تبیان، دستیار زندگی
ت.   آیت الله جعفر سبحانی در همایش مراكز پاسخ‌گویی دینی سراسر كشور گفت: باید مراكز پاسخ‌گویی دارای راهبرد و ادبیات واحد باشند.   آیت الله جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه همایش مراكز پاسخ‌گویی دینی س...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پاسخ‌گویی به شبهات دینی نیازمند مدیریت كلان و تدوین راهبرد است.

آیت الله جعفر سبحانی در همایش مراكز پاسخ‌گویی دینی سراسر كشور گفت: باید مراكز پاسخ‌گویی دارای راهبرد و ادبیات واحد باشند.

آیت الله جعفر سبحانی در مراسم اختتامیه همایش مراكز پاسخ‌گویی دینی سراسر كشور كه صبح امروز در مدرسه عالی دارالشفای قم برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن مجید اظهار داشت: اسلام و تشیع در هر دوره‌ای با مشكلاتی مواجه بوده كه امروز این مشكلات به دلیل حضور همه‌جانبه اجانبی علیه ایمان و اعتقادات مردم مضاعف شده است.
وی ادامه داد: در گذشته تعداد شبهات كم بود و بیشتر به ابعاد زندگی پیامبر و ائمه می‌پرداختند در حالی‌كه امروز شبهات پیچیده است و سؤالات و شبهات بسیاری در مورد ذات الاهی و فروع دین مطرح می‌شود.
این استاد حوزه علمیه قم گفت: نباید انگیزه در ایجاد مراكز پاسخ‌گویی به شبهات دینی و تعدد آن را خیر مفید دانست اما باید توجه داشت كه در پاسخ به سؤالات مشابه وحدت رویه حفظ شود و پاسخ واحدی گفته شود.
وی خاطرنشان كرد: باید مراكز پاسخ‌گویی ستادی داشته باشند تا یك ادبیات و راهبرد واحدی در پاسخ لحاظ شود. سایت‌ها باید فعالیت خود را تخصصی كنند نه این‌كه خود را پاسخ‌گوی تمامی سؤالات دانسته و پاسخ‌های مناسبی ارائه نكنند.
آیت الله سبحانی تقسیم كار را رمز موفقیت دانست و گفت:‌ تعدد شبهات و سؤالات نباید ما را ناامید كند زیرا دشمن خود سبب رشد و تكامل ما خواهد بود.
وی ادامه داد: اگر سؤالات و اشكالات مطرح نمی‌شدند، فقه و علوم حوزوی پیشرفت نمی‌كردند و حیات اسلام مربوط به همین سؤالات و اشكالات است.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان كرد: این سؤالات اسلام و ما را قوی‌تر و نیرومندتر می‌كند و دشمن باید بداند شبهات او به ضرر ما نخواهد بود.
وی با بیان این‌كه واژه «یسئلونك» در قرآن بیش از 20 مرتبه در مورد موضوعات مختلف وارد شده است گفت: وحی الهی می‌تواند به تمامی سؤالات انسان پاسخ‌گو باشد.
آیت الله سبحانی گفت: عالمان دینی همواره در طول تاریخ بر پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات اهتمام داشته‌اند و آثار بسیاری را نیز به نگارش در آورده‌اند كه با بررسی آنها مواجه می‌شویم بسیاری از سؤالاتی كه امروز مطرح می‌شوند در گذشته نیز مطرح بوده‌اند كه باید پاسخ آنها را به زبان روز در آورد.
وی ادامه داد: امروز باید راه علمای گذشته را ادامه داده و زمانی را به پاسخ‌گویی به سؤالات اختصاص دهیم.
وی بر تربیت عده‌ای از طلاب جهت پاسخ‌گویی به سؤالات و شبهات تأكید كرده و گفت: جهان امروز به سمت تخصصی شدن امور در حركت است و این افراد باید بتوانند با آموزش‌های لازم پاسخ‌گویی مناسبی به سؤالات داشته باشند.
در ادامه این مراسم از تعدادی از مراكز پاسخ‌گویی برتر تقدیر شد.
مؤسسه در راه حق، مركز مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی حوزه علمیه قم و معاونت آموزشی و نهاد تبلیغ نهاد ولی فقیه در دانشگاه‌ها به صورت ویژه و 22 مركز نیز قابل تقدیر شناخته شدند.