که ذکر شد تنها بخشی از علل شکستگی استخوان افراد در اثر سقوط می باشد.

سقوط و زمین خوردن و انواع حوادث رانندگی، شایع ترین حوادث اتفاق افتاده در افراد مسن می باشند که سهم زیادی در مرگ و میر و ناتوانی ها در این گروه سنی دارند. از جمله اقدامات جهت جلوگیری از وقوع چنین حوادثی شلوارک باد شونده، کلاه کاسکت به همراه لباس موتورسواری با سیستم ایربگ، کمربند ایمنی ایربگ دار و... می باشند که متاسفانه قابل استفاده برای عموم افراد در تمامی مکان ها نیستند و فقط در شرایط ویژه استفاده شده و همه اندام های آسیب پذیر را پوشش نمی دهند.

طراحی و ساخت ایربگ

هدف

در این مطالعه پژوهشگران قصد دارند تا به ساخت نوعی ایربگ همراه بپردازند که به حل معضلات بیان شده کمک کند، به همین دلیل با بهره گیری از قطعات و سنسورهای استفاده شده در ایربگ که توسط شرکت های داخلی تولید قطعات خودرو ساخته می شود، مبادرت به ساخت این وسیله کردند. می توان ایربگ همراه ساخته شده را جهت تولید در اختیار کارخانجات تولید قطعات پزشکی قرار داد و از آن در امر پیشگیری از آسیب ها و شکستگی های ناشی از سقوط ناگهانی در افراد کم توان مثل کودکان، سالمندان، معلولین و ... بهره برد.

روش

پژوهشگران ابتدا با جستجو در اینترنت و با استفاده از منابع کتابخانه ای اطلاعات لازم در مورد ایربگ ها را استخراج کردند. سپس با راهنمایی یکی از مهندسین خبره حوزه مکانیک تمامی جزئیات عملکرد سنسورها، کیسه هوا و ... را استخراج نموده و مورد بررسی قرار دادند. در ادامه طرح کامل، کلی و جزئی از ساختار ایربگ را بر روی کاغذ و در نهایت به صورت دقیق در برنامه اتوکد طراحی کردند. در مرحله بعد با استفاده از وسایل موجود ایربگ را ساخته و در بخش های مختلف مورد آزمایش قرار دادند. در این پروژه پژوهشگران با هدف جلوگیری از مصدومیت های مذکور، به طراحی ایربگ همراه پرداخته و با استفاده از قطعات، سنسورها، مواد شیمیایی و الیاف مورد استفاده در ساختار ایربگ نتیجه حاصل گردید. ایربگ همراه ساخته شده در این طرح، در جهت ارتقای سطح سلامت افراد کم توان ساخته شده است. بنابراین می توان پس از بررسی های بیشتر و کنترل کیفی این وسیله از وقوع آسیب دیدگی ها و شکستگی های شدید حاصل از حوادث جلوگیری نمود و آن را به تولید انبوه رسانده و در دسترس عموم قرار داد.

مهارت ‌های کسب شده

1. روش ایده یابی (بارش مغزی)

2. مهارت کار در آزمایشگاه (رعایت نکات ایمنی)

3.  آشنایی با مهارت کاربرد ابزار و وسایل مورد نیاز

4.  آشنایی با پروپوزال نویسی

5. آَشنایی با مقاله نویسی

6. آشنایی با تهیه پاورپوینت

7. آشنایی با نحوه جستجوی اطلاعات

8. آشنایی نحوه فیش برداری

9. مهارت ساخت پوستر علمی

10. مهارت انجام کارگروهی

11. آشنایی با انواع صدمات وارد شده به افراد در حین تصادف

12. آشنایی با راه های کم کردن آسیب های تصادفات

13. آشنایی با انواع ایربگ

14. آشنایی با برنامه اتوکد

بخش پروژه های دانش آموزی سایت تبیان، تهیه کننده: مهدی رحمانی

تنظیم کننده: محبوبه همت